حدود شش ماه است که از جلوس حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای بر مسند دستگاه قضا می‌گذرد، در این مدت حضور مقتدرانه وی در احقاق حقوق عامه و برخورد با دانه درشت‌ها، با افزایش رضایتمندی مردم همراه شده است.

به گزارش مرور نیوز، دهم تیرماه سال جاری، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای با حکم حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی به سمت ریاست قوه قضاییه منصوب شد.

رئیس دستگاه عدلیه در نخستین اقدام خود، طی نامه‌ای، دادستان کل کشور را مأمور پیگیری فوری قطعی‌های مکرر برق شهرهای مختلف کشور کرد، موضوعی که در اوایل روزهای تابستان به معضل جدی تبدیل شده بود و اعتراضات زیاد مردمی را در پی داشت.

 

۱۰ دستور مهم حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در اولین جلسه شورای عالی قوه قضاییه

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در اولین جلسه شورای عالی قوه قضاییه و تنها یک هفته پس از انتصابش به سمت ریاست دستگاه قضا، ۱۰ دستور مهم از جمله بررسی عملکرد ۷ هزار نمایندگی قوه قضائیه و ارائه گزارش آن، تهیه گزارش از مصوبات بر زمین مانده سفر‌های استانی و ارائه راهکار‌های تقویت همکاری با نیرو‌های امنیتی و انتظامی برای کشف توطئه‌ها و نفوذ دشمنان صادر کرد که این دستورات نشان از عزم راسخ رئیس عدلیه برای رفع چالش های موجود بود.

 

لزوم جلوگیری از اعمال نفوذ برخی از ضابطین در امر قضاوت

ضرورت تبیین حد و مرز‌ها و جلوگیری از اعمال نفوذ برخی از ضابطین در امر قضاوت را می‌توان تاجایی مهم تلقی کرد که وی بارها بر اراده خود نسبت به تبیین حدود و ثغور ورود ضابطین در امر قضا تاکید ورزید و از لزوم بازنگری در نحوه تعامل با مقامات امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی سخن گفت.

 

بازدید از زندان جدیدالتأسیس مرکزی ایلام

ایلام؛ مقصد نخستین سفر استانی حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در دوره تحول و تعالی عدلیه بود که با حضور جمعی از مسئولان عالی قضایی صورت گرفت.

در جریان این سفر، رئیس قوه قضاییه از زندان جدیدالتأسیس مرکزی ایلام بازدید کرد و طی مراسمی ۱۵ زندانی جرائم مالی، با کمک خیرین آزاد شدند.

در همین راستا برگزاری دیدار مردمی و نشست با قضات و کارکنان قضایی این استان، از برنامه های سفر یک روزه رئیس قوه قضاییه بود که در این جلسات بر استفاده حداکثری از ظرفیت مردم، صاحبان نفوذ و صاحبان کلام برای گذشت اولیای دم از تقاضای قصاص تاکید کرد و در همین راستا، موضوع محکومین قصاص را پیش کشید که از ناحیه صاحبان حق قصاص بلاتکلیف مانده‌اند.

 

دستور رئیس دستگاه قضا برای حل مشکل کمبود آب در خوزستان

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای فردای سفر خود به ایلام، به منظور دیدار با مراجع عظام تقلید و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه  وارد استان قم شد.

در همان روز، یعنی جمعه ۲۵ تیرماه، دستور داد تا یک هیات ارشد قضایی و اجرایی برای حل مشکل عازم خوزستان شود و بر اساس آن مقرر شد، علاوه بر پیگیری راهکار‌های فوری حل مشکل آب در استان خوزستان نتیجه اقدامات و همچنین دلایل به وجود آمدن وضعیت موجود به رییس قوه قضاییه گزارش شود.

 

تشکیل یک تیم قضایی برای بررسی مشکلات ۲۰۰ نفر از زندانیان رجایی شهر

اما اقدام قابل تامل رئیس دستگاه عدلیه با گذشت کمتر از یکماه از انتصابش، بازدید سه ساعته از زندان رجایی‌شهر کرج در مرکز استان البرز بود که به صورت سرزده انجام شد.

گفتگو با زندانیان امنیتی و جرائم خشن، درحالی از سوی حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای صورت گرفت که بسیاری از مددجویان، گمان نمی کردند که بتوانند روزی بی واسطه با رئیس دستگاه عدلیه صحبت کرده و از مشکلاتشان بگویند.

این بازدید نتیجه دیگری را نیز در پی داشت از جمله آنکه به رئیس سازمان زندان‌ها تاکید شد تا در خصوص دریافت گزارش مستمر از وضعیت زندان‌ها اقدام کرده و به گزارش‌های فصلی اکتفا نکند همچنین دستور داده شد تا تیمی قضایی تشکیل شده و به بررسی فوری و استخراج سریع پرونده‌های ۲۰۰ زندانی درخواست‌کننده در زندان رجایی‌شهر بپردازد.

 

گفتگوی قاضی‌القضات با خانواده‌های محکومان ناآرامی‌های آبان ۹۸

بازدید با خانواده‌های محکومان ناآرامی‌های آبان ۹۸ را می‌توان فصل تازه‌ای از رویکرد دستگاه قضایی دانست که فتح الفتوح آن حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای بود؛ اقدامی که امید تازه ای در رگ‌های تظلم خواهان جاری کرد.

در این میان رئیس قوه قضاییه به رئیس حوزه ریاست و دادستان تهران مأموریت داد تا پرونده افرادی که در جریان ناآرامی‌های آبان ۹۸ دستگیر شده‌اند، مورد بررسی مجدد قرار گیرد و افرادی که شرایط قانونی آزادی مشروط یا عفو و بخشودگی دارند، مشمول عفو، بخشودگی و یا آزادی شوند.

 

بازدید سرزده از زندان اوین

بازدید سرزده از بخش‌های مختلف زندان اوین در دستور کار حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای قرار گرفت و درجریان این بازدید با برخی از متهمان بازداشت موقت گفتگو کرد.

وی با حضور در بند‌های امنیتی زندان اوین، تعداد روز‌های بازداشتی متهمان را از آن‌ها جویا و در همین زمینه خواستار ارائه توضیحات لازم از سوی مقامات قضایی و ضابطین شد.

این بازدید درحالی صورت گرفت که تعدادی از متهمین تقاضا کردند به تنهایی با رئیس قوه قضاییه گفتگو کنند که قاضی‌القضات در خلوت با آن‌ها به گفتگو نشست.

 

بررسی مشکلات بانک ها و صدور دستورات لازم پیرامون آن

رئیس دستگاه عدلیه در اواسط مردادماه، در نشست ۲ ساعته با اعضای شورای هماهنگی بانک‌ها، مشکلات آنها را مورد استماع قرار داد.

همچنین درخواست از مدیران بانک‌ها برای ارائه گزارش از وضعیت پرونده‌های حقوقی بر زمین‌مانده بانکی تا اول شهریور ماه به‌منظور بررسی راهکار‌های تعیین تکلیف سریع آنها و تاکید بر اصلاح نظام بانکی و پیشگامی مدیران بانک‌ها در این زمینه، از جمله موضوعات مورد تاکید رئیس قوه قضاییه در جلسه مذکور بود.

 

تحقق دادرسی عادلانه ضروری است

اولین نشست شورای عالی قوه قضاییه با شورای قضایی استان‌ها در دوره جدید مدیریت دستگاه قضا چهارم شهریورماه سال جاری آغاز شد، نشستی که رئیس دستگاه قضا به توصیه‌های مهم و کاربردی به رؤسای دادگستری‌ها و دادستان‌های سراسر کشور برای تحقق دادرسی عادلانه پرداخت.

برخورد بدون اغماض با کسانی که امنیت و آسایش مردم را به هم می‌زنند و تاکید نسبت به نظارت دقیق بر روند صدور قرارها در این جلسه بسیار مورد توجه واقع شد.

 

رعایت عدالت در احراز صلاحیت‌ها

تاکید حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای بر رعایت عدالت در احراز صلاحیت‌ها در شرایطی که قوه‌قضاییه به عنوان مرجع برخی استعلام‌ها، باید اعلام نظری منصفانه داشته باشد، مورد اقبال عمومی قرار گرفت.

وی در جلسه‌ای با انتقاد از اینکه در گزارش دستگاه‌های نظارتی و امنیتی درباره ویژگی‌های صلاحیتی افراد برای انتصابات و تفویض مسئولیت‌ها، صرفاً به نقاط ضعف افراد توجه می‌شود، خواستار تغییر رویه شد و اعلام کرد هر کسی در کنار ضعف‌هایی که دارد نقاط قوت و محاسنی نیز دارد که متأسفانه در گزارش‌هایی که از سوی دستگاه‌ها و یا در پاسخ به استعلامات ارائه می‌شود به این فضائل که برخی از آن‌ها پوشاننده ضعف‌هاست توجهی نمی‌شود.

 

تاکید قاضی القضات بر رفع اطاله دادرسی

حضور رئیس قوه قضاییه در جلسه ستاد راهبری اجرای سند تحول قضایی به منظور بررسی «هوشمندسازی ارجاع و ساماندهی زمان فرآیند کارشناسی» و اشاره به نارضایتی‌ها نسبت به اطاله دادرسی مورد تاکید واقع شد.

 

پیگیری شخصی ۱۰ پیام مردمی از سوی رئیس دستگاه عدلیه به طور روزانه

پیگیری روزانه ۱۰ پیام مردمی از سوی رئیس دستگاه عدلیه، شاید در ابتدا تاحدی ناباورانه تلقی می‌شد اما زمانی که جدیت حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای و ابتکار عمل وی برای رفع مشکلات قضایی برای مردم نمایان شد، دیگر پذیرش آن، کار سختی به شمار نمی‌رفت.

 

رایزنی با نمایندگان مجلس و وزرای دولت برای رفع مشکلات مردم

نشست با هیأت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، نشست با اعضای کمیسیون های مختلف مجلس از جمله کمیسیون اقتصادی و اجتماعی، دیدار با برخی از وزرای دولت سیزدهم و ارائه راهکارهای پیرامون رفع دغدغه های مردم، از اقداماتی بود که نشان از عزم راسخ رئیس دستگاه عدلیه برای هموار ساختن ناهمواری ها داشت.

 

کمک۱۵۶ میلیارد تومانی برای کمک به واحد‌های قضایی استان قزوین

در هشتم مهرماه سال جاری، این بار استان قزوین، میزبان رئیس قوه قضاییه بود که در جریان این سفر، ۱۵۶ میلیارد تومان برای کمک به واحد‌های قضایی این استان تخصیص داده شد. همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای به دادستانی کل کشور، سازمان بازرسی و سایر واحد‌های قضایی دستور داد تا با تشکیل کارگروهی، در جهت رفع موانع تولید و شناسایی سنگ‌اندازان و اخلالگران در مسیر تولید اقدام کنند.

 

رسیدگی به مطالبات غیر جاری بانک‌ها

در سلسله اقدامات رئیس دستگاه قضا برای حمایت از تولید، برگزاری جلسه با عنوان کمیته فرا دستگاهی رسیدگی به مطالبات غیر جاری بانک‌ها بود که با حضور مسئولین عالی قضایی، بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مدیران عامل بانک‌ها تشکیل شد.

این جلسه از آن جهت حائز اهمیت بود که مسئله مطالبات معوق بانکی و وظیفه مهم بانک‌ها در حمایت از تولید از ابعاد مختلف و در حضور رئیس قوه قضائیه بررسی شد و رئیس دستگاه قضا مهلت دو هفته‌ای برای کمیته فرادستگاهی رسیدگی به مطالبات بانک‌ها جهت ارائه راهکار‌های تقویت و افزایش اختیارات و کارآمدی این کمیته تعیین کرد.

 

تاکید بر ضرورت ساماندهی ممنوع الخروجی‌ها

ضرورت ساماندهی ممنوع الخروجی‌ها، اولین بار از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای مطرح شد، اقدامی که به لحاظ دیدگاه جدید و چندجانبه رئیس دستگاه عدلیه، مورد توجه عموم قرار گرفت که در همین راستا دادستان کل کشور و سازمان بازرسی مامور به نظارت جدی بر روند ممنوع‌الخروجی‌ها شدند.

اینکه کدام دستگاه‌ها اجازه ممنوع الخروج کردن افراد را دارند نکته حائز اهمیتی بود که از نگاه رئیس عدلیه دور نماند و در همین راستا رئیس قوه قضاییه بر این نکته تاکید کرد که باید مشخص شود چه کسانی و برای چه مدتی ممنوع‌الخروج هستند و اینکه ممنوع الخروجی افراد بدون هیچ توجیه قانونی به مردم اعلام نشود و مردم در فرودگاه متوجه آن شوند، خسارت بار است.

 

بررسی عوامل افزایش درخواست‌های ماده ۴۷۷

و اما افزایش درخواست‌های مردم برای افزایش درخواست اعمال ماده ۴۷۷ در پرونده‌های قضایی خود، نکته مهمی بود که برای رئیس دستگاه عدلیه قابل قبول نبود.

وی بر اصلاح فرآیند‌های پیچیده درون و بیرون قوه قضاییه که برای مردم دردسرساز و موجب فساد و کندی کار شده بود، تاکید کرد و  دستور به بررسی عوامل افزایش درخواست‌های ماده ۴۷۷ را صادر کرد.

گفتنی است ماده ۴۷۷ درخواست اعاده دادرسی به رییس قوه قضاییه در خصوص پرونده‌هایی است که ادعا می‌شود در آن‌ها حکم خلاف بیّن شرع صادر شده است.

 

جدیت عمل قاضی‌القضات در هوشمندسازی نظام قضایی کشور

یکی از موضوعاتی که حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ماه های ابتدایی حضور خود به آن توجه کرد هوشمندسازی نظام قضایی کشور بود که بر اساس آن دستوراتی برای بهبود عملکرد دفاتر خدمات الکترونیک قضایی صادر و بر این نکته تاکید کرد که باید خدمات قضایی با ارزانترین قیمت ممکن به مردم ارائه شود.

 

وصول ۳۴۰۰ پیشنهاد و ایده بعد از تاکید رئیس دستگاه عدلیه بر حمایت از نخبگان

نشست با نخبگان و حمایت قاضی القضات از ایده‌ها و پیشنهادات این قشر موضوعی بود که مورد توجه وی قرار گرفت تا جایی که سه ماه بعد از حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای بر مسند ریاست قوه قضاییه، بیش از ۳۴۰۰ پیشنهاد و ایده واصل شد.

 

ورود دستگاه قضا برای رفع معضلات کارشناسی‌های دادگستری

ساماندهی و حل معضل فرآیند کارشناسی‌های حقوقی و دادگستری جزء مواردی بود که رئیس قوه قضاییه چندین بار آن را پیگیری کرد تا رانت‌ حاصل از انحصارها، تضاد منافع و فساد‌های ایجاد شده از بین برود، چراکه گاهی ایجاد رانت در ارجاع پرونده‌ها به کارشناسی، مردم را در پیگیری‌های قضایی خود ناامید کرده بود.

بر همین اساس قاضی القضات، علاوه بر جلسات مختلف کاری، چندین جلسه تخصصی در همین رابطه با مسئولان مربوطه تشکیل داد و بر ضرورت ساماندهی امر کارشناسی‌ها تاکید کرد.

 

ضرورت تناسب مجازات با جرم

تناسب مجازات با جرم از جمله مواردی بود که طی چندماه اخیر بارها از سوی رئیس قوه قضاییه مطرح شده زیرا به اعتقاد وی مجازات باید با متهم یا مجرم، شخص فاعل، نوع کار و آثاری که از کار پیش می‌آید و اثر سوئی که در جامعه دارد، تناسب داشته باشد.

این تاکید حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای تاجایی مورد استقبال عموم واقع شد که بارها در رسانه های خبری مورد بازخوانی قرار گرفت و توانست اقبال عمومی را ازآن خود کند.

 

استقرار هیاتی از سوی سازمان بازرسی کل کشور در شورای رقابت

ماموریت رئیس قوه قضاییه به سازمان بازرسی کل کشور از دیگر اقدامات حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای بود که بر اساس آن، سازمان مکلف شد تا از همه دستگاه‌های اجرایی بازرسی کرده و بر حسن اجرای قوانین نظارت کند.

با توجه به این دستور، شورای معاونان و مدیران سازمان بازرسی کل کشور جلسه ای را به صورت فوق‌العاده تشکیل داد و در ۹ محور وظایف را تقسیم‌بندی و برای اجرای آن‌ها برنامه‌ریزی کرد، همچنین هیئتی از سوی سازمان بازرسی کل کشور در شورای رقابت مستقر شد تا علاوه بر نظارت بر چگونگی اجرای ماموریت‌های این شورا، نظارت‌های لازم را در حوزه افزایش کیفیت، قیمت‌گذاری و نحوه فروش خودرو‌ها انجام دهد.

 

قطع ید متعدیان به حقوق مردم

جدیت رئیس دستگاه قضا بر برخورد قاطع با دست‌اندازان به حقوق مردم و بیت‌المال، را می‌توان نویدبخش روزهای خوش در آینده دانست.

در این زمینه حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای دستور داد تا مبارزه با تمامی موارد فساد به ویژه فساد اقتصادی و برخورد با متعدیان به بیت‌المال در دوره تحول و تعالی قضایی، با شدت بیشتری ادامه یابد.

 

ضرورت تعیین تکلیف پروژه چند هزار میلیاردی نیمه کاره در کشور

رئیس دستگاه عدلیه در ادامه اقدامات قاطعانه خود در راستای حمایت از تولید و رفع مشکلات اقتصادی، نشستی را با وزرای اقتصادی دولت و‌ مقامات عالی قضایی پیرامون آسیب شناسی واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی برگزار کرد، موضوعی که نشان دهنده عزم راسخ وی در رفع معضلات اقتصادی مردم بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در این نشست قاطعانه بر این نکته تاکید کرد که چند هزار میلیارد پروژه نیمه کاره در کشور وجود داشت که دو سال قبل در شورای عالی اقتصادی برای واگذاری آن‌ها تصمیم گیری شد حال باید نحوه این واگذاری‌ها و وضعیت این پروژه‌ها بررسی شود.

 

سفر به خوزستان و اتخاذ تدابیر لازم برای رفع مشکلات مردم

خوزستان نیز مقصد بعدی وی بود که تخصیص ۲۳۰ میلیارد تومان برای رفع مشکلات دستگاه قضایی استان خوزستان، تاکید بر لزوم اصلاح قوانین مالیاتی، بازنگری در فعالیت‌های ستاد تسهیل و ستاد اقتصاد مقاومتی و دستور ویژه قاضی القضات برای حل مشکلات حقوقی شرکت‌ها و مردم از مصوبات این سفر بود.

همچنین بررسی آخرین وضعیت پرونده شرکت هفت تپه پس از واگذاری به دولت، جزء دستور کار رئیس عدلیه در سفر به خوزستان بود چراکه شرکت هفت‌تپه در برهه‌ای از زمان به دلیل عملکرد امید اسدبیگی مدیرعامل سابق آن، اعتراضات گسترده کارگری را در پی داشت که با ورود دستگاه قضایی، مدیر این مجموعه به ۲۰ سال زندان محکوم شد و در نهایت این شرکت به دولت واگذار شد.

 

دستور قاطع رئیس دستگاه عدلیه نسبت به تعیین تکلیف اموال انبارهای سازمان تملیکی استان‌ها

اما گزارش رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره وضعیت نامناسب سه انبار اموال تملیکی خوزستان و بلاتکلیفی صد‌ها پرونده، با انتقاد شدید رئیس دستگاه عدلیه همراه شد تاجایی که بعد از این سفر، بازدیدهای اثرگذاری برای وضعیت انبارهای اموال تملیکی در تهران انجام داد و سایراستان ها نیز مکلف به تعیین تکلیف سریع اموال انبارهای تملیکی خود شدند.

اقدام ضربتی رئیس قوه قضاییه در تعیین تکلیف هرچه سریع‌تر اموال سازمان تملیکی، تحسین عموم جامعه را در پی داشت و مردم را نسبت به احقاق حق خود امیدوارتر کرد.

 

مبارزه با قاچاق کالا؛ یکی از دغدغه‌های مهم رئیس قوه قضاییه

مبارزه با قاچاق کالا، اقدامی است که رئیس دستگاه عدلیه آمادگی خود را برای ورود قاطعانه خود اعلام کرد.

وی در نشست سه ساعته با نمایندگان دولت، دستگاه‌های نظارتی، ضابطین، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، بر این نکته تاکید کرد که قوه قضاییه بر اساس وظیفه ذاتی خود موضوع فرآیند مبارزه با قاچاق کالا و اموال بیت‌المال را تا حصول نتیجه پیگیری می‌کند و اگر هم دیگر دستگاه‌ها همراهی نکنند، کار را شخصا دنبال می‌کنم.

این رویکرد حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای برای ورود قاطعانه خود به بحث مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هم به مذاق جامعه شیرین آمد و هم نشان از حضور مقتدرانه وی برای احقاق حقوق بیت‌المال بود چراکه وی معضل قاچاق را یکی از مهم‌ترین موانع تولید و اشتغال معرفی کرد.

بر همین اساس، رئیس دستگاه قضا دستورات ویژه ۱۱گانه‌ای نیز به مسئولین عالی قضایی صادر کرد تا روند مقابله با قاچاق کالا و ارز در کشور تسریع و تسهیل شود.

 

توجه به دیپلماسی قضایی در راستای بسط ارتباطات حقوق بشری

توجه به بحث دیپلماسی قضایی، دیگر محور فعالیت‌ها و برنامه‌های قاضی‌القضات بود؛ موضوع حائز اهمیتی که سبب شد وی در جمع سفرای بیش از ۶۵ کشور جهان و همچنین روسای سازمان‌های بین‌المللی مقیم، از دستگاه‌های قضایی کشور‌های جهان دعوت کند تا دست در دست هم با دیپلماسی قضایی بی‌تاثیر از رفتار‌های سیاسی، از حقوق بشر دفاع کنند.

 

دستور رئیس دستگاه قضا بر تعیین تکلیف خودرو‌های بلاتکلیف در پرونده مبارزه با مواد مخدر

ورود به موضوع تعیین تکلیف خودرو‌های بلاتکلیف در پرونده مبارزه با مواد مخدر، دستور قاطعانه رئیس قوه قضائیه به دادستان کل کشور بود تا در این خصوص تسریع صورت گیرد، لذا علی صالحی دادستان عمومی و انقلاب تهران نیز به همراه دو نفر از معاونان خود در پارکینگ این خودرو‌ها در شهریار حاضر و خواستار اتخاذ تمهیداتی برای تسریع در مزایده و یا استرداد شد و پیرامون آن نیز دستوراتی صادر کرد.

 

اعلام آمادگی برای همکاری با مجلس در جهت رفع مشکلات مردم

کمبود اعتبارات دستگاه قضا و توجه به مشکلات معیشتی جامعه قضایی کشور، رئیس دستگاه قضا را برآن داشت تا در نشست مشترک مجلس و قوه قضاییه، تحقق اولویت‌های دستگاه قضا را منوط به نیرو، امکانات و بودجه مناسب بداند.

وی از فرصت حضور در بین نمایندگان استفاده کرد و ضمن اعلام آمادگی همکاری با مجلس جهت رفع خلاءهای قانونی، از وکلای ملت خواست تا پیشنهادات خود را برای حل مشکلات مردم ارائه دهند.

تلاش‌های قوه قضاییه برای همکاری با مجلس یازدهم، تنها با هدف رفع مشکلات مردم به ویژه معضلات اقتصادی صورت گرفت تا قطار توسعه کشور با سرعت بیشتری به حرکت درآید.

 

دستور بررسی ویژه و مجدد به وضعیت بورس از سوی رئیس دستگاه قضا

کمک به مردم زیان‌دیده از ورود به بورس، موضوعی بود که همواره مورد تاکید قاضی‌القضات قرار داشت تاجایی که وی در جلسه شورای عالی قوه قضاییه دستور بررسی ویژه و مجدد به وضعیت بورس را صادر کرد و از سازمان بازرسی کل کشور و دادستانی کل خواست موضوع بورس را تا حصول نتیجه نهایی پیگیری کنند.

 

تاکید بر لزوم استفاده از مجازات‎‌های جایگزین حبس

تلاش برای زندانی نشدن افراد و استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس، یکی از مواردی است که حجت الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه ای، مصداق تحول میداند و بارها این موضوع را مورد تاکید قرار داد که علاوه بر کاهش ورودی به قوه قضاییه، باید رسیدگی به پرونده‌ها نیز کوتاه شود.

توجه قاضی القضات به این مساله سبب شد تا در چند ماه اخیر، تحولی در رسیدگی به پرونده‌ها از جمله پرونده‌های معوق و استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس در استان‌های مختلف کشور صورت گیرد.

 

محکومیت ۱۰۰ مفسد اقتصادی طی فعالیت ۵ ماهه حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای

اگرچه رئیس دستگاه قضا بر کاهش ورودی زندانیان و استفاده از مجازات های جایگزین حبس تاکید دارد اما در آن سوی ماجرا، اقدام ضربتی در نقره داغ کردن مفسدان اقتصادی به کار بست تاجایی که در طی ۵ ماهه ابتدایی فعالیت خود، بیش از ۱۰۰ نفر از مفسدان اقتصادی در جریان برخورد دستگاه قضا با فساد، محکومیت‌های گوناگون از جمله حبس، رد مال و... پیدا کردند که هر یک در پرونده‌های مربوط به شرکت بازرگانی پتروشیمی، هفت تپه، مجرمان بانک تجارت استان کرمان، پرونده کلاهبرداری شبکه‌ای منتهی به اخلال در نظام اقتصادی کشور در استان اصفهان، تعاونی اعتباری وحدت و شرکت یونیک فاینانس حضور داشتند.

 

اهتمام دستگاه قضا بر حل مشکلات ایرانیان خارج از کشور

اهتمام دستگاه قضا بر حل مشکلات ایرانیان خارج از کشور بارها مورد تاکید قاضی القضات قرار گرفت، لذا در راستای صیانت از حقوق شهروندی، بر اهمیت شورای عالی خارج از کشور و حل مشکلات هموطنان خارج از ایران تاکید کرد.

بر همین اساس رئیس دستگاه عدلیه در گردهمایی روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه، از اقدام در دست اجرای دستگاه قضایی برای تشکیل سامانه‌ای جهت تعیین تکلیف وضعیت حقوقی و قضایی ایرانیان خارج از کشور خبر داد.

 

تلاش برای قانونی‌کردن برخی احکام جایگزین حبس

گلستان؛ چهارمین مقصد قاضی القصات بود که طبق روال، نشست‌هایی با فعالان اقتصادی در حوزه تولید و برگزاری ملاقات‌های مردمی از محورهای این سفر بود.

در این سفر، رئیس قوه قضاییه از ارائه طرحی به مجلس برای قانونی‌کردن برخی احکام جایگزین حبس خبر داد، موضوعی که حتی به زعم وی، تاکنون سابقه نداشته است.

 

پیگیری پرونده حقوقی و قضایی ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی

پیگیری پرونده حقوقی و قضایی ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی موضوعی است که یک مطالبه عمومی را در پی دارد و تسریع در به نتیجه رسیدن آن جزء خواسته به حق مردم است.

حال رئیس قوه قضاییه نیز در اولین روز از فصل زمستان این نوید را به مردم داد که امور مربوط به پرونده حقوقی و قضایی ترور شهید سلیمانی در مسیر پیشروی است و با اشاره به ضرورت تبیین هر چه بیشتر ابعاد مکتب حاج قاسم از پیگیری مستمر پرونده حقوقی اقدام تروریستی و جنایتکارانه آمران، عاملان و مشارکت‌کنندگان در به شهادت رساندن شهید سلیمانی خبر داد و اظهار امیدواری کرد علی‌رغم نظام حقوقی ظالمانه حاکم بر جهان، این پرونده به سرانجام مطلوب برسد.

 

اعمال مرخصی به مدت ۱۰ روز برای محکومان مسیحی

فرارسیدن سال نو میلادی ۲۰۲۲ و میلاد حضرت عیسی مسیح (ع)، سرآغازی بود برای یک ابتکار عمل قابل قبول از سوی حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه ای، چراکه به مناسبت این روز، با صدور بخشنامه‌ای، دستور اعمال مرخصی به مدت ۱۰ روز برای محکومان مسیحی را صادر کرد.

بخشنامه فوق گام تازه‌ای بود که به گفته کارشناسان تا پیش از این، صورت نگرفت و بدون شک صفحه جدیدی از تلاش قوه قضاییه برای افزایش رضایتمندی مردم را گشود.

 

دستورت لازم‌الاجرای رئیس قوه قضاییه پیرامون رعایت حقوق متهمان

۴ دستور لازم‌الاجرای قاضی‌القضات پیرامون رعایت حقوق متهمین، افراد احضار و بازداشت شده از سوی حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای درحالی مطرح شد که وی تخطی از دستورات را با پیگیری دادسرای انتظامی قضات همراه دانست.

رئیس دستگاه قضا بر این نکته تاکید داشت که جلب و بازداشت متهم به مثابه مجازات و کیفر رساندن او نیست و مجازات و کیفر متهم در زمره اموری است که باید روال قانونی خود را طی کند.

 

 گام‌های مثبت رئیس قوه قضاییه برای شکل‌گیری یک تحول عظیم در دستگاه قضا

گفتنی است نشست با هیئت عمومی دیوان محاسبات و تاکید بر اعمال نظارت مطلوب بر هزینه‌کرد بودجه سالانه، توجه به اتقان احکام صادره و ریشه یابی نسبت به علت خدشه وارد آمدن به احکام قضایی، بازدیدهای سرزده از برخی حوزه های قضایی استان تهران از جمله دادسرای کارکنان دولت و نشست با اقشار مختلف جامعه اعم از ورزشکاران، نابینایان و دانشجویان از دیگر اقدامات درخور توجه قاضی القضات است که همگی نشان از شکل‌گیری یک تحول عظیم در دستگاه قضا را دارد، تحولی که مانند برخی از طرح‌ها و ایده‌ها تنها روی کاغذ باقی نماند و در عمل به منصه ظهور رسید.