چند هفته‌ای می‌شود که سقوط همشهریانمان از پله برقی‌های مترو به فاجعه‌ای عظیم بدل شده است؛ مترویی که قرار بود آسایش و راحتی را برای شهروندان به ارمغان بیاورد، حالا تبدیل به پروژه‌ای لاینحل برای مسافران شده است.

به گزارش مرور نیوز، چندماهی می‌شود که موجی از شکایت‌های شهروندان مبنی بر خرابی پله‌های برقی‌های مترو در سطح شهر به گوش می‌رسد، خبرهایی که با واکنش شهردار تهران روبرو شد و به دنبال آن اعلام کرد: «اینکه گفته می‌شود همه یا بیشتر پله‌‌برقی‌های مترو خراب است، گزاره غلطی است. من برای خبرنگاران تور برگزار می‌کنم تا بروند پله‌های برقی را چک کنند.» اینجا را نباید پایان ماجرا دانست؛ ۲۳ خرداد امسال، حادثه‌ای در ایستگاه متروی شهید بهشتی رخ داد و ۱۸ نفر در اثر سقوط از پله برقی مصدوم شدند که علی‌رغم گمانه‌زنی‌های غیررسمی که عدم روغن‌کاری پله برقی‌ها طی چند سال اخیر را علت وقوع این حادثه دانسته بودند، در یک اظهار نظر رسمی، نقص فنی اعلام شد. اما این معضل همین جا خاتمه نیافت و ۳۰ خرداد نیز حادثه مشابهی رخ داد که البته توجیه کاملا متفاوتی داشت؛ چهار نفر دیگر نیز در دام پله برقی‌های خراب افتاده و روانه اورژانس شدند که در یک اظهار نظر تعجب بر‌انگیز، مشخص شد که این پله برقی از لحاظ فنی مشکلی نداشته و علت بروز این حادثه عدم تعادل مسافر بوده است. حادثه‌ای عجیب که نه تاکنون کسی پاسخ داده و نه کسی پیگیر آن شده است. این طور باید بگوییم که این روزها شرایط برای مسافران چه از لحاظ آرامش و تردد در ایستگاه‌های مترو مطلوب نیست.

در همین ارتباط «سوده نجفی» رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران، می‌گوید: در مصاحبه‌هایمان چندین بار بر لزوم رفع خرابی پله برقی‌ها تذکر دادیم تا مبادا این موضوع سبب بروز حادثه برای شهروندان شود.

به گفته وی، این قابل قبول نیست که یک مدیر شهرداری تهران عنوان کند که سه سال بود که پله‌های برقی روغن کاری نشده و این در حالی است که از این سه سال، دوسال اش در دوران مدیریت ما بوده است و اگر مدیران این شرکت توانایی لازم را ندارند بهتر است که شهرداری تهران یک تصمیم در این خصوص بگیرد.

«علیرضا نادعلی» سخنگوی شورای شهر تهران ، نیز با اشاره به حوادث رخ داده در ایستگاه‌های مترو می‌گوید: به هر صورت پله برقی هم مثل سایر وسایل مکانیکی دچار مشکل می‌شود البته این خرابی‌ها در تمام دنیا هم وجود دارد. وقتی به صورت دائم با حجم بالای مسافر از پله برقی استفاده می‌ شود قطعاً پله برقی دچار خرابی م‌ شود اما مسئولین مترو اعلام کردند که در حال تعمیر هستند و مشکلی وجود ندارد.

 

تأسیسات شهری نگرانی زیادی را برای شهروندان ایجاد کرده است

در همین ارتباط «مهدی رجایی» کارشناس مسائل شهری، در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی موج، به موضوع پیچیده سقوط از پله برقی‌های مترو اشاره می‌کند و می‌گوید: این اتفاقات در طول چند هفته گذشته و به فاصله کم نگرانی‌های زیادی را برای شهروندان ایجاد کرده است. خرابی تأسیسات شهری آن هم در خصوص مترو که روزانه هزاران نفر با آن تردد می‌کنند امری جدی است که مسئولان شهری باید تدابیر لازم را اتخاذ کنند.

 

 

تأمین اعتبار بودجه برای تجهیز و بهسازی تأسیسات شهری

این کارشناس شهری با بیان اینکه باید اعتباراتی مشخص برای احداث، بهسازی و تجهیز تاسیسات شهری از قبیل پله برقی مترو، پل‌های عابر پیاده و ... در نظر گرفته شود، گفت: اگر این موارد با محدودیت منابع مالی روبرو باشند باید همه روز شاهد اتفاقات ناگواری برای همشهریان باشیم. مسأله پله‌های برقی و ضرورت ایمن سازی آن از سوی شورای شهر تهران مورد توجه بوده است اما اگر در خصوص ایمنی تأسیسات شهری و نظارت بر مناسب‌سازی تأکید بیشتری می‌شد امروز با این قبیل حوادث روبرو نمی‌شدیم.

به گفته وی، سازمان استاندارد باید در نظارت وضعیت پله‌های برقی همانند آسانسورها توجه داشته باشد و مدیریت شهری نیز با در نظر گرفتن و اصلاح ردیف بودجه‌های مربوط به نگهداری پله‌های برقی این مسائل را به صورت جدی پیگیری کند زیرا نقص فنی پله برقی‌ها، مشکل دیگر این روزهای مترو است.

رجایی با توضیح اینکه خرابی پله برقی‌ها در بسیاری از ایستگاه‌ها به حدی زیاد است که باعث ازدحام و شلوغی در سالن‌های مترو می‌شود، گفت: وقتی این موضوع فاجعه بارتر می ‌شود که می‌بینیم هزینه‌های رفت و آمد و یا مالیات‌های مربوطه سال به سال بیشتر می‌شود اما هیچ امکانات جدیدی ارائه نمی‌شود.