وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه متأسفانه به صنایع دستی در برنامه هفتم توسعه بی توجهی و در این زمینه غفلت شده است، گفت: قرار شد هرجا غفلت ناخواسته ای صورت گرفته با هماهنگی سازمان مدیریت برنامه و بودجه در مجلس شورای اسلامی جبران شود.

به گزارش مرور نیوز، سید عزت الله ضرغامی در واکنش به اعتراض فعالان صنایع دستی مبنی بر نادیده شدن این صنعت در برنامه هفتم توسعه و همچنین لغو معافیت مالیاتی در این حوزه اظهار کرد: یکی از اقدامات خوب دولت و سازمان مدیریت برنامه و بودجه در لایحه برنامه هفتم توسعه این بود که فصل مستقلی در مورد ماموریت وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لحاظ شده است یعنی این وزارتخانه فصل مستقلی در قانون فعلی دارد که تا حد زیادی نیازهای ما در آنجا برطرف شده است.

وی درعین حال خاطرنشان کرد: اما غفلتی انجام شد و بحث صنایع دستی مورد بی توجهی قرار گرفته است که رئیس جمهور هم در جریان هستند و قرار شد هر جا غفلت ناخواسته ای صورت کرفته با هماهنگی سازمان مدیریت برنامه و بودجه، آن غفلت در مجلس جبران شود.

ضرغامی تصریح کرد: بنابراین در این حوزه با همکاری کمیسیون های مختلف مجلس این امر  به نحو مطلوبی در مجلس جبران خواهد شد.

 

موضع دولت همچنان معافیت مالیاتی فعالان صنایع دستی است

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره لغو معافیت مالیات صنایع دستی گفت: موضع دولت در این باره همچنان معافیت مالیاتی فعالان صنایع دستی است که نقش مهمی در رونق صنایع دستی دارند.

وی یادآور شد: اگر در قوانین مختلف آسیب هایی به این معافیت وارد شود با هماهنگی هایی که با سازمان برنامه و بودجه و مجلس شورای اسلامی انجام خواهد شد این آسیب ها مرتفع می شود.

 

 ارزشیابی صنایع دستی از وزارت ارشاد منتزع و به وزارت میراث ملحق شد

ضرغامی همچنین درباره سند صنایع دستی گفت: در قوانین مختلف احکام متعددی برای صنایع دستی دیده شده است.

وی افزود: در لایحه شرح وظایف وزارتخانه بخش مهمی از احکام مربوط به صنایع دستی است و در مدت دوساله دولت مردمی هم مصوبات مربوط به صنایع دستی به طور پراکنده وجود داشت، اما آنچه مربوط به شورای عالی انقلاب فرهنگی است مساله ارزشیابی هنری هنرمندان صنایع دستی است که اهمیت زیادی داشت و قبل از مصوبه اخیر شورای انقلاب فرهنگی در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در واقع سازمانی با این عنوان دارد و به  فعالان صنایع دستی خدمات ارائه می دهد و تا این تاریخ هنرمندان صنایع دستی جزو همان وزارتخانه و سازمان محسوب می شدند.

وی اضافه کرد: اما اعضای شورای انقلاب فرهنگی با توجه به استدلال وزارت میراث فرهنگی به اتفاق رای دادند که ارزشیابی صنایع دستی از وزات ارشاد منفک و منتزع و به وزارت میراث ملحق شود.

ضرغامی با بیان اینکه فعلا ارزشیابی صنایع دستی به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملحق شده است، گفت: باید به وزارت میراث فرهنگی زمان داده می شد تا آیین نامه ای تنظیم کند که این آیین نامه تنظیم شده و برای تصویب نهایی آماده دریافت نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی است.