وزیر میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی گفت: بعد از ثبت کاروانسرا‌های تاریخی، ثبت مساجد تاریخی در دستور کار قرار گرفته و پرونده مساجد تاریخی برای ثبت‌جهانی تهیه می‌شود.

به گزارش مرور نیوز، سیدعزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اظهار کرد: در ابتدای صحبتم ادای احترام می‌کنم به شهدای فلسطین. جنبش غزه نقطه عطفی در تاریخ جنبش‌های اسلامی است. با مردم غزه همراه هستیم و برای آن‌ها دعا می‌کنیم تا هرچه زودتر شاهد پیروزی آن‌ها باشیم. این شهدا نشانه‌های هدایت هستند و زمانی که راه گم می‌شود، راه را نشان می‌دهند.

ضرغامی با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم که متففین (کم فروشان) را نکوهش می‌کند، افزود: متففین کسانی هستند که در وزن و میزان کم می‌گذارند. قرآن‌کریم به کم‌فروشان هشدار می‌دهد که کم‌فروش گمان این را نمی‌برد که روز حسابی هم هست. از این رو به تعبیر شهید مطهری انسان اگر حتی احتمال بدهد که روز قیامت وجود دارد، حواس خود را جمع می‌کند. من از این آیه قرآن کریم این گونه نتیجه می‌گیرم که بر اساس اختیاراتی که در حوزه مدیریتی داریم، آیا از ظرفیت‌های موجود به خوبی استفاده کرده‌ایم؟

ضرغامی افزود: ظرفیت بقاع متبرکه بسیار بالاست و بسیاری از کار‌ها را می‌توان ذیل بقاع متبرکه انجام داد. کسی که مسئولیت گرفت باید جواب بدهد.

 

مساجد تاریخی ثبت جهانی می‌شوند

ضرغامی در بخش دیگری از سخنانش گفت: بعد از ثبت کاروانسرا‌های تاریخی، ثبت مساجد تاریخی در دستور کار قرار گرفته و پرونده مساجد تاریخی برای ثبت‌جهانی تهیه می‌شود. این مساجد و بقاع متبرکه میراث‌فرهنگی هستند و ما و شما باید آن‌ها را حفظ کنیم.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: بقاع در زندگی اجتماعی مردم نیز نقش دارند و باید بتوانیم نقش و جایگاه این بقاع را در زندگی مردم تبیین کنیم. برخی از بقاع خوب مدیریت شده است و محلی برای استراحت و اقامه نماز و انجام زیارت برای مردم و گردشگران است. اما بعضی از اماکن اینطور نیست و نیاز به رسیدگی دارد.

ضرغامی در ادامه توضیح داد: یکی از موضوعات مهم رسیدگی به وضعیت سرویس‌های بهداشتی است و ما در این باره در وزارتخانه ستاد تشکیل دادیم و این موضوع را به جد پیگیری می‌کنیم، چون واقعا مهم است.

وزیر میراث‌فرهنگی یادآور شد: من با همه وجود می‌خواهم به موضوع سرویس‌های بهداشتی توجه کنید. در سفری به شمال کشور از یکی از بقاع متبرکه بازدید کردم. وضعیت مناسبی نداشت. برای همین به تولیت مراجعه کردم و پیشنهاد دادم که هزینه را پرداخت کنم تا وضعیت سرویس‌های بهداشتی را درست کنند. در سفر دو هفته گذشته به تاجیکستان از یک مسجد بازدید کردم. بسیار وضعیت مطلوبی داشت و مدیریت سطح بالا و لحظه‌ای داشت و امکان میزبانی از ۱۴۰ هزار نفر در این مسجد وجود داشت که بسیار مهم است.

 

مساجد باید در شبانه‌روز باز باشند

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: اطلاع‌رسانی در محل بقاع متبرکه نیز بسیار اهمیت دارد. من خواهشی که دارم این است که حداقل در فاصله نزدیک مساجد تاریخی و بقاع متبرکه تابلو نصب کنید تا مردم از این اماکن بتوانند استفاده کنند. متاسفانه بسیاری از مساجد ما در ساعات مختلف شبانه‌روز بسته است.

 

بقاع متبرکه محلی برای عرضه صنایع‌دستی شود

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود به صنایع‌دستی اشاره کرد و افزود: هیچ هنری به دین، فرهنگ، تمدن، سبک زندگی و رفتار ایرانی اسلامی مانند صنایع‌دستی نزدیک نیست. فعالان زیادی در این حوزه داریم یکی از مشکلات آن‌ها نداشتن محلی برای عرضه است. یکی از محل‌های خوب برای عرضه صنایع‌دستی بقاع‌متبرکه است.

ضرغامی در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات دیگری که باید به آن توجه کرد این است که در توسعه بقاع متبرکه به حوزه میراثی باید توجه داشت و نظم میراثی بقاع به خوبی حفظ شود و از احداث بنا‌ها و الحاقات نامناسب خودداری شود.