رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور گفت: از ۱۲۰ شهیدی که شهادت آن‌ها از سازمان محیط زیست احراز شده است که ۱۰ نفر آن‌ها مربوط به دوران دفاع مقدس بودند، تعیین تکلیف شده‌اند.

به گزارش مرور نیوز، سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی پیش از ظهر امروز پنجشنبه در نخستین کنگره شهدا و ایثارگران محیط زیست در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مسئله احراز شهادت محیط‌بانان با موضوع شهادت و به موجب قانون است، به این معنا که کشته شدن فرد باید در مقاتله‌ای اتفاق بیفتد و بر اثر هجوم افراد دیگر به شهادت برسد.

وی افزود: در برخی موارد، جان باختن یا مصدوم شدن محیط‌بانان به این شکل اتفاق نمی‌افتد و هنگام تعقیب و گریز فرد دچار صدمه می‌شود.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه در حال حاضر پرونده باز در حوزه محیط زیست وجود ندارد، ادامه داد: از ۱۲۰ شهیدی که شهادت آن‌ها از سازمان محیط زیست احراز شده است که ۱۰ نفر آن‌ها مربوط به دوران دفاع مقدس بودند، تعیین تکلیف شده‌اند.

وی بیان کرد: هم اکنون با همکاران در سازمان محیط زیست کشور و سایر دستگاه‌ها که نیروهای داوطلب داریم، در حال تنظیم مقدماتی لایحه‌ای با عنوان «ایثارگر اجتماعی» هستیم تا در صورتی که نتوانیم عنوان شهید را به برخی از محیط بان‌های جان باخته در حوادث حوزه کاری خود دهیم، بتوان برخی از خدمات که به خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران داده می‌شود، با عناوین دیگری به خانواده‌های ایثارگران محیط زیست ارائه شود.