مخدرهای جدید به دلیل تنوعی که دارند مانند کتامین، گل، انواع آمفتامین‌ها و داشتن روحیه تنوع طلبی در بین جوانان و کسب تجربه جدید، گرایش بیشتری به سمت وجود دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی مرورنیوز، کشور ما به دلیل موقعیت جغرافیایی مورد هجمه کشورهای همسایه قرار می‌گیرد و هر روز نام یک ماده مخدر جدید به گوش افراد جامعه می خورد. تا قبل از این مردم ما درگیر موادمخدر سنتی بودند اما مدتهاست که مواد مخدر صنعتی جایگزین مواد مخدر صنعتی شده و به دلیل عوارض ناشناخته و اغواکننده در بین جوانان رواج پیدا کرده اند. مواد مخدر جدید عوارض و اثرات جبران ناپذیری دارند که گاهی با مصرف چندباره فرد را به نابودی و مرگ می کشاند. برای اطلاع در مورد برخی مواد جدید و عوارض آنها با دکتر علیرضا اکرمی نژاد روانپزشک صحبت کردیم.

رواج مواد مخدر جدید در بین جوانان

دکتر علیرضا اکرمی نژاد در مورد علت گرایش جوانان به مواد مخدر به خبرنگار اجتماعی مرورنیوز گفت: دلایل بسیاری برای تمایل جوانان به این مواد وجود دارد که می توان به برخی از آنها اشاره کرد. مخدرهای جدید به دلیل تنوعی که دارند مانند کتامین، انواع آمفتامین‌ها و وجود روحیه تنوع طلبی، جوانان گرایش بیشتری به سمت آن ها دارند. جوانان شاید عوارض این مواد را ندانند و در ابتدای مصرف با توجه به شرایطی که جنس برایشان به وجود می آورد  درک نکنند چه اتفاقی برایشان می افتد.

فلاکا

زامبی‌ها حمله می کنند

این روانپزشک درباره مواد مخدر جدید فلاکا می افزاید: تا به امروز در مورد موادی به نام فلاکا بیمار و مراجعه کننده ای نداشتیم و به گفته مسئولان هنوز وارد کشور نشده است اما با توجه به گزارش ها و فیلم هایی که درباره آن دیده ام مواد بسیار خطرناکی است.

فلاکا بصورت سنگ های کریستالی به بازار می‌آید ، می تواند بلعیده شود ، از بینی بالا کشیده شود، تزریق شود و یا در یک سیگار الکترونیکی تبخیر و دود شود . مدت اثر ماده مخدر می تواند ۳ تا ۴ ساعت طول بکشد اما تا چندین روز هم به تأخیر می‌افتد . این ماده هم از لحاظ فیزیکی و هم روانی شدیدا اعتیاد آور است. از آنجایی که توانایی آنرا دارد که در یک کارتریج مانند سیگارهای الکترونیکی قرار گرفته و دود شود، می توان آن‌را از دید مردم پنهان کرد و به خیلی ها اجازه می دهد که بدون برانگیختن هرگونه سو ظن، براحتی آن را مصرف کنند .

 فلاکا عوارض مصرفی بسیار خطرناکی دارد و به گفته برخی منابع، فرد بعد از استعمال این ماده حالتی شبیه زامبی‌ها پیدا می‌کند و به دیگران حمله می‌کند. فرد عرق می کند و اشیای مقابل خود را بصورت پارانوئید، اوهام و توهم می‌بینند.

کتامین

ماده بیهوش کننده کتامین

به گفته این روانپزشک کتامین در اصل یک نوع داروی بی هوشی است که می تواند مورد سو مصرف قرار گیرد و مصرف مکرر آن عوارض خاصی مانند وابستگی، خواب آلودگی، سستی و... دارد. اثرات کوتاه مدت کتامین افزایش ضربان قلب، ابتلا به فشار خون، خواب آلودگی، اثرات غیرقابل بازگشت در مغز، اختلال درک و 2 بینی است که در نهایت به توهم می‌انجامد. روزهای اول با مصرف کتامین افراد دچار شادی موقتی می شوند و به دلیل استفاده برای درمان افسردگی بدن افراد واکنش متفاوتی نشان می دهد اما به مرور زمان باعث تخریب دندان و مخاط بینی فرد مصرف کننده می شود.

 

گل در دسترس جوانان

دکتر اکرمی نژاد در مورد مخدر گل به خبرنگار مروزنیوزمی گوید: موادی به نام گل که از ماری جوآنا گرفته شده در بین دانش آموزان و دانشجویان رایج شده است که به اصطلاح خودشان می گویند گل می‌زنیم. شاید برای همه افراد جامعه این جمله یک معنی خاص ندهد اما واقعیت این است که گل به راحتی و با قیمتی نه چندان زیاد در بین جوانان توزیع می شود که عوارض بسیاری دارد. گل مخدری است که ضربان قلب را بالا می‌برد، احساس بی‌قراری می‌دهد، باعث توهم می‌شود و با یک بار مصرف، به نحوی عملکرد مغز را مختل می‌کند که زندگی بدون آن غیرممکن می‌شود.

به گفته وی گل همان ماریجوانای تغییر ژنتیک یافته است، به گواه پزشکان و متخصصان خطرناک‌ترین مخدر امروز است و با یک بار استفاده، ممکن است فرد به مدت ۶ماه تا یک سال دچار توهم عصرگاهی شود. هنوز اثرات این مخدر به طور کامل مشخص نشده اما عوارض بسیاری در بین مصرف کنندگان از آن مشاهده شده است.

بیشترین هشداری که مسئولان و روانشناسان در این مورد می دهند، این است که گل به دلیل در دسترس بودن و هزینه کم به آسانی در اختیار نوجوانان قرار می گیرد و آن ها بدون اطلاع از عوارض خطرناک و جبران ناپذیر، گل را مصرف می کنند.

تکذیب وجود ماده فلاکا در ایران

نگرانی ها از وارد شدن فلاکا در ایران بسیار زیاد است تا جایی که چند روز قبل قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور ورود ماده مخدر زامبی در کشور را تکذیب کرد.

سردار علی موئیدی در مورد اخبار و فیلم‌های منتشر شده در برخی صفحات مجازی مبنی بر وارد شدن ماده مخدر جدید به نام فلاکا به کشور با رد این ادعا اظهار داشت: گزارش‌های منتشر شده در رابطه با این ماده مخدر که عوارض بسیار شدیدی دارد، از کشور آمریکا به دست ما رسیده اما خوشبختانه تا این لحظه هیچ گزارشی مبنی بر ورود این ماده مخدر به کشور به دست ما نرسیده است. آزمایشگاه پلیس مبارزه با مواد مخدر با بروزترین تجهیزات و امکانات ورود هرگونه ماده مخدر جدید را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و خوشبختانه این آزمایشگاه تا این لحظه گزارشی مبنی بر ورود چنین ماده‌ای به کشور ارائه نکرده است.

هشدار جدی برای استعمال مواد مخدر جدید

ورود فلاکا به کشور همه را به فکر انداخته است و در همین راستا چندی پیش دادستان استان گلستان هشدار داد و اعلام کرد ماده مخدر فلاکا به‌تازگی در غرب ساخته‌شده و به‌زودی به مرزهای ایران می‌رسد، این ماده مخدر آثار مخرب بیشتری داشته و فرد را در توهم همیشگی نگه می‌دارد، ترکیبات PVP این ماده شبیه به LSD و دی آمفتامین‌ها است.

حجت‌الاسلام سید مصطفی حقی افزود: در سال گذشته ۲۲۰ کارگاه تولید شیشه و دو تن شیشه کشف و منهدم شدند، از ابتدای امسال تاکنون نیز ۷۰ تن مواد مخدر کشف‌شده است.

به گفته وی درگذشته درگیر مواد سنتی بودیم که تخدیری است اما امروز درگیر مواد صنعتی هستیم که توهم‌زا است و جامعه را تحت تأثیر و تهدید قرار می‌دهد. علائم مصرف مواد مخدر صنعتی اصلا شبیه به مواد مخدر سنتی نیست و علائم بالینی شدید ندارد که باید در این زمینه به جوانان اطلاع رسانی کرد.

مصرف کتامین در کشور تایید شد

به گزارش مرورنیوز روز گذشته هم پرویز افشار معاون کاهش تقاضای ستادمبارزه با موادمخدر و سخنگوی ستاد درباره مواد مخدر جدید صحبت کرد و گفت: ماده مخدر زامبی طبق آخرین اطلاعات من به کشور ما وارد نشده است در ۶ ماه اول سال کتامین مورد استفاده قرار گرفته است خوشبختانه هنوز ماده جدیدی نداریم. در زمینه کنترل فضای مجازی، پلیس مبارزه با جرایم سایبری گزارشاتی از بخش های مختلف به دست ما می رسد که به پلیس فتا ارجاع می شود. فعالیت قاچاقچیان در فضای مجازی بستر مناسبی برای قاچاقچیان است و علنی در این زمینه فعالیت می کنند.