طبق اعلام یکی از راهبران مترو در حال حاضر ۶ عدد از قطارهای موجود به دلیل کمبود قطعه و عدم تعمیرات اساسی از مدار خارج شده و در پایانه فتح آباد واقع در کهریزک رها شده است.

به گزارش مرور نیوز، این روزها سوار شدن در مترو آداب و قاعده خاص خود را دارد، به واقع باید لباس رزم به تن کرد، کیف خود را دو دستی چسبید و قدرت یدی را به کار بست تا شاید بتوان خود را در قطار جا کرد! در چند ماهه اخیر حتی مسافرانی که یک بار پایشان به ایستگاه های مترو رسیده نیز با سکو و قطارهای مملو از مسافر رو به رو شده اند.

 

متروی تهران در آستانه انفجار

مدت هاست ازدحام مسافران مترو به دلیل افزایش سرفاصله قطارها آزار دهنده شده و با وجود انتقادات فراوان هیچگونه تغییری در روند فعلی حاصل نشده است و صرفا مسئولان حوزه شهری و شرکت بهره برداری مترو با وعده و وعیدهای پوچ از بار سنگین این مسئولیت شانه خالی می کنند؛ البته ناگفته نماند اعضای شورای شهر تهران به کرات منتقد وضع موجود بوده اند.

مسافران مترو در خوشبینانه ترین حالت در ساعات پیک می توانند قطار دوم یا سومی که وارد ایستگاه می شود را با فشار زیاد و توسل به زور سوار شوند، البته که این حالت در قسمت بانوان به اوج خود می رسد و هر روز بانوان مسافر بایستی در اغلب ایستگاه های شاهراه و اصلی مدت زمان زیادی را برای جستن مکانی چندسانتی به جهت سوار شدن در قطار در نظر بگیرند.

در پی اندر حکایت علاقه ما ایرانی ها به مقوله "عادت"، به واقع شهروندان پایتخت مدت هاست به این ازدحام عادت کرده اند و با آن عجین شده اند، اما برای شهری که عنوان پایتختی را به یدک می کشد و به واسط جمعیت میلیونی شهر و ترافیک های آزار دهنده ایی که حل آن نیز توسط مسئولان حوزه ترافیک و شهری به فراموشی سپرده شده است، لزوم یک ناوگان حمل و نقل عمومی مطلوب به جهت رفاه حال شهروندان امری ضروریست.

 

از مدار خارج شدن قطارهای شهری به دلیل کمبود قطعه و فرسودگی

در این روزهای پر ازدحام، مرتبا مسافران مترو به دلیل ازدحام و فشارهای پی در پی جهت سوار شدن در قطارها با یکدیگر درگیر می شوند و جو متشنج می شود. به واقع روح و روان مردمی که زیر بار فشار گرانی، تورم و کاهش قدرت خرید متزلزل شده دیگر تحمل این سیستم فشل حمل و نقل عمومی شهری را ندارد.

گفتنی است، هر روز مسافران مترو به دلیل اعتراض به وضع موجود با راهبران مترو مشاجره می کنند، راهبرانی که کوچک ترین سهمی در وضعیت موجود ندارند. در یکی از همین روزها که به دلیل اختلالات شایع، قطار مدت زمان قابل ملاحظه ایی را در یکی از ایستگاه ها متوقف بود به سراغ راهبر مترو رفتم و علت وضع موجود را از او جویا شدم.

این راهبر مترو در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، یکی از عمده دلایل شلوغی های اخیر را از رده خارج شدن تعدادی قطار به دلیل کمبود قطعه و تعمیر عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ۶ عدد از قطارهای موجود به دلیل کمبود قطعه و عدم تعمیرات اساسی از مدار خارج شده و در پایانه فتح آباد واقع در کهریزک رها شده است.

وی با بیان اینکه راهبران مترو همه روزه باید پاسخگوی اعتراض مسافران نسبت به وضعیت رخ داده باشند بیان کرد: طبق استانداردهای جهانی سرفاصله حرکت قطارهای مترو ۴ دقیقه است اما این روزها به دلیل کمبود قطار در ناوگان مترو این سرفاصله گاها به ۱۰ دقیقه هم می رسد که به تبع آن در ساعات پیک و افزایش شمار مسافران در سکوها، نابسامانی بوجود می آید و ورود مسافران به درون قطار مختل می شود.

این راهبر مترو با اشاره به اینکه در خط ۳ مترو تهران به دلیل عدم افتتاح سه ایستگاه پایانی پارکینگی برای توقف قطارها وجود ندارد گفت: قطارهای این خط به دلیل عدم وجود پایانه به منظور تعمیر و شست و روب از طریق تونل ارتباطی تئاتر شهر به خط ۲ منتقل می شوند.

وی با بیان اینکه عمده قطارهای موجود در ناوگان مترو تهران فرسوده است می گوید: تعداد قابل توجهی از قطارهای موجود DC بوده( قطارهای موجود در خطوط ۱ و ۲) که غالبا از سال های ابتدایی فعالیت مترو تهران شروع به کار کرده و بیش از ۲۰ سال است که از عمرشان می گذرد، تاجایی که در بسیاری از این قطارها حتی کولر نیز تعبیه نشده بود و بعدها کولر به صورت دستی به آن ها افزوده شد.

 

هر ۱ راهبر معادل ۳ راهبر کار می کند!

این راهبر مترو با اشاره به کمبود قابل ملاحظه نیروهای راهبر در شرکت بهره برداری مترو تهران مطرح کرد: راهبران مترو به دلیل کمبود نیرو اغلب ساعات طولانی و قابل توجهی را در ماه به اضافه کاری مشغول اند به نحوی که هر ۱ راهبر معادل ۳ نیروی راهبر فعالیت می کند.

در شرایطی که اغلب قشر جوان و تحصیل کرده کشور از شغل مناسب محروم بوده و به طور مکرر از جانب دولت ها وعده ایجاد شغل داده می شود، شرکت بهره برداری مترو سال هاست به دلایل نامعلوم از جذب نیروی تازه کار پرهیز کرده است.

مهدی شایسته اصل مدیرعامل وقت شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه در سال گذشته از قصد آموزش آزاد به جوانان علاقه مند در زمینه راهبری مترو خبر داد و گفت: برای این دوره یک گواهی نامه صادر می شود که هم برای تهران، هم شهرهای دیگر و هم برای سایر کشورها قابل استفاده است؛ مثل شرکت های هواپیمایی که دوره های آموزشی آزاد برگزار می کنند و خود افراد هزینه ها را تامین می کنند و شرکت مذکور می تواند از این نیروهای آموزش دیده استفاده کند و دانش آموخته ها نیز می توانند از این گواهی نامه یا اعتبارنامه ها در جای دیگری استفاده کنند.

وی در این باره با بیان اینکه راهبران مترو به دلیل سختی کار ۲۰ ساله بازنشسته می شوند گفت: حدود ۲۳۰۰ نفر در این دوره ثبت نام کردند و ساز و کارهای لازم آن هم دیده شد، امیدواریم بتوانیم دوره هایمان را برگزار و از افرادی که در این دوره هستند در صورتی که کمبود نیرو داشته باشیم استفاده کنیم.

اما پس از این اظهارات، همچنان خبری از جذب نیروهای تازه نفس و جوان در مترو تهران به گوش نرسیده است.

 

وعده تامین ناوگان از سال ۹۵ !/ ۶ سال گذشت و خبری نشد

شهردار تهران ماه گذشته در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج با اشاره به کمبود ناوگان مترو گفت: به منظور تامین ناوگان از سال ۹۵ مقرر شده بود ۶۳۰ دستگاه از ۱۰۵۰ دستگاه مورد نیاز از طریق فاینانس و مسیر چین به کشور وارد شود که در این راستا پروسه مجوز های موجود طی شده و قرار است از طریق صندوق توسعه ملی، تامین مالی مورد نیاز آن انجام شود و موافقت های اولیه در این مورد نیز به سرانجام رسیده است.همچنین بناست ۴۳۰ دستگاه ناوگان باقی مانده از ۱۰۵۰ دستگاه با تکیه بر تولید و توان داخل و مشارکت مجموعه های توانمند داخلی و با فراهم آمدن مقدمات موجود به مرحله تولید برسد.

متاسفانه تمام اظهارات مطرح شده در حد شعار است و تا مادامی که بودجه مورد نیاز به جهت تامین ناوگان و تجهیزات مورد نیاز برای اورهال قطارهای موجود تامین نشود وعده های مذکور عملیاتی نمی شود و این مسافران مترو با جمعیتی بیش از یک میلیون نفر هستند که هر روز با وضعیتی دشوار تر از روز گذشته روبه رو می شوند. ازدحامی که نه تنها منجر به گسترش بیماری های تنفسی نظیر کرونا، آنفلوآنزا و سرماخوردگی می شود بلکه به واقع برای مسافرانی که دچار بیماری های قلبی و تنفسی هستند خطرناک است.

با وجود نصایح مسئولان حوزه ترافیک مبنی بر عدم استفاده از خودروهای شخصی و لزوم استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی به منظور ایجاد هوای پاک، مترو به عنوان ستون اصلی ناوگان حمل و نقل عمومی که روزانه مسافران بیشماری را جابه جا می کند مدت هاست مستهلک شده و اقدامی به جهت نوسازی آن صورت نگرفته است.

 

این ایستگاه مترو است یا بازار سداسمال!

ناگفته نماند، کمبود ناوگان تنها دغدغه مسافران نیست و گسترش تکدی گری و دستفروشی بر این وضیت دامن زده و چهره زننده ایی را در فضای مجازی از مترو منعکس کرده است.رشد قارچ گونه دستفروشان به حدی شده که نه تنها در قطار ها آسایش را از مسافران سلب می کنند بلکه این روزها اغلب صندلی های موجود در سکوها به نام دستفروشان مترو زده شده است! در واقع بساط پهن شده دستفروشان از یک طرف و کودکان کار با ظواهر آشفته از سویی دیگر، ایستگاه های مترو تهران را رسما به بازار سداسمال ( سید اسماعیل ) تبدیل کرده است.

متاسفانه طی چند سال گذشته در حوزه حمل و نقل عمومی به جای توسعه و پیشرفت عقب رفت داشتیم و قطعاً قطارهای فعلی به دلیل فرسودگی و از رده خارج شدن، خطر آفرین هستند، کما اینکه در دو سال گذشته اتفاقات بسیاری رخ داد. لذا ما به عنوان متولی شهروندان این هشدار را به دولت و شهرداری تهران اعلام می کنیم و تا زمان حصول نتیجه از این خواسته به حق کوتاه نمی آییم.