معاون درمان وزارت بهداشت ضمن تشریح خطرات تولدهای تقویمی برای جان نوزاد، گفت: برای مراکزی که در تاریخ ۰۲.۰۲.۰۲ مرتکب تخلف شوند، اخطار ماده ۳۳ صادر خواهد شد و هیچ مسامحه‌ای هم نخواهیم داشت.

به گزارش مرور نیوز، دکتر سعید کریمی در حاشیه مراسم تجلیل از خادمان سلامت با حضور در جمع خبرنگاران، درباره زایمان‌های مناسبتی گفت: متاسفانه یکی از مشکلات ما در سال‌های اخیر بحث سزارین‌های تقویمی است. این موضوع یک بحث فرهنگی است. اینکه عدد تاریخ تولد انسان بخواهد رُند باشد، خیلی دارای اهمیت نیست که ما بخواهیم برای این موضوع سلامت فرزند خودمان را به خطر بیندازیم.

وی افزود: همانطور که می دانید امسال هم دوم اردیبهشت ماه از اعداد و تاریخی است که ممکن است برخی به آن اقبال داشته باشند و درخواست برای سزارین در این روز وجود دارد. حقیقتا کار غیرعقلانی و غیراخلاقی است که نوزادی را که هنوز نارس است و زمان تولد آن فرا نرسیده صرفا به جهت اینکه تاریخ تولد او یک عدد رُند باشد، بخواهیم در این تاریخ مشخص این کودک را از طریق سزارین به دنیا بیاوریم. در عین حال از آنجایی که در این تاریخ‌ها تعداد نوزادانی که در این روز به دنیا می‌آیند،   زیاد است و همچنین به جهت اینکه این نوزادان نارس هم هستند، اگر نیاز به مراقبت‌هایی داشته باشند، به علت شلوغی که وجود دارد امکان تهیه تخت‌هایی که برای این کودکان نیاز است و همچنین تهیه مراقبت ویژه، خون و ... سخت می‌شود و عملا پدر و مادر، نوزاد خود را در معرض خطر غیر لازم قرار می‌دهند. پدر مادری که وقتی یک خار به پای کودک‌شان می‌رود، نگران می‌شوند، اصلا درست نیست که بخواهند به این دلیل جان نوزاد خود را به خطر بیندازند.

کریمی با تاکید بر اینکه به مردم توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان تقاضای سزارین‌های تقویمی نداشته باشند، گفت: ما از چند وقت قبل در این زمینه اخطار شدید به مراکز درمانی داده‌ایم. اخطار ماده ۳۳ جزء شدیدترین اخطارها است و امسال هم بازرسان وزارت بهداشت و معاونت‌های درمان در حال رصد هستند و مراکزی که افزایش غیر قابل قبول سزارین را در روز دوم اردیبهشت داشته باشند، حتما با آن مرکز برخورد جدی انجام خواهد شد.

وی گفت: باید توجه کرد که اخطار ماده ۳۳ می‌تواند منجر به کاهش اعتبار بخشی و کاهش جدی درآمدهای بیمارستان شود. بنابراین به مسئولان فنی بیمارستان‌ها توصیه می‌کنم که حتما نظارت داشته باشند و همکاران زنان و زایمان ما به هیچ وجه زیر بار تقاضای القایی پدران و مادران که دوست دارند بچه‌ شان را در این تاریخ‌های تقویمی خاص به دنیا بیاورند، نروند. بلکه طبق اصول علمی و زمانی که تولد بچه است ترجیحا به صورت زایمان طبیعی و چنانچه به دلایل پزشکی لازم شد از طریق سزارین نوزاد را به دنیا بیاورند.

کریمی تاکید کرد: امسال مانند سال‌های گذشته که اخطار ماده ۳۳ برای مراکزی که توجه نکرده بودند، صادر کردیم، برای مراکزی که در این تاریخ مرتکب تخلف شوند، اخطار ماده ۳۳ صادر خواهد شد و هیچ مسامحه‌ای هم نخواهیم داشت.