تب مشکلات والدین در روزهای گرم تابستانی برای ثبت نام دانش آموزان به شدت بالا رفته و بزرگ‌ترین چالش خانواده‌ها برای نام‌نویسی فرزندانشان در مدارسی است که از هر لحاظ حائز شرایط تحصیل باشند.

به گزارش مرور نیوز، ماه خرداد که به پایان می‌رسد دغدغه خانواده‌ها برای ثبت نام فرزندانشان در مدارس شروع می‌شود، داستانی پرماجرا که سال‌هاست که به‌صورت ثابت در حال تکرار است و تا امروز نسخه قابل درمانی برای آن از سوی مسئولان در ادوار مختلف ارائه نشده است. خانواده‌هایی دل‌نگران که با مراجعات متعدد به ستادهای ثبت‌نام و مناطق آموزش و پرورش هم کمتر نتیجه مثبتی را می‌گیرند. البته چندسالی می‌شود که راه انداختن سامانه‌های الکترونیکی به اصطلاح کار را هم برای خانواده‌ها و هم مسئولان آموزش و پرورش آسان کرده است. ثبت‌نام مدارس به‌شیوه الکترونیک از طریق سامانه پادا یکی از راه‌های است که به ظاهر کار ثبت نام دانش‌آموزان را سهل کرده است اما با این حال نیز والدین برای ثبت‌نام به این شیوه نیز با مشکلات مختلفی مواجه می‌شوند که روند فرسایشی را برای آنها ایجاد کرده است، همین مسائل به‌ظاهر کوچک از نگاه مسئولان و برنامه‌ریزان آموزش و پرورش، بیشترین نارضایتی را از این مجموعه رقم زده است. در همین باره «سجاد سیاح» مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش معتقد است که ثبت نام الکترونیکی بسیار بهتر از ثبت نام حضوری خانواده‌ها در مدارس است.

به گفته سیاح، ثبت نام الکترونیکی نیاز به فرهنگ‌سازی و آموزش دارد که این موضوع به تدریج صورت خواهد گرفت. ما با ساده‌ترین شیوه ممکن و ساده‌ترین طراحی این اقدام را انجام دادیم و آموزش‌های لازم را ارائه دادیم تا این فرهنگ‌سازی صورت گیرد.

 

مشکلات ثبت نام بر اساس محدوده جغرافیایی

محل سکونت دانش‌آموز در محدوده ثبت نام از جمله مشکلاتی است که باعث می‌شود تا برخی از اولیاء پیش از موعد مقرر و حتی در تاریخ‌های اعلام شده برای ثبت نام فرزند خود به مدرسه محدوده محل سکونت مراجعه می‌کنند که در بسیاری از اوقات موفق به ثبت نام نمی‌شوند و مسئولان مدرسه مربوطه برای ثبت نام نکردن دلایلی از جمله نبود ظرفیت یا نبود محل سکونت دانش آموز در محدوده ثبت نام مطرح می‌کنند و اولیا را به سایر مدارس که موردنظر آنان نیست، ارجاع می‌دهند یا مجبور به نوشتن قولنامه‌های جعلی می‌شوند؛ موضوعی که سیدمجتبی هاشمی رئیس ستاد ثبت نام وزارت آموزش و پرورش نیز به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: وزارت آموزش و پرورش با یک استعلام آنلاین از سامانه املاک و اسکان می‌تواند اطلاعات لازم را برای احراز مناطق محل سکونت خانواده دانش‌آموز داشته باشد.

هاشمی با توضیح اینکه ممکن است برخی خانواده‌ها امکان ثبت نام الکترونیکی فرزند خود را نداشته باشند؛ گفت: باید ملاحظات لازم صورت بگیرد و قوانینی را تدوین کنیم که امکان اجرای آن در کل کشور فراهم باشد به همین خاطر امسال در عین حال که ثبت نام الکترونیکی مدارس را اجرایی کردیم امکان ثبت نام حضوری هم فراهم است تا اگر از والدینی نتوانند به صورت الکترونیکی ثبت‌نام کنند به صورت حضوری هم این امکان برایشان مهیا باشد و عزیزانی که نیازمند ثبت‌نام هستند بتوانند با کم‌ترین دغدغه ثبت نام خود را داشته باشند.

 

چالش‌های بحث برانگیز ثبت‌نام مدارس

به‌نظر می‌رسد بزرگ‌ترین چالش آموزش و پرورش در همین مدارس دولتی است. مدارسی هستند که با انبوه متقاضی و مدارسی دیگر با کمبود دانش‌آموز روبرو هستند که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بهتر است آموزش و پرورش به جای دستورالعمل‌های متنوع تدبیری برای کیفی بخشی متعادل برای همه مدارس انجام دهد. «مهین رستمی» کارشناس مسائل آموزش و پرورش درباره چالش‌های ثبت‌نام مدارس، در گفت وگو با ما می‌گوید: بزرگ‌ترین چالش در آموزش و پرورش فرصت‌های نابرابری است که در ثبت نام وجود دارد. نگرانی خانواده‌ها برای ثبت نام فرزندانشان در مدارس مطلوب این روزها به دغدغه تبدیل شده است. در واقع اینطور می‌شود بیان کرد مدارسی که شرایط مورد انتظار والدین را دارند، محدود هستند و تقاضا برای ثبت نام در این مدارس بالا و شرایط ثبت نام بسیار دشوار است.

رستمی در ادامه بیان داشت: هر خانواده‌ای می‌تواند این حق را داشته باشد که در مدرسه‌ای که می خواهد ثبت نام کند. یکی از مقررات بحث محدوده جغرافیایی است که شاید عادلانه‌ترین نوع ضوابط باشد. به‌نظر می‌رسد در این یکی دوسال اخیر ثبت نام به صورت الکترونیکی مشکل جغرافیایی را تا حدودی حل کرده است اما در مواقعی هم دیده می‌شود که خانواده‌ها مجبور هستند از بین چند مدرسه یکی را انتخاب کنند.

 

موضوع تفاوت در پرداخت شهریه

این کارشناس مسائل آموزش و پرورش، به موضوع شهریه نیز اشاره کرد و گفت: آنچه مسئولان درباره موضوع شهریه می گویند با آنچه در واقعیت جامعه رخ می‌دهد فاصله بسیار زیادی دارد و هیچ مدرسه‌ای نیست که بدون دریافت پول از والدین بتواند باز بماند. البته باید نظارت باشد و سقف شهریه را دولت باید تعیین کند. بحث کیفی سازی مدارس دولتی نیز بسیار مهم  است که در سطح کشور عمومیت دارند و ما را به عدالت آموزشی نزدیک می کنند، اما بحث شهریه با وجود توضیحات مکرر مسئولان درباره نظارت بر آنها همچنان بحث برانگیز است.