قرار گرفتن نام نرجس سلیمانی، دختر سردار سلیمانی در لیست شورای ائتلاف آنهم در حالیکه عکس وی در کنار مهدی چمران رییس 11 ساله شورای شهر قرار داشت، با حاشیه های زیادی همراه بود.

به گزارش مرور نیوز، «صبح با آقای قالیباف جلسه داشتیم؛ گفت با دختر شهید قاسم سلیمانی صحبت کرده تا او را از حضور در انتخابات منصرف کند، اما ظاهرا قبول نکرده اند. به تصمیم خانم سلیمانی احترام می‌گذاریم، اما بهتر این است که وارد رقابت‌های سیاسی نشوند و امید داریم انصراف دهند.» اینها متن توئیتی بود که یکی از نزدیکان رییس مجلس در واکنش به شایعاتی در مورد دخالت قالیباف در قرار گرفتن نام نرجس سلیمانی در لیست شورای ائتلاف، مطرح شده بود، زد.

اولین لیست انتخابات شورای شهر تهران که لیست شورای ائتلاف بود. لیستی که تنها چند ساعت پس از انتشار به خاطر حضور نام یکی از کاندیداهای این لیست، با حاشیه های زیادی مواجه شد. نامی که کسی نبود جز نرجس سلیمانی، دختر سپهبد شهید قاسم سلیمانی!

اولین واکنش ها به این لیست و این تصمیم نرجس از سوی خانواده خود سردار شهیدبود.  فرزندان دیگر سردار قاسم سلیمانی که به نظر می رسد برخلاف خواهر، تمایلی به حضور در انتخابات ندارند و ترجیح می‌دهند نام پدر برایشان نردبان پیشرفت نشود؛ هر کدام به نوعی به این اقدام غیرمنتظره خواهر واکنش نشان دادند. به عنوان مثال زینب، خواهر نرجس زمانی که شایعه حضور او در ستاد رئیسی منتشر شد، گفت: «مسئولیت من در ستاد آقای رئیسی کذب محض است و همانطور که قبلا گفته‌ام خانواده سردار سلیمانی از انتخابات از هیچ‌ کاندیدایی حمایت نخواهد کرد. از طرفداران کاندیداهای محترم تقاضا داریم از نام سردار شهید و خانواده ایشان سوءاستفاده نکرده و تقوا را رعایت نمایند.» 

 سهراب سلیمانی، برادر شهید حاج قاسم سلیمانی نیز در قالب متنی در اینستاگرام نوشت: «برادر شهید و غریب از روح بلند و مطهرت عذر می‌خواهم؛ تلاش کردم اما موفق نشدم. عزیز برادر، این کار را با روح مطهرت کسانی کردند که خود را برادر شما می‌پنداشتند ولی غافل از اینکه شما با خدا معامله کردی و عزیز مردمت شدی. ان‌شاءا... خداوند حافظ آبرویت خواهد بود».

همچنین فاطمه سلیمانی، دختر دیگر قاسم سلیمانی نیز در متنی تند دیگر در مخالفت با کاندید شدن خواهرش در انتخابات شوراها در حساب کاربری خود در اینستاگرام نوشت: «صفحه‌ام رنگ خون است، خون مظلوم شهید. بابا جانم ما شرمنده شماییم. شما همیشه به ما یاد دادید که هیچ‌وقت دنبال صندلی نباشیم، چون صندلی خودت میدان جنگ بود. تمام عمرم سعی کردم حتی از اسمم هم استفاده نکنم؛ چون صوت صدایت همیشه در گوشم نواخته می‌شد که اگر حتی از اسم استفاده کردید ما را نمی‌بخشید. هرکس در این راه وارد شود، نه فقط شرمنده شما بلکه به گفته خودتان شرمنده و مغضوب نبی مکرم اسلام و شهدای این راه خواهد شد.»‌

پستی که با واکنش عباس صالحی، وزیر ارشاد همراه بود که در خصوص آن نوشت: «چقدر از این پست دلشادم. بگذارید یک سرباز برای این ملت بماند.»

نرجس در یک شات

سردار شهید حاج قاسم سلیمانی ۶ فرزند داشت که نرجس دختر بزرگ خانواده سلیمانی محسوب می شود. گویا از این ۶ فرزند، یکی از آنها از دنیا رفته است و هم اینک این خانواده پنج فرزند به نام‌های نرجس، حسین، فاطمه، زینب و رضا دارد.

اطلاعات زیادی از دختران سردار سلیمانی در دست نیست اما پسر حاج قاسم ازدواج کرده و متاهل است (صحت اطلاعات تائید نشده) اما اطلاعاتی از زندگی شخصی و همسرش منتشر نشده است.

زینب حاج قاسم( که گفته می شود شبیه‌ترین فرد حاج قاسم است) کوچکترین فرزند او نیز هست ولی هم در روحیه و هم در رفتار خیلی شبیه شهید سلیمانی است. زینب حتی بارها با حاجی مأموریت‌های خارج از کشور هم رفته بود و مانند پدر به لهجه‌های زبان عربی و انگلیسی نیز مسلط است.

در تاریخ ۸ تیر ۱۳۹۹ خبر ازدواج زینب سلیمانی با رضا صفی الدین فرزند یکی از مقامات ارشد حزب الله لبنان رسانه‌ای شد.

آغاز یک جرقه

اما چطور شد که دختر سلیمانی به یکباره سر از لیست یاد شده در آورد؟ گفته می‌شود حضور نرجس سلیمانی حاصل تلاش‌های یکی از نزدیکان مشترک او و محمدباقر قالیباف است.  

اما این آشنای مشترک چه کسی است و چرا خانواده وی تاکنون نتوانسته اند او را از حضور در لیست یک جریان سیاسی منصرف کنند ؟

در لیست ۸۴ نفره ابتدایی شورای ائتلاف که به نظر می رسید مهدی چمران و پرویز سروری و برخی از معاونان قالیباف در آن نقش پررنگ تری داشته اند، نامی از فرزند شهید سلیمانی نبود اما با حضور جواد شوشتری به ستاد اصلی شورای ائتلاف و در جریان تهیه لیست ۲۱ نفره، ناگهان تصمیم گرفته می شود فرزند شهید سلیمانی نیز در لیست آورده شود.

گفته می شود که نزدیکی سید ابوذر خضرایی افضلی، همسر نرجس سلیمانی می تواند یکی از دلایل مقاومت وی در برابر خواست خانواده اش باشد. وی زمانی مدیریت روزنامه تهران امروز را بر عهده داشت و در این سال ها از یاران نزدیک قالیباف محسوب می شود. با این حال تنها چند ساعت بعد از مطرح شدن این نظریه، رضا سیفی از نزدیکان قالیباف در توئیتی نوشت:

«صبح با آقای قالیباف جلسه داشتیم. گفت با دختر شهید سلیمانی صحبت کرده تا او را از حضور در انتخابات منصرف کند، اما ظاهرا قبول نکرده اند. به تصمیم خانم سلیمانی احترام می‌گذاریم، اما بهتر این است که وارد رقابت‌های سیاسی نشوند و امید داریم انصراف دهند.»

گرچه این توئیت هم بی پاسخ نماند و عباس عبدی فعال اصلاح طلب در پاسخ به وی نوشت: اگر صلاحیت دارد از آمدنش دفاع کنید و اگر ندارد، در لیست خود نگذارید. حله.

بعد از قالیباف سناریوی بعدی حضور وی در لیست ائتلاف، حضور نرجس سلیمانی به واسطه موافقت مهدی چمران بود. با این حال باز هم یکی از چهره های نزدیک به مهدی چمران در توییتی نوشت: چمران از ابتدا مخالف حضور خانم " سلیمانی" در لیست شورای ائتلاف بودند.

مخالفت مستمر اصولگرایان

گذشته از اینها به نظر می رسد علاوه بر خانواده شهید سلیمانی برخی چهره‌های اصولگرا هم از اقدام نرجس ناراضی شدند؛ چهره هایی مانند مهدی نصیری از فعالان سیاسی اصولگرا که صفحه خود نوشت: «‌گویا خانم نرجس سلیمانی در لیستی برای انتخابات شورای شهر تهران قرار داده شده. به نظرم حضور در چنین انتخاباتی با چنین مهندسی غیرملی و البته غیرشرعی، برای فرزند شهید سلیمانی اگر قرار است چهره‌ای ملی و فراجناحی بماند، زیبنده نیست.»

همچنین مهدی عرفاتی، مدیرمسئول روزنامه جام‌جم نیز در توئیتی نوشت: «نامزد شدن خانم نرجس سلیمانی در انتخابات حق بدیهی و طبیعی اوست، اما برای دختر حاج قاسم نه! با مشی و مرام سردار نمی‌خواند. حاج قاسم عزیز خیلی از همین حقوق بدیهی را بر خود حرام کرد و به‌خاطر همین مراقبه‌ها محبوب قلوب مردم شد. ان‌شاءا... خانم سلیمانی منصرف شوند.» علی‌اکبر رائفی‌پور، سخنران اصولگرا هم در توئیت دیگری نوشت: «خواهر بزرگوارم سرکار خانم نرجس سلیمانی از حضرتعالی درخواست می‌کنم هر چه سریع‌تر خبر انصراف خود از کاندیداتوری در شورای شهر را به اطلاع مردم شریف ایران برسانید.»

با تمام این تفاصیل آنچه که مسلم است، تا این لحظه نه خانواده و نه نزدیکان و نه هم طیفی های سیاسی نرجس سلیمانی نتوانسته اند وی را از حضور در عرصه انتخابات شوراها منصرف کنند. حالا اینکه در این چند روز باقی مانده آیا وی تصمیم جدیدی خواهد گرفت یا نه، سوالی است که به زودی نتیجه آن مشخص خواهد شد. اما اینکه حضور وی در این لیست به نفع چه کسانی است سوالی است که شاید گذشت زمان پاسخ مناسبی برای آن داشته باشد.

در این بین حواشی دیگری نیز مطرح شد. مثلا پوستری از شورای ائتلاف که در آن همه نامزد‌ها غیر از نرجس سلیمانی عکس داشتند و با این انتقاد همراه بود که او اگر حاضر به انتشار تصویر خود نیست چطور می‌خواهد عضو شورا باشد؟! البته سایت خبری نیز گویا از صحت یا ساختگی بودن این پوستر که در فضای مجازی دست به دست می‌شد اطلاعی نداشت.

برخی نیز در انتقاد به بی‌تجربه و بی‌سابقه بودن دختر سردار اشاره می‌کردند. مثلا وحید اشتری نوشت: «جسارتا کسی می‌داند نفر بیستم لیست شورای ائتلاف اصولگرایان برای شورای شهر، دختر محترم حاج قاسم سلیمانی رزومه قبلی فعالیت‌ها و عملکردش چیست؟»

رقیبی جدید

گذشته از اینها به نظر می رسد دو لیست اصلی اصولگرایان، به زودی رقیبی جدی خواهند داشت. یکی از روزنامه های اصلاح طلب طی مطلبی پیرامون انتخابات شورای شهر تهران با عنوان "ضلع چهارم" به ائتلاف طهران قوی اشاره کرد و نوشت: رقابت‌های انتخابات شورای شهر تهران آغاز شده است. دو‌ جریان اصلی اصولگرا با همه حاشیه‌ها از لیست‌های خود رونمایی کرده‌اند. هنوز تکلیف لیست جریان اصلاح‌طلب مشخص نیست...

به نظر می‌رسد این انتخابات لیست دیگری هم خواهد داشت. بر اساس شنیده‌ها ضلع چهارم انتخابات شوراها، لیستی است که ابراهیم رئیسی از آن حمایت خواهد کرد و با شعار «تهران قوی» رونمایی می‌شود.

این روزنامه مدعی شد: گفته می‌شود این لیست با همکاری مهرداد بذرپاش و سعید محمد دو چهره اصولگرا که سال‌هاست از منتقدان محمدباقر قالیباف هستند بسته می‌شود. بر اساس گفته‌های یک منبع آگاه سعید محمد که برای انتخابات ریاست‌جمهوری تلاش‌های زیادی در تهران کرده، قصد دارد از این سرمایه در انتخابات شورای شهر استفاده کند.

نویسنده این مطلب در پایان اینگونه نتیجه گیری کرده که انتشار این لیست می‌تواند دو لیست دیگر جریان اصولگرا را به حاشیه ببرد؛ اما در صورت به ‌نتیجه‌ نرسیدن لیست تهران قوی، رقابت میان دو لیست شورای وحدت و شورای ائتلاف است.