رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: این بیماری از ۶ هفته گذشته شدت بیشتری پیدا کرده بود و دو سوم بستری ناشی از بیماری تنفسی را تشکیل می داد.

به گزارش مرور نیوز، شهنام عرشی روز شنبه در جمع خبرنگاران در ستاد وزارت بهداشت افزود: بیماران بستری شده ناشی از آنفلوآنزا در مراکز درمانی عمدتا افراد بالای ۶۵ سال و افراد دارای نقص ایمنی بودند و البته هنوز برای تزریق واکسن آنفلوآنزا فرصت هست و افراد واجد شرایط به تزریق آن اقدام کنند.

وی اظهار داشت: عامل کمتر از یک سوم بیماران بستری ناشی از بیماری تنفسی در مراکز درمانی، کرونا است و این بیماری به خوبی در کشور کنترل شده است. نوع ایرانی واکسن کرونا در داروخانه‌ها موجود است و افراد بر اساس نیاز و ضرورت می‌توانند برای تهیه و تزریق اقدام کنند.

عرشی با بیان اینکه ۲۰ درصد سرماخوردگی‌ها، آنفلوآنزا تشخیص داده می‌شود، تاکید کرد: نمونه‌های ثابتی از موارد بیماری‌های تنفسی جمع‌آوری و در سایت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر ثبت می‌شود. افراد برای حفظ سلامت خود بهتر است در اماکن عمومی ماسک استفاده کنند همچنین موارد بهداشتی را رعایت کنند.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: در تابستان امسال نیز افزایش موارد سرماخوردگی ( ۳۰ درصد) مربوط به کرونا بود و اکنون این میزان به پنج درصد رسیده است.

عرشی در مورد شیوع آنفلوآنزای پرندگان (h۵n۱) در کشور گفت: برخی از مرغداری‌های سنتی در کشور گرفتار این بیماری شدند که اکنون سازمان دامپزشکی کنترل روی این موارد را دارد و مورد ابتلای انسانی نداشتیم.

وی با اشاره به شیوع موردی آنفلوآنزای کودکان در چین، افزود: مورد جدیدی از افزایش این موارد از سوی سازمان بهداشت جهانی به ما اعلام نشده البته شیوع آنفلوآنزای کودکان در شبکه‌های اجتماعی پررنگ شده است و اطلاعات زیادی در دسترس نیست.