دیده شدن و خاص بودن به تعبیر بعضی‌ها تا جایی پیش رفته که والدین برای ثبت تاریخ تولد لاکچری عملا با جان نوزاد بازی می کنند.

به گزارش مرورنیوز به نقل از خبرگزاری موج،  روز موعد رسیده است، تلاش برای ثبت تاریخ تولد در این روز به یکی از بحث‌های جاری در فضای مجازی تبدیل شده است، زایمان زودرس به بهای ثبت تاریخ تولد در ۱۴۰۲/۰۲/۰۲، آری یا خیر؟ «خانواده‌ای برای تولد فرزندشان در ساعت ۲ روز ۱۴۰۲/۰۲/۰۲ ارقام هنگفتی را برای رزرو اتاق عمل داده‌اند.»

خبرهای ریز و درشتی حاکی از این آسیب بزرگ است که در روزهای آخر فروردین ماه بار دیگر عبارت «تاریخ تولد لاکچری» را به فضای مجازی و حقیقی آورد، این‌بار به نام «چالش ۱۴۰۲/۰۲/۰۲» دهان به دهان می چرخد.

در این چالش، بسیاری از کاربران توییتر با طعنه با سزارین‌های برنامه‌ریزی شده برای این تاریخ، با این عدد و رند نبودن آن شوخی کردند و نوشتند که بهتر است برخی والدین تا سال رند بعدی برای سزارین صبر کنند که رندترین عدد ممکن را در شناسنامه فرزندخود داشته باشند.

همزمان با نزدیک ‌شدن به تاریخ ۱۴۰۲/۰۲/۰۲ وزارت بهداشت در ایران نسبت به والدینی که درخواست عمل سزارین را برای تولد نوزاد خود در این روز مشخص دارند، هشدار داده و گفته است که با بیمارستان‌ها و پزشکانی که آمار سزارین نامتعارف در تاریخ ۱۴۰۲/۰۲/۰۲ را داشته باشند برخورد می شود.

معاون درمان وزارت بهداشت ، در نامه‌ای به معاونان درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور درباره «رشد آماری سزارین‌های تقویمی در تاریخ ۲/۲/۱۴۰۲» هشدار داد و اعلام کرد که با «بیمارستان‌های متخلف» و «همچنین پزشکان ترویج‌کننده و دارای آمار بالای سزارین در ایام خاص تقویمی» برخورد قانونی خواهد شد.

در این نامه اشاره شده است که « شواهدی از تعیین نوبت» برای انجام عمل در تاریخ رُند مشاهده شده است.

در بخشنامه‌ها و ابلاغیه‌های سال‌های گذشته وزارت بهداشت برای ایجاد محدودیت در سزارین‌های تقویمی نیز بر لزوم انجام بازدید نظارتی از بیمارستان‌ها تاکید و اعلام شده بود که «بیمارستانی که دارای سه نوبت تذکر ماده ۳۳ آیین‌نامه بیمارستان باشد» درجه اعتباربخشی خود را به عنوان مجازات از دست خواهد داد.

به گفته یک کارشناس مامایی «اینکه مادری سراغ سزارین برود چون می‌خواهد تاریخ دقیق تولد فرزندش را تعیین کند یا اینکه برخی پزشکان به ‌دلایلی همچون رفتن به مسافرت، نوزادان را زودتر از زمان معین به‌ دنیا می‌آورند، مساوی با محروم کردن نوزاد از زندگی داخل رحمی است.

فرشته درایتی، اظهار کرد: در باورهای ایرانی‌ها، توصیه سیمرغ به زال برای تولد رستم بوده و در اروپا مردم عقیده دارند داستانی از تولد کودک درشت اندام به نام سزار بوده و به همین دلیل سزارین معمول شده و اکنون تبدیل به راهی برای محروم کردن فرزندانمان از زندگی داخل رحمی و آن هم بسیار زودتر از زمان تولد طبیعی و رسیده شدن کامل فرزند دلبندمان شده است و در حال حاضر نیز تبدیل به یک دغدغه مهم سلامت عمومی شده است.

وی با اشاره به سزارین اجباری به‌ دلیل شرایط خاص کودک یا مادر، افزود: سزارین‌های انتخابی نیز نوع دیگر هستند و مادرانی که حتی با وجود توصیه پزشک به زایمان طبیعی، درخواست سزارین خودخواسته و اغلب ناآگاهانه فقط به علت تاریخ لاکچری تولد فرزندشان می‌روند و به هر راهی متوسل می‌شوند تا در تاریخی که دوست دارند فرزندشان متولد شود.

این کارشناس مامایی بیان کرد: متاسفانه این شیوه به یک ژست کاذب اجتماعی میان بانوان تبدیل شده است به خصوص در مورد رند کردن تاریخ تولد زیر بار عواقب نارس بودن نوزاد می‌روند ومتاسفانه سلامت و آینده فزرندشان را فدای تاریخ تولدش می‌کنند.

درایتی با بیان اینکه پدر و مادرانی هستند که پرداخت هزینه ها در بیمارستان‎های خصوصی را مایه فخرفروشی در بین دوستان و حتی فضای مجازی می‌دانند، افزود: نا آگاهی مادران و برخی خانواده‌ها باعث شده که حاضر به پرداخت هزینه‌های گزاف شوند و فرزندشان را به شیوه غیرطبیعی و آن هم نه در موعد خود به دنیا بیاورند.

وی افزود: اینکه مادری سراغ سزارین برود چون می‌خواهد تاریخ دقیق تولد فرزندش را تعیین کند یا اینکه برخی پزشکان به ‌دلایلی همچون رفتن به مسافرت، نوزادان را زودتر از زمان معین به‌ دنیا می‌آورند، مساوی با محروم کردن نوزاد از زندگی داخل رحمی است.»

در همین زمینه، در روزهای اخیر معاون درمان وزارت بهداشت، نسبت به انجام زایمان های تقویمی در بیمارستان‌ها هشدار داد. 

وی در ابلاغی به معاونان درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با توجه به افزایش انجام تولدهای تقویمی به روش سزارین در چند سال اخیر، این موضوع را برخلاف برنامه‌ها و سیاست‌های اجرایی وزارت بهداشت در حوزه ترویج زایمان طبیعی و کاهش سزارین‌های الکتیو (انتخابی) دانست.

وی تاکید کرد: «دستکاری و یا تولد زودهنگام یا دیرتر از زمان اصلی، ضمن تحمیل هزینه اضافی به خانواده‌ها و سیستم درمان، باعث ایجاد عوارض جسمانی و به خطر افتادن سلامت مادر و نوزاد می‌شود.»

معاون درمان وزارت بهداشت در این ابلاغیه، خواستار بررسی عملکرد بیمارستان‌ها و پزشکان در سزارین‌های تقویمی ۹۹.۹.۹ شد و تصریح کرد: «با بیمارستان‌ها و پزشکان دارای سابقه آمار بالای سزارین مدیریت نشده، برخورد خواهد شد.»

 

تولد کودک اسرار بین پزشکِ مادر است

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: از نظر پزشکی در روزهای پایان بارداری، هر یک روز باقیمانده تا پایان بارداری برای سلامت جنین و مادر اهمیت حیاتی دارد. انتخابی بودن تاریخ زایمان برای زایمان‌های طبیعی به‌دلیل غیرقابل پیش‌بینی بودن، تقریبا غیرممکن است. اما وقتی پای زایمان سزارین به میان می‌آید انتخاب تاریخ، توافقی بین پزشک و بیمار است. از آنجایی که پرونده الکترونیک سلامت برای هر خانواده تشکیل نشده، مساله تولد کودک، اسرار بین مادر و پزشک است و جزو اسرار پزشکی محسوب می‌شود.

وی افزود: بنابراین نمی‌توانیم در بسیاری از این موارد ورود کنیم که اگر یک خانواده‌ای با یک دکتر به توافق رسیده باشند که به طور مثال فرزندشان را چند روز زودتر به دلیل همین تاریخ خاص سزارین کنند، با آنها برخورد کنیم و جلوی کار را بگیریم.»

تولد زودهنگام نوزاد در تاریخی خاص یا دیرتر از زمان اصلی تولد، ظلم آشکار و نقض حقوق کودک است. ۱۰ روز پایانی عمر جنین در رحم مادر معادل ۳ ماه پایانی زندگی جنین در رحم است.پیش از این نیز محمود عباسی دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک گفته بود: «تولد زودهنگام نوزاد در تاریخی خاص یا دیرتر از زمان اصلی تولد، ظلم آشکار و نقض حقوق کودک است. ۱۰ روز پایانی عمر جنین در رحم مادر معادل ۳ ماه پایانی زندگی جنین در رحم است و حق نداریم این شرایط را دستکاری کنیم؛ اما متاسفانه درگیر چنین رفتارهایی شده‌ایم که مصداق فروپاشی اخلاقی است، البته جامعه پزشکی باید در مقابل چنین گسیختگی های اخلاقی بایستد.

 

گرایش به چنین رفتارهایی ویژگی چه شخصیت‌هایی است؟

اما هجوم مردم در این وضعیت کرونایی برای سزارین‌های اجباری چه معنا و مفهومی دارد؟ تحلیل این پدیده و این مساله هم ابعاد روانشناختی دارد و جامعه‌شناختی.

کاوه قادری روانشناس بالینی در گفتگویی گفت: تحلیل روانشناختی این موضوع اهمیت زیادی دارد. چیزی که در سبک چنین رفتاری باید عمیقا تحلیل کرد این است که بیشتر کدام قشر از افراد و با چه مولفه‌های هویتی، اجتماعی و اقتصادی به دنبال چنین تاریخ‌های لاکچری هستند؟

قادری ادامه داد: به شکل کلی چنین رفتارهایی نوعی رفتار نمایشی و جبرانی برای متفاوت به نظر رسیدن و عزت‌مند شدن است. به عبارتی حرمت خود و عزت‌نفس افراد زمانی که با مصرف و نمایش گره بخورد گرایش به چنین رفتارهایی بیشتر می‌شود. حال باید دید در کدام شخصیت‌ها این گره‌خوردگی و پیوند بین مصرف و حرمت خود بیشتر است.

وی افزود: به‌طور کلی افراد با ویژگی‌های شخصیتی نمایشی، افراد دارای رگه‌های شخصیتی خودشیفته و افراد با احساس ناتوانی و حس عمده رقابت‌طلبی و افراد با ویژگی روانشناختی «از جاماندن» بیشتر واجد چنین خصیصه‌هایی هستند و احتمال گرایش به چنین رفتارهایی در این افراد بالاتر است.

وی ادامه داد: چنین رفتارهایی نوعی رفتار نمایشی و جبرانی برای متفاوت به نظر رسیدن و عزت‌مند شدن است. به عبارتی حرمت خود و عزت‌نفس افراد زمانی که با مصرف و نمایش گره بخورد گرایش به چنین رفتارهایی بیشتر می‌شود.

 

شخصیت نمایشی و خودشیفته؛ افتخاری که نصیب هر کسی نمی‌شود!

این روانشناس بالینی ادامه داد: اگرچه باید تصریح کرد منظور ما افرادی هستند که آنقدر این تاریخ‌ها برایشان پر اهمیت می‌شود که حتی حاضرند سلامتی خود و اعضای خانواده‌شان را برای این امر به خطر بیندازند و نه فقط کسانی که به شکل تصادفی تولد فرزندشان با این روز همزمان شده و یک حس مثبت طبیعی هم نشان دهند.

 

تلاش برای سرپوش گذاشتن بر احساس خلاءهای ناهشیار

قادری ‌افزود: تولد فرزند در تاریخ لاکچری برای افرادی با گرایش‌های ناسالم خودشیفته، افتخاری است که نصیب هر کسی نمی‌شود! برخی دیگر از این افراد در بیشتر اوقات در حال نمایش دادن احساسات و زندگی روزمره خود هستند تا نشان دهند چقدر خوشبخت و عالی زندگی می‌کنند و حسرت دیگران را به احساسات وصف‌ناپذیرشان دریافت کنند. این در حالیست که معمولا ریشه‌های این احساسات، جبرانی است برای احساس ناکامی‌های درونی و تلاش برای سرپوش گذاشتن بر احساس خلاءهای ناهشیار.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: دسته سوم و متداول‌تر، آنهایی هستند که به تازگی در مطالعات روانشناختی بسیار به آنها پرداخته شده و پدیده‌ای است با عنوان «ترس از جا ماندن».

ترس از جا ماندن به عنوان «احساسی ناخوشایند و درگیرکننده از اینکه فرد از کارهایی که دیگران انجام می‌دهند یا چیزهای بیشتر و بهتری که دارند، غایب و محروم است» تعریف می‌شود. در نتیجه این شرایط، فرد وابستگی افراطی به رویدادهای مجازی و چالش‌های موجود در فضای اینستاگرام و تلگرام پیدا می‌کند و شدیدا می‌خواهد در این حس خوشبختی نمایش شده دسته‌جمعی شرکت کند و چه بسا خود نیز بخشی از این خوشبختی ظاهری در حال اتفاق باشد که این روزها تعبیر دقیق آن ۹/۹/۹۹ است و کارهای خاصی که می‌تواند در این روز انجام دهد اما متاسفانه این تلاشی است عبث.

 

ترس از جا ماندن

این روانشناس تاکید کرد: روانکاوان معتقدند ترس از جا ماندن از سه عامل روان‌شناختی زیربنایی یعنی احساس تحریک‌پذیری، اضطراب و احساس بی‌کفایتی سرچشمه می‌گیرد و بی‌کفایتی تجربه شده در این حالت که عمدتاً به شکل احساس شرم و عدم شایستگی نمایان می‌شود، به این معناست که فرد در معرض موقعیتی باشد که در آن خود را از جهتی دارای نقص ببیند و برای جبران این نقص دست به کارهای این چنینی بزند.

به عبارتی زبان حال این افراد چنین می‌شود که «من آن چنان هم بی‌کفایت نیستم و فکر نکنید از خوشبختی نمایش شده شما جدا مانده‌ام؛ ببینید من چقدر خوشبختم و من هم در این تاریخ لاکچری چیزی برای عرضه داشتم»! و بدتر اینکه مطالعات روانشناختی نشان می‌دهد گرایش به این رفتارها در بحران‌های اقتصادی بیشتر می‌شود. شاید دستاویزی برای کاهش احساس‌های منفی ناشی از آن است.

اصرار برای تولد در روز خاص ریشه در نقص جامعه‌پذیری

از طرفی دیگر با توجه به تغییراتی که اغلب به واسطه چشم و هم‌چشمی در سبک زندگی به‌وجود آمده، برخی‌ از زوج‌ها و والدین ایرانی دوست دارند «خاص» باشند. این تمایل به خاص بودن برخی مواقع در ازدواج و فرزندآوری در تاریخ‌های رُند نمود پیدا کرده است. اما چرا مردم به «خاص بودگی» اهمیت می‌دهند؟