ناسا تصویری از یک سحابی منتشر کرده که در آن ابری از ذرات پرانرژی شبیه دست انسان هستند.

به گزارش مرور نیوز، تصویر جدید منتشر شده توسط ناسا در واقع سحابی MSH 15-52 را نشان می دهد، ابری از ذرات پر انرژی که شبیه دست انسان است.

رصدخانه اشعه ایکس چاندرا ناسا و کاوشگر تصویربرداری قطبش‌سنجی اشعه ایکس با هم همکاری کردند تا این تصویر شگفت انگیز را ثبت کنند.

چاندرا برای اولین بار تپ اختر«PSR B1509-58» را در سال 2001 مشاهده کرد و دانشمندان به سرعت متوجه شدند که سحابی باد تپ اختر آن (MSH 15-52) شباهت زیادی به بخشی از بدن انسان دارد.

سحابی‌های باد تپ‌اختر از بادهای شدید ذرات و فواره‌های ماده که از قطب‌های یک تپ‌اختر دور می‌شوند، شکل می‌گیرند، که ستاره‌ای فروپاشیده به شدت مغناطیسی شده و به سرعت در حال چرخش است. نقطه سفید روشن خود تپ اختر است و در حدود 16000 سال نوری از زمین قرار دارد.

جدیدترین تلسکوپ پرتو ایکس ناسا،«MSH 15-52»را به مدت دو هفته مورد مطالعه قرار داده است. در این تصویر ذرات باردار تولیدکننده اشعه ایکس در امتداد میدان مغناطیسی حرکت می‌کنند و شکل اصلی سحابی را تعیین می‌کنند، مانند استخوان‌هایی که در دست انسان هستند.

«ژوزفین وانگ» یکی از نویسندگان این تحقیق، گفت: «همه ما با اشعه ایکس به عنوان یک ابزار پزشکی تشخیصی برای انسان آشنا هستیم. در اینجا ما از اشعه ایکس برای مشاهده کیهان استفاده کردیم.»

ستاره شناسان از تصاویر اشعه ایکس مانند این استفاده می کنند تا بیشتر در مورد چگونگی شکل گیری اجرام شبیه به این در اعماق فضا بدانند.

کیهان