رئیس قوه قضاییه با اشاره به نقش مهم دولت و مجلس در حل مشکلات خانواده‌ها گفت: قوه مجریه نقش اصلی را در تامین معیشت مردم و اشتغال و امنیت کاری به ویژه برای جوانان و فرهنگ‌سازی و آموزش دارد و مجلس نیز مسئول تعیین مقررات مناسب در این حوزه است.

به گزارش مرور نیوز به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه ، جمعی از خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران صبح امروز چهارشنبه ۳۱ شهریور همزمان با نخستین روز از هفته دفاع مقدس با حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس دستگاه قضا دیدار کردند.

در این نشست که خانواده‌هایی از شهدای عرصه‌های مختلف جهاد و شهادت از دفاع مقدس تا انرژی هسته‌ای و مدافع سلامت و مدافع حرم حضور داشتند، پدر شهید اعظم‌پور افشار با طرح درخواست‌های خود برای مقابله با مفسدین و دست‌اندازان به بیت المال و نظارت بر بازار و مبارزه با احتکار و گرانفروشی‌ در دوران جنگ اقتصادی دشمن تصریح کرد: اطمینان دارم عدل بزودی جهان را فراخواهد گرفت و وعده خدا محقق خواهد شد.

حامد فخری‌زاده فرزند دانشمند شهید محسن فخری‌زاده نیز در این نشست با اشاره به وضعیت معیشت مردم و مشکلات اقتصادی در جامعه که آنها را حاصل تصمیمات غلط برخی مسئولان دانست، خواستار برخورد جدی دستگاه قضا با مدیران نالایق شد.

وی همچنین با اشاره به دستورات مقام معظم رهبری برای برخورد قاطع با آمران و عاملان ترور دانشمند شهید محسن فخری‌زاده، متذکر شد که پیگیری این پرونده از سوی دستگاه قضا و نهادهای ذی‌ربط مانع از تکرار اتفاقات مشابه و از دست رفتن سرمایه‌های ملی می‌شود.

خانم شهرابی همسر شهید بهرامی و همچنین پدر یکی از شهدای دوران دفاع مقدس نیز در این نشست خواستار توجه به فرهنگ حجاب و عفاف و مقابله با هنجارشکنان در این زمینه شدند.

رئیس قوه قضاییه در این دیدار با اشاره به تقارن هفته دفاع مقدس و ایام اربعین حسینی گفت که هنوز چندی از تاریخ اسلام و عزت و آزادی واقعی و رشد و کمال انسان‌ها در سایه وجود مقدس پیامبر اعظم (ص) نگذشته بود که منافقین حق را از مسیر خود منحرف کردند.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه اصلاح انحرافات ایجاد شده در دین نیازمند پرداخت هزینه سنگین و جانفشانی بهترین انسان‌ها و نثار خون پاک آنها بود، از قیام حسینی و حرکت امام سجاد(ع) و حضرت زینب کبری(س) به عنوان اقدامی یاد کرد که سبب شد تا اهل نظر، اهل بصیرت و اهل ایمان، حق را از باطل تشخیص داده و اجازه ندهند کسانی منافقانه در جایگاه رسول خدا و امیرالمومنین(ع) بنشینند و ضد اسلام عمل کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: اهمیت زنده نگاه داشتن عاشورا در مکتب اسلام برای آن است که به ما آموخت اگر در جایی ارزش‌ها کمرنگ شد و انحرافی در اصل دین به وجود آمد و دین در معرض خطر قرار گرفت، باید از جان و مال و آبرو گذشت.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه هر وقت اسلام دچار اعوجاجات و انحرافات شد مردم با ایمان و مقاوم در برابر کجی‌ها ایستادند، انقلاب اسلامی را حرکتی عاشورایی به رهبری امام خمینی(ره) توصیف کرد و متذکر شد در این مسیر افراد بسیاری متحمل سختی‌ها و رنج‌ها شدند و از جان خود گذشتند اما از یاری امام زمان خود غفلت نکرده و دست از مقاومت برنداشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی بخشی از انحرافات به وجود آمده از بین رفت اما در کنار کفار، مستکبرین و ظالمین شناخته‌شده و محاربین، منافقین زمان نیز با رخنه در جبهه امام و رهبری برای پیاده‌کردن اهداف دشمنان و زیاده‌خواهان تلاش کردند.

وی بر همین اساس متذکر شد که جبهه مقاومت حتما باید در برابر تحرکات منافقان، بسیج و هوشیار باشد و هوشمندانه و بااستقامت در مسیر حق حرکت کند.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه رزمندگان اسلام و شهدای هشت سال دفاع مقدس مسیری را پایه‌گذاری کردند که امروز از سوی جبهه مقاومت در اقصی‌نقاط جهان پیموده می‌شود، تصریح کرد: در دوران دفاع مقدس انسان‌هایی تربیت شدند که به تعبیر بزرگان دین و امام راحل ره صدساله را یک شبه رفتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای خاطرنشان کرد: راهی که مدافعان جبهه مقاومت در لبنان و سوریه و یمن بر اساس اراده دینی خود طی می‌کنند نشات گرفته از جریان انقلاب اسلامی است که ریشه در عاشورای حسینی دارد.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش با دشوار خواندن امر قضا، از خانواده معظم شهدا خواست که علاوه بر دعای خیر، با کمک‌های فکری و عملی خود نیز دستگاه قضا را در تحقق عدالت به خصوص عدالت اجتماعی و حل مشکلات یاری دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای از خانواده معظم شهدا خواست که در گام اول ناصحانه و دلسوزانه برای اصلاح امور تلاش کرده و با امر به معروف و نهی از منکر با ناهنجاری‌ها برخورد کنند و در گام دوم هرجا نیاز به برخورد قهری با مسائل بود، با سازوکار مشخصی که تعبیه میشود افراد فاسد، فاجر و مجرم را به دستگاه قضا معرفی کنند.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه حل مشکلات و برخورد با ناهنجاری‌ها نیازمند همکاری جدی مردم با نهادهای حکومتی است، خواستار ایجاد سازوکاری برای ارتباط مستقیم‌تر خانواده‌های شهدا با قوه قضاییه برای همفکری و همدلی در جهت رفع مشکلات و ناهنجاری‌ها شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه حدود ۲۰ درصد از مجموعه پرونده‌های قضایی مربوط به مسائل مختلف خانواده‌ها می‌شود، از خانواده‌های معظم شهدا خواست که دستگاه قضایی را در جهت حل مشکلات خاص خانواده‌ها به ویژه مشکلات مربوط به زنان یاری دهند.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به نقش مهم دولت و مجلس در حل مشکلات خانواده‌ها گفت: قوه مجریه نقش اصلی را در تامین معیشت مردم و اشتغال و امنیت کاری به ویژه برای جوانان و فرهنگ‌سازی و آموزش دارد و مجلس نیز مسئول تعیین مقررات مناسب در این حوزه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای ادامه داد: قوه قضاییه هم مسئول برخورد با ناهنجاری‌هاست اما تمام تلاش‌های قوا بدون مشارکت مردم در این میدان به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.

وی از خانواده شهدا خواست که با ایفای نقش خود در جامعه ابتدا تلاش کنند که مشکلات خانواده‌ها با ریش‌سفیدی و صلح و سازش حل شده و تبدیل به پرونده قضایی نشود و در صورتی که پرونده‌ای در این خصوص تشکیل شد کمک کنند تا راحت‌تر و به بهترین نحو حل شود.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه این نهاد آماده است تا سازوکار لازم را برای نحوه همکاری خانواده‌های شهدا و ایثارگران با دستگاه قضا و راهکارهای حل مشکلات این خانواده‌ها طراحی و دستورالعملی را نیز در این خصوص تدوین کند، ابراز امیدواری کرد با همکاری مردم و قوه قضاییه، یک گام جهشی و انقلابی و متفاوت از گذشته در این زمینه برداشته شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای گفت: امروز کسانی به نام دفاع از حقوق زن بیشترین ضربه را به زنان می‌زنند که جایگاه زنان را تنزل داده و کم‌ارزش می‌کنند و بعد با اسامی مختلف و از تریبون‌های گوناگون مدعی دفاع از زنان می‌شوند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد که کسی برای دفاع از حقوق زنان عفیف، شرافتمند و باعزت ایران اسلامی، شایسته‌تر از خانواده‌های شهدا نیست.

رئیس قوه قضاییه در بخش پایانی سخنانش با اشاره به درخواست خانواده‌های معظم شهدا برای برخورد با رواج برخی پدیده های غیراخلاقی در جامعه ، به بررسی کارشناسی و تخصصی برخی مسائل مغفول مانده اجتماعی و فرهنگی در جلسه شب گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره و خاطرنشان کرد که در این نشست مقرر شد همه دستگاه‌ها برای اجرای وظایف قانونی خود دباره این مسائل وارد میدان شوند.

گفتنی است حجت‌الاسلام والمسلمین شکری نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در این نشست با بیان اینکه خانواده‌های معظم شهدا، ایثارگران و جانبازان مردانه با عهدی که با خدا بستند ایستاده‌اند و از انقلاب دست نمی‌کشند، تصریح کرد: طبیعی است که خانواده‌های شهدا بیش از همه انتظار تحقق عدالت در جامعه را داشته باشند.

وی تاکید کرد که انقلاب و نظام اسلامی در یک حرکت تکاملی رو به پیشرفت است و قطعا با حضور چهره‌ای مجاهد، فرزانه و آگاه به مسائل قضایی در راس قوه قضاییه در رسیدن به اهداف بلند نظام که قیام مردم به قسط و اجرای عدل است، نایل می‌آید.

نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پایان با اشاره به مشکلات قضایی خانواده‌های شهدا خواستار رسیدگی به این مسائل در شعب خاص و یا توسط قضات ویژه شد که رئیس دستگاه قضا وعده داد که این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

در پایان این نشست صمیمانه، رئیس دستگاه قضا ساعتی را برای گفتگوی چهره به چهره و بی‌واسطه با خانواده‌های معظم شهدا اختصاص داد و پای درد دل‌ها، سخنان و مطالبات یکایک آنها نشست و دستوراتی را نیز به مسئولان حوزه ریاست قوه قضاییه برای پیگیری امور و درخواست‌های مطرح شده از سوی آنان صادر کرد.