در ۶ روز نخست نوروز، هفت هزار نفر از خانه موزه مقدم و ٩ هزار نفر از باغ موزه نگارستان بازدید کردند.

به گزارش مرور نیوز، نوروز امسال هم مراکز فرهنگی گردشگری‌، موزه‌ها و خانه موزه‌های شهر تهران با استقبال شهروندان پایتخت و مسافران نوروزی مواجه شده است.

برای نوروز امسال ۷۰ مرکز گردشگری و خانه موزه برای بازدید شهروندان و مسافران پایتخت مهیا شده است.

بر اساس گزارش‌ها، در ادامه بازدیدها از اماکن تاریخی و فرهنگی در تعطیلات نوروز ۱۴۰۲، خانه موزه مقدم با هفت هزار نفر بازدید تا روز ششم فروردین‌، از رکورد جدبدی از بازدید را ثبت کرده است.

همچنین بیش از ٩ هزار نفر از علاقه‌مندان به فرهنگ و تاریخ تهران در ۶ روز اول بهار از مجموعه باغ موزه نگارستان بازدید کردند.

خانه موزه مقدم دانشگاه تهران نیز از جمله خانه‌های مجلل دوران قاجار و متعلق به یکی از درباریان آن زمان به نام محمدتقی خان احتساب الملک بوده است. احتساب الملک دارای دو پسر به نام‌های حسن و محسن بود که جهت ادامه تحصیل به اروپا رفتند. محسن مقدم پس از اتمام تحصیلات خود در رشته‌های نقاشی، تاریخ هنر و باستان‌شناسی در سال ۱۳۱۵ به وطن بازگشت و در کنار فعالیت‌های علمی، به گردآوری آثار و اشیاء تاریخی و فرهنگی پرداخت.

استاد مقدم بسیاری از آثار ارزشمند جمع‌آوری شده مانند کاشی، قطعات سنگی تراشیده شده و غیره را با الهام از فضاهای سنتی و تاریخی به نحو چشمگیری در جای جای این عمارت قدیمی نصب و برخی دیگر مانند کلکسیون پارچه، چپق و قلیان، سفالینه، شیشه، تابلو نقاشی، مسکوکات، مهرها و اسناد تاریخی و غیره را با نظم و ترتیب خاصی در خانه پدری نگهداری کرد.

در سال ۱۳۵۱ استاد مقدم، استاد ممتاز دانشگاه تهران با توجه به علاقه وافرش به علم، تاریخ و هنر، خانه پدری خود را به همراه آثار نفیس گردآوری‌شده وقف دانشگاه تهران نمود. خانه موزه مقدم در خیابان امام خمینی، بعد از شیخ هادی، جنب بانک ملت، پلاک ۲۵۱ قرار دارد.

باغ موزه نگارستان دانشگاه تهران از بناهای قدیمی تاریخی تهران است که در سال ۱۲۲۲ هجری قمری (۱۸۰۷ میلادی) به دستور فتحعلی‌شاه قاجار به‌عنوان اقامتگاه تابستانی ساخته‌شد.

این بنا به سبک کلاه فرنگی ساخته شده و دارای دو عمارت عالی به نام‌های دلگشا و تالار قلمدان است. اتاق‌هایی با درهای چوبی و دو تالار بزرگ در طرفین ساختمان مرکزی این باغ وجود دارد. این باغ ۶۴ اتاق، چهار تالار، کتابخانه و چهار سالن را در ۶۰۰ متر زیربن داراست. تالارها با آینه‌کاری، نقوش طلایی و چلچراغ‌های باارزش مزین شده‌است.

این باغ موزه به این علت نگارستان نامیده شده‌است که در یکی از اتاق‌های عمارت آن تعداد زیادی تابلو نقاشی (اغلب پرتره) به نمایش درآمده بود. این تابلوها به‌دست هنرمندانی چون میرزا جانی نقاش، میرزا بابا نقاش و عبدالله‌خان نقاش‌باشی کشیده شده‌ است.

امروزه قسمت کوچکی از باغ و ساختمان کاخ بر جای مانده و در زمین آن، ساختمان‌هایی از جمله دانشسرای عالی پیشین، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بنا شده‌ است.

مجموعه ملک الشعرای بهار، موزه مکتب کمال الملک، تالار منیر فرمانفرمائیان که نخستین تالار موزه به نام یک زن هنرمند ایرانی محسوب می‌شود، مجموعه مجسمه مینیاتورهای مردم‌شناسی جهانگیر ارجمند، سردیس فردوسی، مجموعه و تالار محمود روح الامینی، مجموعه آثار مینیاتور و معرق چرم استاد علی اسفرجانی، دیوار صف سلام فتحعلیشاهی، اتاق کاشی‌های باغ نگارستان و موزه مجموعه آثار قلمزنی روی نقره اهدایی غلامعلی ملول که تعداد دو اثر قلم‌زنی از محمد مهدی باباخانی در آن نگهداری می شود.

خانه موزه مقدم و باغ موزه نگارستان از ساعت ۹ تا ۱۸ پذیرای گردشگران و بازدیدکنندگان است.