بارندگی‌ها در پاییز امسال نیز نتوانست انتظارات را برآورده کند و طبق گفته مسئولان، حجم بارش‌های صورت گرفته در این فصل، پاسخگوی کمبود منابع آبی کشور نبوده است.

به گزارش مرور نیوز، خشکسالی واژه‌ای است که حتی نامش، لرزه بر اندام می‌اندازد چه رسد به اینکه بخواهیم با آثار مخرب آن روبرو شویم.

متاسفانه امروزه وضعیت وخیم بی آبی در کشور، به بحران جدی بدل گشته تا جایی که منابع آب‌های زیرزمینی و سدها را هم تحت تاثیر قرار داده است و این یعنی هشدار خشکسالی جدی است!

طبق آخرین آمار، در دوماهه فصل پاییز، بارندگی‌ها زیر عدد نرمال میانگین بوده به نحوی که در بیشتر استان‌ها، کم‌بارشی ثبت شد و این یعنی یک خطر جدی در بیخ گوش کشور.

بعد از پاییز خشکی که گذشت، انتظارها برای بارش برف و باران زمستانی هم رنگ ناامیدی گرفت چراکه دی ماه هم نفس‌های آخرش را می‌زند و همچنان منابع آبی وضعیت بحرانی دارند.

البته این خشکسالی منوط به امسال نیست و عدم تداوم بارندگی‌ها طی سال‌های اخیر، چنین تبعاتی را با خود همراه داشته است از جمله آنکه وضعیت آبی بسیاری از سدهای کشور دچار مشکل شده و آثار زیان بار آن در حوضه آبریز سدهای تهران، طی نیم‌قرن اخیر بی‌سابقه بوده است.

امروزه معضل بی آبی ، بسیاری از شهرهای کشور از جمله تهران را درگیر کرده است که در این میان طبق بررسی‌ها، ۷۰ درصد آب تهران از منابع سطحی و ۳۰ درصد آب توسط منابع زیرزمینی تامین می‌شود. حال زمانی که با کم شدن دخایر آبی روبرو شویم ناچار رو به سمت برداشت بیش از حد از منابع زیرزمینی خواهیم کرد که این مسیر اشتباه، ما را با پدیده فرونشست و معضلات آن روبرو خواهد کرد.

جدای از مسائل اقلیمی که باعث خشکسالی کشور شده، بی‌تدبیری در مصرف آب نیز بر این معضل دامن زده است. با این حال متولیان امر اغلب برنامه‌ای برای مدیریت مصرف آب ندارند و عمده‌ترین راهکار در کاهش مصرف آب را جیره بندی یا قطع آب مشترکان بدمصرف می‌دانند، موضوعی که یا به درستی اجرا نمی‌شود یا اگر هم اجرا شود، نارضایتی مردمی را در پی خواهد داشت.

اگرچه مردم هم نباید خود را از این معضل مبری بدانند، اما لازم است متولیان امر با ارائه الگوی درست مصرف کردن به شهروندان، در کنار طرح ملی سازگاری با کم آبی، به مقابله با چالش آب در کشور بپردازند.

به نظر می‌رسد، مدیریت درست در بهره برداری از منابع آبی و ارائه برنامه‌های قابل اجرا برای همه حوزه‌ها امری اجتناب ناپذیر است و تمام نهادهای متولی در حوزه آب با همکاری بخش کشاورزی و صنعت درصدد مدیریت منابع بوده که قطعا این امر بدون مشارکت‌های مردمی در رعایت الگوی مصرف امکان پذیر نیست.