آمار مبتلایان و فوتی ها در کشور گرچه در مجموع تغییرچندانی را نشان نمی دهد اما همین آمار در برخی از استان ها به قدری شیب افزایشی پیدا کرده که احتمال آن می رود که عنقریب وارد پیک پنجم کرونا شوند.

به گزارش مرور نیوز، درحالیکه لیست شهرستان‌های قرمز کرونایی از بیستم خردادماه تا امروز روندی نزولی داشته و از ۱۶ به ۱۳ مورد در سراسر کشور رسیده بود، با این وجود گزارش های منتشر شده حکایت از آن دارد که استان‌های بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان نه تنها به شدت قرمز رنگ هستند که حتی در برخی از شهرستان های آنها، رنگ کرونایی اشان به رنگ سیاه در آمده است! ضمن آنکه بخش‌های جنوبی استان فارس هم شاهد تغییرات معنادار تعداد مراجعه‌های بیماران بوده است. 

سیستان و بلوچستان در مرز سیاه

جالب اینجاست که با این وجود مسئولان همچنان وضعیت این شهرستان ها را عادی تلقی کرده و حتی عنوان کرده اند که شهری مانند اهواز نه تنها قرمز نیست که به رنگ نارنجی درآمده است! این در حالی است که چند روز قبل یکی از مسئولان کرونایی استان یاد شده اعلام کرده بود که: شرایط اهواز در حال تبدیل به "سیاه" شدن است و نمی دانم چطور مسئولان وضعیت شهر را به نارنجی تغییر داده اند!

در مقابل البته تعدادی از مسئولان کرونایی استان های یاد شده، به شدت از اوج گیری کرونا انتقاد کرده اند. رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان یکی از همین مسئولان است که ضمن هشدار نسبت به خطرناک بودن شرایط  استان سیستان و بلوچستان گفت: سیستان و بلوچستان در وضعیت هشدار دهنده کرونا قرار دارد و عبور از این شرایط بدون همراهی مردم و رفع عادی انگاری‌ها برطرف نخواهد شد.

محمد هاشمی شهری در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: به دلیل رعایت ۵۸ درصدی پروتکل‌های بهداشتی در سیستان و بلوچستان شاهد هستیم این استان جزو سه استان نخست کشور با کمترین درصد رعایت پروتکل هاست.

وی بیان داشت: در دوره‌های قبل ۷۰ درصد مبتلایان به کرونای در سیستان و بلوچستان به حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اختصاص داشت که هم‌اینک به ۴۰ درصد رسیده بطوریکه در مناطق جنوبی استان شاهد افزایش مبتلایان هستیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان برگزاری دور همی‌ها، تجمعات، استفاده از کولر گازی و اسپیلت در کنار گرمای هوا را از عوامل موثر در افزایش موارد ابتلا به کرونا در سیستان و بلوچستان عنوان کرد.

وی استقبال کم افراد بالای ۷۰ سال سیستان و بلوچستان از واکسیناسیون کرونا را از معضلات این استان عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه بیشترین درصد فوتی های کرونا در افراد بالای ۶۵ سال استان رخ می دهد ضروری است از همه ظرفیت ها از جمله علمای اهل سنت و تشییع  و رسانه ها برای ترغیب افراد استفاده کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اما به نکته ترسناک دیگری هم اشاره کرد. اینکه  در حوزه تحت پوشش این دانشگاه ۱۰۰ درصد موارد ابتلا به کرونا انگلیسی اختصاص دارد که زنگ‌خطری برای‌ جهش های انواع دیگر این بیماری محسوب می شود.

کرونای جدید

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز چند روز قبل نسبت به خیز ویروس کرونا در استان خوزستان هشدار داد و گفت: اظهار داشت مطابق آمار و بررسی‌ها، خیز جدید ویروس کرونا در استان خوزستان از خیز نخست هم «تندتر» است.

فرهاد ابول‌نژادیان گرچه آماری در این زمینه اعلام نکرد اما استاندار خوزستان گزارش داده بود که موارد بستری ناشی از شیوع ویروس کرونا در خوزستان تا سه برابر، افزایش یافته است.

این گزارش می‌گوید خوزستان تا همین چند روز پیش از لحاظ رنگ‌بندی کرونا جزو استان‌های نه چندان پرخطر بود که به یک‌باره این وضعیت تغییر کرده است و در حال حاضر بیشتر شهرهای استان از جمله دزفول به رنگ زرد در آمده‌اند و در صورت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی احتمال نارنجی و قرمز شدن آن نیز وجود دارد.

این در حالی است که برخی از رسانه ها نسبت به شیوه اطلاع رسانی و آمار اعلام مبتلایان و فوتی ها انتقادهایی جدی را مطرح می کنند. آنها معتقدند مقامات کشور آمارهای ابتلا و قربانی کرونا را به‌صورت استانی منتشر نمی‌کنند و آمارهای کلی وزارت بهداشت از وضعیت کشور نیز همواره محل تردید بوده و مقام‌های سازمان نظام پزشکی آمار واقعی قربانیان کرونا در ایران را سه تا چهار برابر آمار رسمی اعلام شده برآورد کرده‌اند.

پیک پنجم در سه استان

اما چرا کرونا دوباره در حال اوج گیری است . کارشناسان در این زمینه معتقدند که دلیل اینکه در حال حاضر استان‌های جنوبی و شرقی در وضع قرمز به سر می‌برند این است که در کشور ما تا کنون قرنطینه، بیماریابی و تعطیلی فعال، اجرا نشده است.

محمدرضا محبوب فر، عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقا سلامت ایران، در همین زمینه با ذکر اینکه در حال حاضر در شرق و جنوب کشور به ویژه استان‌های بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و خوزستان و کرمانشاه، پیک پنجم بیماری کرونا آغاز شده است گفت: در حال حاضر بیماری کرونا در این استان‌ها اوج گرفته و وضعیت نگران کننده‌ای دارند. این افزایش آمار از بروز پیک پنجم خبر می‌دهد.

 وی با ذکر اینکه در استان‌هایی مثل اصفهان و قم مواردی از ویروس کرونا که ناشی از جهش سویه آلفا و بتا هست را به صورت تک گیر داریم گفت: ویروس دلتا که در هند شایع شد، مرگ و میر و شیوع بالایی دارد. ویروس بتا نیز ابتدا در ترکیه شایع شد و مثل ویروس دلتا، واگیری بالایی داشت.

محبوب فر گفت: در چنین شرایطی که با ویروس‌های جهش یافته مواجه شده ایم، صحبت در مورد اینکه شهر‌های کشور در وضع زرد و نارنجی هستند و فقط شهر‌های جنوبی و شرقی در وضعیت قرمز به سر می‌برند، یک حرف بیهوده و باطل است، زیرا این ویروس می‌تواند در حال چرخش و گردش باشد و کوچکترین بی احتیاطی، منجر می‌شود که طوفان پیک پنجم کل کشور را در بر بگیرد.

وی  همچنین با هشدار نسبت به برگزاری تجمع ها در این روزهای انتخاباتی و روز رای گیری گفت: متاسفانه برخی افراد بی‌خیال کرونا شده اند و در فضا‌هایی که برای سخنرانی کاندیدا‌های شورای شهر و ریاست جمهوری، در نظر گرفته شده است، بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی و حتی بدون ماسک، حاضر می‌شوند.

این عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقا سلامت ایران گفت: این در حالی است که وضعیت کاملا برعکس است و شرایط کشور بسیار ناپایدار و شکننده است و کوچک‌ترین بی احتیاطی و سهل انگاری می‌تواند کشور را وارد پیک‌های متعدد کند.

این کارشناس سلامت با تاکید براینکه در حال حاضر فقط یک درصد از جمعیت کشور واکسینه شده اند و همین افراد هم فقط دُز اول را دریافت کرده اند گفت: تاخیر در روند واکسیناسیون می‌تواند مشکل ساز باشد و این تصور که مشکلی ایجاد نمی‌کند، تصور باطلی است.

افزایش 46 درصدی، در یک هفته

بررسی آماری نشان می‌دهد در یک هفته گذشته ثبت رکورد مبتلایان کرونا افزایش 46 درصدی حکایت از آتش زیرخاکستر این ویروس دارد. به بیانی در همین دوره موارد بستری رشد 6.28 درصدی داشته و از عدد 1027 نفر در روز ابتدای دوره به 1091 مورد رسیده است ضمن آنکه تعداد موارد مرگ ثبت شده بر اثر بیماری کرونا نیز از 122 نفر به 187 نفر یعنی رشد بیش 53 درصدی بوده که واقعیت اهمیت جلوگیری از تکمیل هرم آلودگی تازه در جنوب کشور را دو چندان گوشزد می‌کند.

از سوی دیگر نگاه دقیق به پراکندگی و البته روند تغییر وضعیت شهرستان‌ها در این دوره نشان می‌دهد که اکنون در جنوب شرقی و جنوب کشور شعله‌های پراکنده بیماری شکل گرفته و در برخی از موارد هم در نوار غربی این احتمال وجود دارد که در روزهای آینده تغییرات معناداری شکل بگیرد که تعیین کننده خواهد بود.

ولی همانطور که گفته شد تکمیل هرم آلودگی در خرداد 1400 با اضافه شدن نام استان کرمان به کانون‌های آلودگی  فعلی است؛ چرا که کارشناسان براین باورند که درصورت این اتفاق برای مقابله با انتشار آلودگی به سایر استان‌ها کار دشوارتر شده و آغاز پیک پنجم در دوره پایانی پیک چهارم بسیار محتمل است.

این وضعیت و آغاز موج پنجم کرونا باعث شده تا دوباره موضوع شیوه مدیریت این بیماری دوباره از سوی تعدادی از مسئولان و متخصصان مورد نقد جدی قرار گیرد. رئیس کمیسیون بهداشت مجلس به عنوان یکی از همین منتقدان با بیان اینکه پیک چهارم کرونا با تصمیمات و سوءمدیریت دولت شکل گرفت گفت: سوءتدبیر دولت روحانی سبب شروع پیک‌چهارم شد چراکه علی رغم هشدارهای متولیان بهداشت و درمان اما برای اینکه از قبل از نوروز وزارت میراث فرهنگی بلیط هتل فروخته بود، حاضر نشدند که سفرها را لغو کنند.

 حسینعلی شهریاری  افزود: در نتیجه امروز تعداد زیادی از شهروندان ما در پیک چهارم جان باختند که مسببین آن باید در قوه قضاییه پاسخگو باشند.

بدین ترتیب به نظر می رسد با ادامه این رویه و لاپوشانی دولت برای عادی جلوه دادن شرایط در روزهای انتخاباتی کنونی، در دو سه هفته آینده باز هم باید شاهد انفجار کرونا، آغاز موج پنجم کرونا و اعمال محدودیت های جدید در کلانشهرها و نقاط پرخطرکشورو البته فوت تعداد زیاد دیگری از هموطنانمان باشیم. روزهایی که دوباره باعث خواهد شد تا مسئولان در مسابقه ای جدید برای رسیدن به گل برتری و شانه خالی کردن از اهمال ماموریت های خود، سریال جدیدی را در پاسکاری مسئولیت بروز موج پنجم کرونا را استارت بزنند!