رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: منشور حقوق شهروندی وقتی ثمربخش است که جنبه عملیاتی به خود بگیرد و عملیاتی شدن آن مستلزم اراده حاکمیتی و مطالبه عمومی است.

به گزارش مرور نیوز، حسین‌آبادی رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز در مراسم رونمایی از منشور حقوق شهروندی که صبح امروز در سالن اجلاس سران برگزار شد با اشاره به اینکه فصل سوم قانون اساسی به حقوق ملت اختصاص دارد، اما حقوق ملت منحصر به این فصل نیست، اظهار کرد: به طور کلی در فصول مختلف قانون اساسی از اصل 55 تا اصل 177 قانون اساسی یعنی یک سوم قانون به طور مستقتیم و غیرمستقیم در ارتباط با حقوق ملت است.

وی با اشاره به اهتمام ویژه دولت یازدهم به حقوق شهروندی تصریح کرد: دولت از روزهای آغازین خود در معاونت حقوقی جلسات متعددی با کارشناسان حقوقی کشور برگزار کرد که نتیجه آن رونمایی از منشور حقوق شهروندی در ماه‌های پایان دور اول ریاست جمهوری آقای روحانی است.

وی با بیان اینکه حق آموزش و آگاهی از حقوق شهروندی سنگ بنای مطالبه در حکومت مردم سالار و نظام شهروندمدار است، افزود: برخی دولت‌ها تصورشان این است که حکومت بر مردم ناآگاه راحت‌تر از حکومت بر مردم آگاه است؛ بنابراین به طور معمول تمایل چندانی به آموزش و آگاهی شهروندان از حقوق شهروندی خود ندارند و در این میان نقش نهادهای مدنی بسیار برجسته می شود و فعالان مدنی نباید از این که آموزش و تبلیغ حقوق شهروندی برای‌شان هزینه دارد، بهراسند.

حسین آبادی با تاکید بر اینکه آموزش حقوق شهروندی مستلزم اقدام همه قوای مملکتی است، به نقش رسانه ملی و نظام آموزش کشور در آموزش حقوق شهروندی اشاره کرد و افزود: وظیفه اولیه با رسانه ملی است اما کمتر دیده ایم که به این رسالت عمل شود. همچنین نظام آموزشی نیز باید آموزش حقوق شهروندی را از دبیرستان ها آغاز کند.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: کانون وکلا اعلام آمادگی می کند که با وزارت آموزش و پرورش تفاهمنامه‌ای امضاء کرده و به صورت فوق برنامه حقوقدان‌های برجسته را به مدارس بفرستد تا تعلیم و تبلیغ حقوق شهروندی را در مدارس نهادینه کند.

حسین‌آبادی با بیان اینکه منشور حقوق شهروندی سندی است که جنبه اعلامی دارد گفت: منشور حقوق شهروندی وقتی ثمربخش است که جنبه عملیاتی به خود بگیرد و عملیاتی شدن آن مستلزم اراده حاکمیتی و مطالبه عمومی است.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز در پایان افزود: حکومتی که حقوق شهروندی را رعایت نکند و به حقوق شهروندی تجاوز کند تیشه به ریشه خود زده و مطمئنا محکوم به فناست.