محمد جواد لاریجانی گفت: باید بدانیم که شیطان بیکار نیست و سراغ همه می آید. پس باید گفت دلایل این ایستادن در مقابل ولی مشروع، چند چیز است که اولین آن انحراف در فکر دینی است. ما باید همیشه به خدا پناه ببریم که مبادا دین را بد بفهمیم. مثلا یک جریان خاص در جریان اصلاحات معتقد بودند که اسلام حکومت ندارد و اسلام باید سکولار باشد.

به گزارش مرور نیوز، محمد جواد لاریجانی معاون امور بین الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در "همایش جریان فتنه، قانون گریزی، پیامدهای قضایی و سیاسی" گفت: یکی از مهمترین نعمت هایی که خداوند به انسان عطا کرده است نعمت هدایت است که در این نعمت، نعمت ولایت وجود دارد و به نوعی میوه نعمات خداوند است و پیامبر در حدیثی می فرمایند که باید شبانه روز برای این نعمت ها تشکر کرد.
وی افزود: مکتب اهل بیت (ع) از زمان پیامبر خدا (ص) آغاز شده و ادامه دارد و امروز همه مسلمانان و مردم جهان می دانند که اسلام با مکتب اهل بیت (ع) و اسلام بدون مکتب اهل بیت (ع) تفاوت دارد. اسلام با مکتب اهل بیت (ع)، اسلام دارای بصیرت است و این بصیرت مبتنی بر تفقه در دین است و در روایات داریم که تفقه در دین، مصباح بصیرت است.
معاون امور بین الملل قوه قضائیه تصریح کرد: یکی از مهمترین ویژگی های مکتب اهل بیت(ع)، اقامه دین است یعنی در مکتب اهل بیت، دین داشتنی نیست بلکه اقامه دین مهم است و اقامه دین با دینداری متفاوت است.

 

محمد جواد لاریجانی اظهار داشت: در کتاب مکاسب آمده است که معایش مردم بر چند وجه است که اولین آن ولایت است یعنی اگر حاکمی مشروع باشد، حمایت از او هم ثواب دارد و هم ممکن است واجب باشد. وجه دوم ملاک مشروعیت است و باید بدانیم که ملاک مشروعیت چیست. تأسیس حکومت مرّ اقامه دین است. باید ملاک مشروعیت را حاکم داشته باشد که این مشروعیت مخصوص خداوند است که به پیامبر (ص) داده شده و بعد از پیامبران برای امامان و بعد از امامان برای ولی فقیه است.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ادامه داد: سومین وجه مصداق مشروعیت است یعنی اگر مصداق را نشناسی به مرگ جاهلیت مرده ای.
وی اظهار کرد: انقلاب ما یک حادثه تاریخی است و نتیجه این انقلاب دو مولود است. یکی تلاش مردم برای بنای یک جامعه اجتماعی بر مکتب اسلام است و دیگری نهضت جهانی احیای اسلام است. پس از انقلاب عده ای می گفتند که اسلام چون از اعراب است دین خشنی است، البته کسانی که این حرفها را می زنند چیزی نمی دانند در حالی که فکر می کنند همه چیز را می دانند.
معاون امور بین الملل قوه قضائیه گفت: اما پس از انقلاب و رشد آن عده ای متعجب و نگران شدند و سعی کردند جلوی آن را بگیرند. آ‌مریکا و انگلیس با نماز و روزه ما مشکلی ندارند بلکه اقامه دین بر اساس مکتب اسلام است که آنها را اینگونه هراسان کرده است.
محمد جواد لاریجانی افزود: فتنه 88 یک فصل از فتنه های کفار است. فتنه را باید درست فهمید اما نه برای انتقام گیری.
وی بیان کرد: نسل ما عمدتاَ کارآموزی سیاسی خود را در زمان امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری و آقای هاشمی انجام داده اند اما ما حالا به خاطر مواضع زاویه دار آقای هاشمی باید از ایشان فاصله بگیریم. البته کار خیلی سختی است چون ما با هم سالها دوست بوده ایم و ساعتها درکنار هم درس خوانده ایم و با هم انس داشته ایم.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه اظهار کرد: ما شخصا این شخص را دوست داریم اما به ناچار باید از او کناره گرفت. چون اعتقادات وی با نظام و رهبری زاویه دار است. این فاصله گرفتن سخت است اما ما ناچار هستیم.
لاریجانی تصریح کرد: لذا دوستی و دشمنی های ما باید ملاک داشته باشد و حب و بغض ما نباید شخصی باشد. یعنی حب و بغض ما باید بر اساس اسلام باشد.
وی با بیان این مطلب که فتنه 88 یک  حرکت بسیار پیچیده و مشکل با هزینه های هنگفت بود که دشمن با آن می خواست تجربه انقلاب اسلامی را ساقط کند، ادامه داد: چرا در داخل کسانی که برای اسلام زحمت کشیده اند و با ما در یک جهت بودند، جلوی ولی مشروع ایستادند.  باید بدانیم که شیطان بیکار نیست و سراغ همه می آید. پس باید گفت دلایل این ایستادن در مقابل ولی مشروع، چند چیز است که اولین آن انحراف در فکر دینی است. ما باید همیشه به خدا پناه ببریم که مبادا دین را بد بفهمیم. مثلا یک جریان خاص در جریان اصلاحات معتقد بودند که اسلام حکومت ندارد و اسلام باید سکولار باشد.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه افزود: آنها می گفتند چرا باید مردم را به زور به بهشت برد و معتقد بودند امر به معروف و نهی از منکر فضولی است و لذا اینگونه تفکرات ریشه در انحراف از دین دارد.انحراف از دین، منجر به نفاق در عمل سیاسی می شود چون این حرفها را نمی توانند مستقیما بزنند و لذا منجر به نفاق می شود، البته مرحوم بازرگان منافق نبود و حرفهایش را مستقیم می زد.
لاریجانی بیان کرد: نتیجه نفاق در عمل سیاسی هم خروج است و می گویند ما باید تا کی پرده نشین باشیم و باید قیام کنیم؛ این چرخه انحراف از دین بسیار مهم است و باید به آن توجه کرد. پس از یکی درس های مهم فتنه 88 عبرت آموزی است که موجب استحکام می شود.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: دشمنان کشور پس از فتنه 88 فهمیدند که چند چیز است که انقلاب را نگه داشته و فتنه را با شکست مواجه کرده است. اولین دلیل آن نقش ولی امر شجاع است. دومین دلیل هم حضور مردم و اعتماد مردم به رهبری است و سومین دلیل نقش نهادهایی مثل قوه قضائیه و سپاه پاسداران بر صیانت ازاین انقلاب است، اینها عواملی بود که فتنه را ناکام کرد.
وی افزود: اگر می بینید که به شخص مقام معظم رهبری، قوه قضائیه و سپاه پاسداران تهاجم می شود اتفاقی نیست و لذا بصیرت داشتن برای مردم و نگه داشتن آن بسیار مهم است. در مکتب اهل بیت (ع) بصیرت نگهداری کردن می خواهد.

لاریجانی بیان کرد: در روایتی از امام صادق (ع) نقل شده است که روزهای خود را برای موضوعات مشخصی ساماندهی کنید. در این روایت امام باقر (ع) می فرمایند که دوشنبه ها را برای تأمل در وضع دشمنان اختصاص دهید و ببینید که دشمن حرفش و منطقش چیست. سه شنبه ها را هم برای تأمل در بنی امیه اختصاص داده اند. این نشان می دهد که بنی امیه مختص یک زمان خاص نیست بلکه یک خط و جریان است که باید آنها را شناخت.