رئیس قوه قضائیه خطاب به نمایندگان مجلس با بیان اینکه من ملتزم به اجرای قانونی هستم که شما وضع می‌کنید،گفت: در راستای احیای حقوق عامه هم به لحاظ قانونی و هم به لحاظ تأمین اعتبارات از مجلس کمک می‌خواهیم.

به گزارش مرور نیوز، رئیس قوه قضائیه، غلامحسین محسنی اژه ای صبح امروز دوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۲در نشست مشترک مجلس و قوه قضائیه به مناسبت روز مجلس گفت: در راستای مسائل اقتصادی و فرهنگی و مسائل اجتماعی و تحقق عدالت اجتماعی، مسائل اساسی وجود دارد که باید چگونه می‌شود کار عقب مانده را جبران کرد.

حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای با اشاره به ناترازی میزان مصرف و تولید برق و گاز و سوخت گفت: باید در این باره اقداماتی صورت می‌گرفت که انجام نشده، ما باید دست به دست هم دهیم و این عقب ماندگی را ارتقا دهیم.

وی با تاکید بر اینکه دشمن به مشکلات و ضعف‌های داخل کشور امیدوار است، اضافه کرد: ما زمانی برای پرداختن به حاشیه‌ها را نداریم. 

رئیس قوه قضائیه با اشاره به شعار سال اظهار کرد: بیش از ۸ ماه از آغاز سال گذشته است، در تحقق شعار سال در خصوص کاهش تورم، حمایت از تولید و... چه اقدامی انجام داده ایم؟! در تحقق شعار سال، بنده به عنوان رئیس قوه قضاییه به خودم که مراجعه می‌کنم می‌بینم از همه ظرفیت خود در حمایت از تولید استفاده نکرده‌ام.

وی ادامه داد: در حوزه اقتصادی مشکلاتی وجود دارد که حل آن از توان یک قوه خارج است و مجلس و قوه قضائیه باید به هر شکلی به قوه مجریه کمک کنیم. مردم با وجود مشکلات، متدین و صبور هستند. اگر دشمن تحریم های ظالمانه را ایجاد کرده است، ما باید بر اساس آن اقدام کنیم.

حجت‌الاسلام محسنی اژه ای خاطرنشان کرد: ناترازی بانک‌ها و کاهش ارزش پول ملی بر روی مردم فشار آورده است. ما برای حل مشکلات وظیفه داریم و دشمن به ضعف‌ها امید بسته است. این فشاری که برای مردم به لحاظ معیشت و مسکن به وجود آمده است باید فکری برای آن شود و دنبال راه میان‌بر گشت.

رئیس دستگاه قضا گفت: قوه قضاییه مصمم است وظایفی که قانون اساسی بر عهده ما گذاشته و ولی امر در ابلاغشان فرموده‌اند انجام دهیم.

وی با بیان اینکه من ملتزم به اجرای قانونی هستم که شما وضع می‌کنید، ادامه داد: در راستای احیای حقوق عامه هم به لحاظ قانونی، هم به لحاظ تامین اعتبارات از شما کمک می‌خواهیم.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای خاطرنشان کرد: قوه قضاییه برای تامین امنیت جسمی و روانی مردم به تنهایی نمی‌تواند عمل کند، به کمک فکری و قانونگذاری و همچنین کمک به لحاظ اعتباری از سوی مجلس نیاز داریم.

وی ادامه داد: بر اساس زمانبندی صورت گرفته، تا پایان سال جاری زمان اجرای سند تحول قضائی به پایان می‌رسد. از همین رو دستورات لازم برای به روز رسانی و ارتقاء این سند را صادر کردیم برای به روز رسانی این سند تحول به کمک مجلس شورای اسلامی نیاز داریم.

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای با بیانی که امسال سال انتخابات است خاطرنشان کرد انتظار می‌رود یک انتخابات پرشور با نشاط و دشمن شکن و مأیوس کننده دشمن و خوشحال کننده مردم متدین و انقلابی و در یک بستر و فضای امن و سالم برگزار کنیم همچنین انتظار می‌رود این انتخابات با میزان مشارکت بالا و خوب برگزار شود که تحقق این امر نیازمند التزاماتی است. بخش قابل توجهی از این التزامات بر عهده قوا (دولت، مجلس و قوه قضائیه) است.
رییس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: باید التزامات برگزاری انتخابات پرشور را احصا کنیم البته برای شناسایی این بایدها نیز دیر شده است اما اگر این شناسایی صورت گرفته است باید با هم افزایی یکدیگر آنها را فراهم سازیم.
رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه یکی دیگر از مسائلی که در خصوص آن گلایه می‌شود، در خصوص فضای مجازی است، گفت: ما شورای عالی فضای مجازی داریم که سران قوا نیز عضو آن هستند. 

وی با اشاره به انتخابات پیشرو تصریح کرد: این‌که کاندیداها خصوصیات، برنامه‌ها و وظایف‌شان را برای مردم تبیین کرده و توضیح دهند خوب است اما نیازی نیست انسان برای معرفی خود دیگران را تخریب کند. ما باید دست به دست هم داده و کمک کنیم به قول معروف حرمت امامزاده را متولی باید نگه دارد که اگر کنترل نشود شرایط سخت خواهد شد. 

رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: برای جلوگیری از فضاسازی که باعث سوء استفاده دشمنان و بدخواهان می‌شود باید شرایط را مراقبت کنیم انتخابات بالاخره تمام می‌شود و ان شاءالله مثل همیشه خوب خواهد بود اما در نهایت بداخلاقی‌ها می‌ماند و تا بعد از انتخابات هم رسوب می‌کند. برای جلوگیری از فضاسازی‌هایی که موجب سوءاستفاده دشمنان می‌شود از خودمان شروع کنیم. انتخابات تمام می‌شود، اما بعضی بداخلاقی‌ها رسوب می‌کند و می‌ماند. 

رئیس قوه قضاییه افزود: در زمینه (کشف و برخورد با فساد) کمیسیون اصل ۹۰ و قوه قضاییه همکاری و هم‌افزایی بیشتر داشته باشند. آیا آلودگی هوا از حقوق عامه است یا نه؟، آیا قوه قضاییه به تنهایی می‌تواند با این قضیه برخورد مناسب داشته باشد؟، در راستای احیای حقوق عامه هم به لحاظ قانونی، هم به لحاظ تامین اعتبارات از شما کمک می‌خواهیم. 

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای با اشاره به درخواست نمایندگان برای ملاقات با او گفت: درخواست ملاقات حضوری زیاد است من می‌خواهم با شما، کارگزاران نظام و مردم ملاقات کنم اما امکان آن وجود ندارد. پس اگر این درخواست‌ها عقب می‌افتد آن را به معنای بی‌اعتنایی به مجلس شورای اسلامی و نمایندگان تعبیر نکنید. 

وی افزود: یک سلسله وظایفی به عهده شخص رئیس قوه قضاییه گذاشته شده که امکان تفویض آن هم وجود ندارد از مجلس شورای اسلامی درخواست دارم در این باره کمک کند تا اصلاحاتی صورت گیرد. یکی از آنها ۴۷۷ است بدان معنا که اگر حکمی خلاف شرع بین باشد شخص رئیس قوه قضاییه آن را تشخیص می‌دهد.  

رئیس قوه قضائیه با اشاره به ماده 477 بیان کرد: اگر من پرونده را نخوانم، دقت نکنم چگونه می‌توانم تشخیص بدهم. نمونه بارز آن پرونده‌ای بود که خواستم دادنامه را بیاورند، گفتند حدود ۷۰۰ صفحه است. اگر نخوانم شدنی نیست و اگر به خواندن کسی هم اکتفا بکنم ممکن است حقی ضایع شود موردی دیگر مربوط به ماده ۱۵۰ آیین‌نامه اداری است. 

وی ضمن تشکر و قدردانی از مجلس شورای اسلامی و هیات رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: در این سال‌ها مجلس شورای اسلامی بی‌نهایت کمک کرد؛ همان طور که دولت هم کمک کرد. ما با تمام توان به دولت و مجلس کمک می‌کنیم که کمکی به نظام و مردم است.