وزیر آموزش و پرورش گفت: امسال در استان سیستان و بلوچستان با جمع آوری بیش از ۱۰۰ مدرسه کانکسی، مدارس خوب و مناسب در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت.

به گزارش مرور نیوز، رضا مرادصحرایی، وزیر آموزش و پرورش گفت: به وزیری که از مدیران خود می‌خواهد فرزندانشان را در مدارس دولتی ثبت‌نام کنند، وصله حمایت از تبعیض آموزشی نمی‌چسبد.

او ادامه داد: اساسا انقلاب ما برای عدالت به وقوع پیوسته است و هر کاری که در مسیر عدالت باشد، عمل انقلابی تلقی می‌شود. البته عمل عادلانه و فعالیت واقعی برای تحقق عدالت یک چیز است، شعاردادن عدالت و عدالت آموزشی یک چیز دیگر.

صحرایی گفت: عدالت آموزشی از ارکان برنامه‌ریزی در نظام تعلیم و تربیت است؛ سیاسی کردن این مفهوم، هم ظلم است به عدالت و هم ظلم است به ملت. ما در این دولت، شعار عدالت سر ندادیم، عمل عادلانه انجام دادیم.

وی افزود: در این دولت ده‌ها فعالیت در حال اجرا هستند و اجرا شده اند که همه آن ها حول این محور اساسی هستند که برخی از آن ها را بر می‌شماریم. 

او ادامه داد: برنامه‌ریزی ما برای جمع‌آوری بیش از هزار مدرسه کانکسی که به لطف خدا در ۲ سال اول دولت به توفیقات قابل توجهی دست پیدا کردیم. همین امسال فقط در استان سیستان و بلوچستان بیش از۱۰۰ مدرسه کانکسی بالای ۷ نفر را جمع‌آوری کردیم و مدرسه خوب و مناسب در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت.

او افزود: اجرای چندین طرح که هدف اصلی همه آن ها عدالت است؛ مثل طرح شهید محمودوند برای شناسایی افرادی که از تحصیل بازمانده‌اند و ما برنامه‌های ویژه‌ای برای بازگرداندن بقیه آن ها داریم.

صحرایی گفت: برای اجرای طرح شهید عجمیان به یاد این شهید مدافع امنیت، تا اول مهر بیش از ۱۰۰ هزار کلاس درس در مناطق محروم، شاداب‌سازی‌ و مناسب‌سازی می‌شوند. هدف در تمام این طرح‌ها، مناطق محروم، مناطق روستایی، مناطق عشایری و البته همه این ها مدارس عادی دولتی هستند.

او ادامه داد: برای اجرای طرح جدید شهید سلیمانی که در آن بیش از ۲ هزار فضای ورزشی درون‌مدرسه‌ای هدف‌گذاری شده است تا این لحظه بیش از هزار و پانصد فضای آن به ‌دست نیروهای جهادی و به کمک دولت خدوم و مردمی ساخته شده و در اختیار بچه‌ها قرار گرفته است.

وی افزود: بیش از ۵۰۰ طرح در هفته دولت خود بنده در افتتاحشان توفیق داشتم و شرکت کردم. چمن مصنوعی در مدارس راه‌اندازی شده و در حقیقت برای بچه‌ها ایجاد شده است که همه این ها با نقطه‌زنی در مناطق محروم و مناطق کم‌برخوردار انجام شده است.

صحرایی گفت: طرح شهید همت که در آن ارتقای توانمندی‌های معلمان ابتدایی نقطه هدف ما بوده و بیش از ۱۰۰ هزار معلم، توانایی‌هایشان بیشتر می‌شود که این در راستای عدالت است.

او ادامه داد: ما در همین دولت قرارگاه عدالت آموزشی و نصیب برابر را تاسیس کردیم. بیش از ۲۵ هزار معلم جهادی به کارهای جهادی پرداختند. بیش از ۱۳هزار و ۵۰۰ گروه جهادی دانش‌آموزی تشکیل دادیم که این طرح‌ها به کمک آن ها انجام شد.

وی افزود: در بحث تقویت مدارس دولتی بخشنامه دادیم که تمام معلمان موظفند ۱۲ ساعت از ساعات موظفیشان را در این مدارس تدریس کنند. این برای معلمانی بود که در تیزهوشان، نمونه‌دولتی، هیئت‌امنایی و سایر مدارس تدریس می‌کردند.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: سعی کردیم مجوز مدارس غیر دولتی را ندهیم یا در مناطقی بدهیم که واقعا خود ما هم نیاز داریم تراکم زیاد ‌شود و آن جا مدرسه نیاز دارند. برخورد با کسی یا مؤسسه‌ای که از اصول و قوانین عدول کند در صدر فعالیت‌های ما بود.

او ادامه داد: اگر تاریخ را نگاه کنیم، بیش از هزار مدرسه که در چارچوب مورد نظر فعالیت نکرده بودند، تعلیق یا تعطیل شدند یا مدیرشان عوض شد و نشان دادیم که هیچ مسامحه‌ای با کسی نداریم.

وی افزود: ما در مورد نظارت بر مدارس غیر دولتی و حمایت ویژه از مدارس دولتی به‌ویژه مدارس دولتی عادی نشان دادیم که با کسی تعارف نداریم. همین طور از مدیرانمان خواستیم که فرزندانشان را در مدارس دولتی ثبت‌نام کنند و اگر فرزند مدیری در مدارس غیر دولتی بود از او تقاضا کردیم که فرزندش را سال جدید، در مدرسه دولتی نام‌نویسی کند. اگر مدیری خودش مدرسه غیر دولتی داشته باشد یا سهامدار آن باشد او را به‌کارگیری نکردیم و بخشنامه تعارض منافع را صادر کردیم.

صحرایی اظهار کرد: دولت مصوبه ضریب تأثیر ۴۰ درصد قطعی امتحانات نهایی را به نفع بچه‌های مدارس عادی دولتی تصویب کرد و امروز ما خرسندیم که زمینه ورود آسان‌تر بچه‌های مناطق محروم را به دانشگاه‌های خوب کشور فراهم کردیم. خیلی زود خواهیم دید که چقدر این مصوبه در راهیابی بچه‌های مناطق محروم به دانشگاه‌ها تأثیرگذار بوده است. در اجرای این مصوبه، موانع بسیاری از جانب مافیای کنکور داشتیم، اما چون عدالت را اصل می‌دانستیم در این کار متمرکز شدیم و به فضل الهی اجرا کردیم که سال بعد ۵۰ درصد و سال بعد ۶۰ درصد می‌شود.

وی افزود: در راستای عدالت آموزشی، کل هزینه‌های دانش‌آموزان تیزهوش ۴ دهک اول که به مدارس سمپاد راه پیدا کنند، رایگان شد. 

صحرایی بیان کرد: دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به مدارس عشایری و روستامرکزی داشته و بعد از مدت‌ها سرانه‌های خوبی به آن ها داده شده است؛ حتی در مواردی بیشتر از دو برابر هر وسیله‌ کمک آموزشی، تجهیزات آموزشی، ورزشی و کمک ورزشی که به‌دست ما رسیده به‌دست بچه‌های محروم رسانده‌ایم، چون اولویت ما آن‌ها بوده‌اند.

او گفت: بیش از ۳ میلیون جلد کتاب برای دانش‌آموزان مناطق محروم فرستادیم و بیش از ۲۰ هزار کتابخانه کلاسیک در مناطق محروم تاسیس کردیم.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد:  برای روستاهای مرزی و عشایری بعد از ۱۷ سال، دوره کاردانی را احیا کردیم و حتی طرح‌های ویژه‌ای برای استان‌هایی که از لحاظ عدالت آموزشی نیاز به مراقبت ویژه داشتند طراحی کردیم که زیرنظر معاون اول رئیس جمهور، طرح ویژه‌ای برای استان سیستان و بلوچستان در حال اجرا است