به گفته برخی از بازنشستگان حقوق اردیبهشت ماه این قشر روز گذشته در حالی با اندکی افزایش و در مواردی مانند گذشته واریز شده؛ که قرار بود از این ماه با توجه به قوانین جدید، افزایش حقوق مجددی را داشته باشند.

به گزارش مرور نیوز، براساس اعلام سازمان تامین اجتماعی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی باید امسال در دو نوبت افزایش پیدا می کرد، افزایش ۳۹ درصدی سالانه و افزایشی در خصوص متناسب‌سازی با حقوق بازنشستگان لشگری و کشوری.

در همین راستا، مصطفی سالاری چند روز قبل با صدور بخشنامه‌ای به واحدهای اجرایی این سازمان در سراسر کشور نحوه اجرای افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۰ را ابلاغ کرد.

این بخشنامه در اجرای مواد (۹۶) و (۱۱۱) قانون تامین‌‌ اجتماعی و با عنایت به تصمیمات متخذه در شورایعالی‌‌ کار و تصویب‌نامه ﻫﯿات‌ وزیران صادر شده است.

براساس بخشنامه صادر شده از ابتدای سال جاری تمامی مستمری‌های بازنشستگی، از کارافتادگی و بازماندگان مشمول قانون تأمین‌اجتماعی که تا پایان سال ۱۳۹۹ برقرار شده است، به ترتیب برای دریافت‌کنندگان تا حداقل مستمری، به میزان ۳۹ درصد و برای سایر سطوح بالاتر از حداقل مستمری به میزان ۲۶ درصد به‌علاوه مبلغ ثابت  ۲۴۸ هزار و ۳۵۵ تومان افزایش می‌یابد.

بر اساس مصوبات شورای عالی کار، حداقل میزان مستمری بازنشستگی، ازکار افتادگی‌ کلی و بازماندگان ماهیانه مبلغ ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار و ۴۹۵ تومان تعیین می‌شود. مجموع آیتم‌های مبلغ مستمری سال ۱۳۹۹، مبلغ متناسب‌سازی، ضریب ترغیب و تفاوت تطبیق ناشی از اجرای متناسب سازی مرحله اول حقوق مستمری‌بگیران، مبنای اعمال افزایش مستمری ماده ۹۶ قانون در سال جاری خواهد بود.

کمک‌های جنبی:

اما این بخشنامه ، جزییات دیگری هم دارد. برمبنای آنچه در این بخشنامه آمده است به موجب ضوابط قانونی و مفاد بودجه سنواتی سازمان سازمان تأمین اجتماعی کمک‌های جنبی تحت عنوان حق سنوات؛ عائله مندی، اولاد و همسر متکفل فرزند و همچنین کمک هزینه مسکن و کمک هزینه تأمین معیشت به مستمری بگیران این سازمان پرداخت می‌شود.

حق سنوات مازاد بر ۲۰ سال سابقه پرداخت حق‌بیمه، در سال ۱۴۰۰ به میزان ۵۰۰ تومان به ازای هر سال سابقه مازاد بر ۲۰ سال افزایش می‌یابد. همچنین به موجب بخشنامه ابلاغ شده به واحدهای اجرایی سازمان تأمین اجتماعی کمک‌هزینه ماهانه عائله‌مندی مبلغ ۸۸ هزار و ۵۱ تومان؛ کمک‌هزینه ماهانه اولاد ۱۷ هزار و ۷۸۲ تومان و کمک‌هزینه ماهانه همسر متکفل فرزند ۴۴ هزار و ۲۵ تومان تعیین شده است.

همچنین در این بخشنامه میزان کمک‌هزینه مسکن مبلغ ۷۰ هزار تومان و کمک‌ به تامین معیشت مستمری‌بگیران مبلغ ۱۲۰ هزار تومان تعیین شده است.

احکام افزایش مستمری از طریق سامانه خدمات غیرحضوری به نشانی es.tamin.ir در اختیار این عزیزان قرار گرفته است.

در سال جاری علاوه بر بخشنامه افزایش سنواتی حقوق مستمری بگیران بخشنامه جداگانه‌ای نیز به منظور متناسب سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی به واحدهای اجرایی این سازمان ابلاغ شده است.

بخشنامه اقای مدیر 

این بخشنامه ها اما، سوابق خبری زیادی را دارد! همین فرودین ماه امسال بود که مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی حداقل حقوق یک بازنشسته با ۳۰ سال خدمت و با داشتن همسر و دو فرزند را چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اعلام کرد؛ اما این مقدار افزایش حقوق برای بازنشستگان پایین‌تر از حد تصور بود.

از سویی از آنجاییکه احکام جدیدی که در فروردین صادر شده بود چندان روشن و شفاف نبود و اعتراضاتی را از سوی بازنشستگان به همراه داشت، در اولین روز واریزی‌ها در فروردین مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی دستور بازبینی آنها را صادر کرد.

نتیجه بازبینی نیز این شد که این سازمان ضمن قبول ایرادات وارده مجبور به توجیه موضوع شد و گفت: در محاسبه متناسب‌سازی برای کسانی که حداقل‌بگیر نیستند اشکالاتی به سبب ایراد در سیستم نرم‌افزاری به وجود آمده که باید اصلاح شود. اما درباره حقوق‌ها قرار شد، در اردیبهشت حقوق بازنشستگان غیرحداقل‌بگیر افزایش یابد.

با تمام شدن فرایند واریز حقوق اردیبهشت بازنشستگان تامین اجتماعی، به نظر می‌رسد این افزایش حقوق لحاظ شده است. یعنی حقوق کسانی که حداقل‌بگیر نبوده‌اند افزایش یافته نه همه بازنشستگان. حداقل‌بگیران نیز همان حدود چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را دریافت کرده‌اند.

با این حال همچنان بازنشستگان از افزایش حقوق امسال راضی نیستند. آن‌ها می‌پرسند : اگر افزایش ۳۹ درصد سالانه روی حقوق‌ها اعمال می‌شد هم حداقل حقوق به چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌رسید، پس در این میان سهم افزایش حقوق ناشی از اجرای متناسب سازی چه شده است؟

با این وجود ظواهر امر حکایت از آن دارد که قرار نیست دوباره موضوع حقوق بازنشستگان مورد بازینی قرار گیرد و حقوق آنها همانی است که برای اردیبهشت اشان واریز شده است.