درحالی‌که طبق قانون پارکبان‌ها مجوز فعالیت در سطح شهر ندارند، اما عده‌ای با این عنوان از مردم اخاذی می‌کنند

به گزارش مرور نیوز، به رسمی دیرینه، به سنتی ماندگار از دوران کهن بهمن‌ماه که به نیمه می‌رسد، دغدغه‌ها برای خانه‌تکانی‌های سال نو شروع می‌شود و با آغاز ماه اسفند آخرین ماه سال نوبت به خریدهای شب عید و نونوار کردن‌ می‌رسد.

در این روزها شهر شلوغ می‌شود و خیابان‌ها مملو از جمعیت؛ شلوغی به حدی است که به قول بزرگ‌ترها مغازه‌ها جای سوزن انداختن هم ندارند. اما این ازدحام فقط منوط به مغازه‌ها نیست سال‌هاست وقتی به‌روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم، پیاده‌رو خیابان‌ها محلی برای بساط کردن دست‌فروشانی می‌شود که به بهانه ارزان‌فروشی و بدون پرداخت اجاره و مالیات، رقیب کاسبان می‌شوند و شب عیدی پول خوبی به جیب می‌زنند.

سد معبر یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد بی‌نظمی

اگرچه در چنین ایامی بسیاری از کاسبان بنا به صنفی که در آن فعالیت دارند هم کرکره مغازه‌ها را پایین آورده و برای اینکه از دست‌فروشان کم نیاورند در اشغال بخشی از معابر شهر برای بساط کردن با آن‌ها رقابت می‌کنند؛  همین اقدام با عنوان سد معبر یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد بی‌نظمی و ازدحام‌های بی‌مورد و ترافیک شهری می‌شود؛ که البته مسئولیت ساماندهی آن‌ها با نیروهای شهربان و حریم‌بان شهرداری تهران است، که نقد عملکرد آنان نیز در طول دوره‌های گذشته خود قصه هزارویک شب است و در آینده به آن نیز خواهیم پراخت.

روزهای پایانی سال با تمامی گیروگورها و شلوغی‌ها حال و هوای خودش را دارد و یکی از این تکرارهای هرساله موضوع ترافیک در شهر است. اگرچه تهران به‌عنوان پایتخت کشور همیشه آبستن دردهای ترافیک شهری و آلودگی هوا است؛ اما هیچ واژه ای  نمی‌تواند بار توصیف ترافیک در روزهای پایانی اسفندماه را به دوش بگیرد.

در شرایطی که معابر پیاده‌روها از انبوه جمعیت به سیاهی می‌زند و خط‌کشی چهارراه‌ها از تجمع ماشین‌های پشت چراغ‌راهنما رنگ خاکستری به خود گرفته است معضلی به اسم جای پارک خودرو با آهنگ بوق‌های ممتد و بدون ریتم روی روح و روان رانندگان  رژه می‌رود.

کمبود و درواقع نبود پارکینگ در شهر یکی دیگر از مهم‌ترین مشکلات تهران است که هنوز در خصوص آن اقدام مؤثری صورت نگرفته است.

ناتوانی بخش خصوصی برای ورود به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف 

البته در همین راستا  سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران می‌گوید: بخش خصوصی برای ورود به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف ازجمله پارکینگ سازی، توانایی چرخیدن در یک پروسه اداری چندساله‌ را ندارد؛ زیرا بسیاری از تکالیفی که بر عهده‌ شرکت‌های مجری گذاشته‌شده بود به‌درستی محقق نشده است.

وی بابیان این‌که پارک حاشیه‌ای در مکان‌هایی مجاز است که مجوز شورای ترافیک تهران را داشته باشد، ادامه می‌دهد: این شورا طبق یک دستورالعمل مشخص معین می‌کند، کدام خیابان شهر می‌تواند پارک حاشیه داشته باشد. نکته قابل‌توجه این است که اجرای چنین طرح‌هایی فارغ از بحث فنی برای هماهنگی نیاز به نیروی انسانی تحت عنوان پارکبان دارد.

عنوان پارکبان برای همه ما شهروندان تهرانی آشناست؛ در دهه هشتاد توافقاتی بین پلیس راهنمایی و رانندگی و شهرداری تهران برای ساماندهی و توزیع عادلانه پارک حاشیه‌ای خودرو انجام شد که نهایتاً این توافقات منجر به ایجاد و پدید آمدن پارکبان‌ها در سطح شهر و معابر پایتخت شد. افرادی که به نام پارکبان لقب گرفتند، در راستای ساماندهی پارک‌های حاشیه‌ای خودرو و توزیع عادلانه جای پارک و تااندازه‌ای نیز در حوزه تأمین امنیت خودروها فعالیت می‌کردند. اما به دلیل برخی رفتارهای پارکبانان ازجمله دریافت وجه بیشتر از رانندگان، به‌تدریج زمینه اعتراض مردمی به وجود آمد.

 یکی از مهم‌ترین تخلفات پارکبان‌های شهر تهران، دریافت عوارض بیشتر از میزان مصوب بود. اعتراض شهروندان‌ به فعالیت این پارکبان‌ها آن‌قدر افزایش یافت که شهرداری از سال ۹۴ دیگر قرارداد آن‌ها را تمدید نکرد؛ و عملاً فعالیت آن‌ها از آن سال غیرقانونی محسوب شد.

اما هنوز فعالیت این پارکبان‌ها حتی بالباس فرم و قبض پرداخت در سطح شهر ادامه دارد؛ و حتماً هرکدام از ما برای یک‌بار هم که شده  به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم برای جای پارک خودرو در سطح شهر با آن‌ها برخورد داشتیم، که اگر خیلی خوش‌شانس بوده باشیم برای جای پارکی که در اختیارمان قرار داده‌اند هزینه منصفانه دریافت کرده باشند، که البته شواهد و سوابق گویای بعید بودن چنین شانسی است.

پارکبان‌هایی که نه هویت خودشان مشخص است و نه هویت شرکت‌هایی که برای آن‌ها کار می‌کنند. گرچه خیلی از آن‌ها به‌صورت فردی و بدون آنکه زیرمجموعه شرکتی باشند، این کار را انجام می‌دهند، و معلوم نیست پول‌هایی که می‌گیرند به چه حسابی واریز می‌شود! رویه‌ای که حالا به معضلی جدی برای تهران تبدیل‌شده‌ تا جایی که جانشین فرمانده راهور تهران چندی قبل در مصاحبه‌ای رسمی اعلام می‌کند که مردم به پارکبان‌ها پول ندهند.

وی با غیرقانونی خواندن فعالیت پارکبان‌ها از برخورد با این پدیده به شیوه‌ای جدید اشاره می‌کند که بر اساس آن خودروهایی که به هر دلیل از طریق پارکبان‌ها در خیابان‌ها و در نقاط غیرقانونی و سد معبر جا داده می‌شوند، جریمه خواهند شد. بدین ترتیب راهور معتقد است که با این  اطلاع‌رسانی عملاً مردم متوجه بی اعتبار بودن پارکبان‌ها خواهند شد.

همین سال گذشته بود که مدیران ترافیکی شهر تهران اعلام کردند که اجرای پارک حاشیه‌ای هوشمند جایگزینی بر پارکومترهای منسوخ‌شده است. اقدامات ابتدایی طرح پارک حاشیه‌ای هوشمند ازجمله خط‌کشی، نصب تابلوها و... در حال انجام است و از تیرماه سال جاری وارد فاز اجرایی خواهد شد، اما به نظر می‌آید مدیران تازه شهری، طرحی تازه برای ساماندهی پارک حاشیه‌ای در تهران دارند!

در همین خصوص تشکری هاشمی عنوان می‌کند:  از طریق پارک حاشیه‌ای، هم می‌توانیم اشتغال ایجاد کنیم و هم رابطه‌ مالی پارکبان و مردم را کاملاً قطع کنیم، چون پارکبان باید کسی باشد که فقط نظم کنار خیابان و ارسال اطلاعات خودروهای پارک شده را برای سامانه مرکزی پارک حاشیه عهده‌دار باشد. تحلیل این‌که ماشین پارک شده چقدر باید هزینه بپردازد، به عهده سامانه خواهد بود.

وی  اضافه می‌کند: در این مدل مردم می‌توانند حساب خود را به هر میزانی که می‌خواهند شارژ کنند و در عوض، به تعداد دفعاتی که پارکبان آن خودرو را مشاهده کرده است، از اعتبار آن کم می‌شود. پارکبان هم با استفاده از گوشی هوشمند، هم اطلاعات خودروها را ارسال می‌کند و هم از آن‌ها نگهداری می‌کند و اجازه‌ پارک دوبل نمی‌دهد و پلیس و پارکبان در طرح جدید، نظارت‌های لازم را بر اجرای پارک حاشیه‌ای انجام خواهند داد.

و کلام آخر این‌که مسئله کمبود فضای پارک و پارکینگ مخصوص امسال و سال قبل و شب عید و روزهای تعطیل نیست؛ بلکه این امر به یک پدیده تاریخی بدل شده است؛ که برای حل این کلاف پیچیده باید نسخه شفابخشی که در حد حرف نباشد و قابلیت اجرایی داشته باشد تدوین  کرد.