امروزه علیرغم ابلاغ ضوابط تاسیس داروخانه اما متاسفانه کارشکنی‌هایی از سمت معاونت‌های دارو و غذا استان‌ها صورت می‌گیرد و عملا آیین نامه جدید اجرا نمی‌شود.

به گزارش مرور نیوز، یکی از کسب‌وکارهایی که به واسطه نظام مجوزدهی در انحصار قرار گرفته، تاسیس داروخانه است؛ هزاران داروساز تحصیل کرده، خواهان تاسیس داروخانه هستند اما با مقاومت صنف داروخانه داران (انجمن داروسازان) و اعمال رویه‌های انحصاری مانند حد نصاب جمعیتی، فاصله از داروخانه دایر، راه برای اشتغال فارغ التحصیلان این رشته بسیار سخت شده است.

داروخانه از کسب و کارهایی است که به واسطه نظام سخت گیرانه مجوزدهی تحت انحصار گرفته است لذا بعد از شکایات متعدد داروسازان جوان به تصویب آیین نامه تاسیس و اداره داروخانه ها، دیوان عدالت اداری در بهمن ماه ۱۳۹۷ رای به ابطال ماده ۱۵ آیین نامه تأسیس و اداره داروخانه‌ها داد؛ همچنین در شهریور ماه ۱۳۹۸ نیز جدول مربوط به حد نصاب جمعیتی مندرج در ماده ۴ آیین نامه مذکور را ابطال کرد. در همین رابطه هیات مقررات زدایی در سی و سومین نشست خود مورخ دی ماه سال ۹۸، وزارت بهداشت را ملزم به اصلاح رویه مجوزدهی تاسیس داروخانه کرده است، این درحالی است که عملا کارشنکی هایی در اجرای آن صورت می گیرد.

مجوز دهی تاسیس داروخانه دچار انحصار است

در همین ارتباط حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی لابی‌گری‌ها در جهت عدم اعطای مجوز تاسیس داروخانه، می گوید: مجوز داروخانه و سیاست‌های سخت‌گیرانه در صدور مجوز ، باعث شده که در سال‌های اخیر داروسازان جوان و تحصیل کرده با موانع متعددی رو به رو شوند.

نماینده شاهین شهر و میمه و برخوار در مجلس، مجوز دهی در حوزه تاسیس داروخانه را دچار انحصار دانست و این مهم را یکی از معضلات و چالش های حوزه سلامت معرفی کرد.

عضو هیات رئیسه مجلس، با بیان اینکه با قطعی شدن قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار مشکلات حوزه اعطای مجوز به داروخانه‌ها حل خواهد شد، ادامه داد که هنوز مصوبه تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار به قانون تبدیل نشده و شورای نگهبان به آن ایراداتی وارد کرده و مجلس آن ایرادات را برطرف کرده است.

سختگیری و انحصار در تاسیس داروخانه‌ها

امانقلیچ شادمهر نیز بر این باور است که در حال حاضر نزدیک به ۳۰ هزار داروساز وجود دارد اما تعداد داروخانه‌ها به نصف تعداد این افراد هم نمی‌رسد، این مسئله نشان دهنده سخت‌گیری و انحصار است، چراکه داروسازان ملموس‌ترین و در دسترس‌ترین کادر درمان برای مردم هستند.

وی همچنین به ویژگی‌های سودمند اصلاح آیین نامه تاسیس داروخانه‌ها اشاره کرد و افزود: با این تجدید نظر در مورد تسهیل صدور مجور تاسیس داروخانه‌ها، کسی نمی‌تواند اعمال نفوذ کند؛ در واقع موافقان و مخالفان نیز آن را به عنوان فرصتی برای خدمت‌رسانی و گامی رو به جلو می‌دانند.

این نماینده مجلس اظهار امیدواری کرد که با تجدید نظر در روند مجوز تاسیس داروخانه‌ها، روند مناسبی طی شده و انحصارها شکسته شود، در واقع این تصمیم، هیات مقررات‌زدایی و تسهیل صدور مجوز کسب و کار را از حالت انحصار خارج می‌کند و شکل قانونی به آن‌ها می‌دهد.

 

لابی هایی که مانع از صدور مجوز تاسیس داروخانه می شود

محمدتقی نقدعلی وجود برخی لابی‌گری‌ها را باعث جلوگیری از تاسیس داروخانه می داند و می گوید: در حال حاضر عده زیادی از تحصیل کرده‌های داروسازی، خواهان تاسیس داروخانه هستند، ولی به دلیل مقاومت داروخانه‌داران و اعمال لابی‌گرایانه آن‌ها، مسیر اشتغال محدود و سخت شده است.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در مجلس با تصویب قانون تسهیل مجوز‌های کسب‌و‌کار، زمینه‌ای فراهم شده تا انحصار موجود در بازار، برای گرفتن مجوز تاسیس داروخانه‌های جدید شکسته شود.

نقدعلی خاطر نشان کرد: سال گذشته این اتفاق جنجال زیادی به پا کرد و باعث ورود دیوان عدالت اداری شد که در نهایت دیوان عدالت اداری، وزارت بهداشت را ملزم به اصلاح رویه مجوزدهی برای تاسیس داروخانه کرد.

گفتنی است، وزارت بهداشت پس از یک سال و نیم از این الزام و ادامه دادن رویه غیرقانونی قبل، بالاخره در ۹ خرداد ۱۴۰۰ آیین‌نامه جدید تاسیس، ارائه خدمات و اداره داروخانه‌ها را تصویب و منتشر کرد، علی رغم ابلاغ ضوابط تاسیس داروخانه، کارشکنی‌هایی از سمت معاونت‌های دارو و غذا استان‌ها صورت می‌گیرد و عملا آیین نامه جدید اجرا نمی‌شود.