رئیس اداره پایش اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران از اکران و معرفی گونه‌های مختلف پرندگان تهران در مانیتور واگن‌های مترو خبر داد.

به گزارش مرور نیوز، علیرضا طاهری گفت: اداره کل محیط‌ زیست و توسعه پایدار در جهت حفاظت از تنوع زیستی و معرفی پرندگان تهران به شهروندان، با همکاری شرکت بهره‌برداری مترو تهران اقدام به معرفی برخی پرندگان تهران و محل حضور احتمالی آن‌ها در مانیتور واگن‌های قطارهای شهری مترو کرده است. اقدام انجام شده در جهت آموزش و فرهنگ‌سازی حفاظت از محیط‌ زیست و زیستگاه‌ها و حیات‌وحش موجود در آن صورت پذیرفته است.

رئیس اداره پایش اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران اضافه کرد: در اکوسیستم شهر، همراه با انسان‌ها گونه‌های جانوری متنوعی حضور دارند که  از میان این گونه‌ها، پرندگان به دلیل فراوانی جمعیت آن‌ها و سازگاری با شرایط محیط شهر بیشتر مشاهده می‌شوند. یکی از راه‌های حفاظت از تنوع زیستی - که زندگی بشر به آن وابسته است- جذب شهروندان و علاقه‌مندان به مطالعه و مشاهده پرندگان آزاد در سطح شهر به خاطر ارزش‌های زیبایی‌شناختی‌ و اکولوژیک در مبارزه بیولوژیک با آفات است.

وی با بیان اینکه قمری‌، کبوترچاهی، کلاغ و ... متناسب با زیستگاه خود در بوستان‌های جنگلی یا در حریم شهر حضور دارند و ممکن است شهروندان آن‌ها را یا ندیده باشند یا کمتر مشاهده کرده باشند، تضریح کرد: زنبورخوارها، زیرآبروک، کلاغ نوک سرخ و .... نیز از دیگر پرندگان پایتخت هستند. شهر تهران به دلیل تنوع زیستگاهی از جمله باغ‌ها، پارک‌های شهری و جنگلی، روددره‌ها، تپه‌ماهوری و رودخانه‌هایی که از مسیر شهر عبور می‌کنند، سالانه پذیرای حدود ۲۰۰ گونه پرنده بومی، عبوری یا مهاجر است.

طاهری در پایان گفت: عکس‌ها توسط عکاسان حیات وحش تهیه شده است و شهروندان می توانند هر پرنده‌ای که علاقه‌مند به مشاهده آن هستند، از روی محل‌های مشاهده آن به آن منطقه مراجعه و پرنده را ببینند.