نشست خبری سخنگوی قوه‌ قضاییه با حضور خبرنگاران برگزار شد.

به گزارش مرور نیوز، نشست خبری مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه ، امروز سه‌شنبه (۱۴ آذر ماه) با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف برگزار شد.

سخنگوی قوه قضاییه با تسلیت ایام فاطمیه و اشاره به روز دانشجو اظهار کرد: هرساله روز ۱۶ آذرماه تداعی کننده بیداری‌های عمیق جنبش دانشجویی و یادآوری کننده ایستادگی دانشجویان فهیم ما در مقابل استکبار است.

ستایشی بیان کرد: قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران مهیا و آماده است تا مطالبات جنبش دانشجویی و انتقادات و پیشنهادات آن‌ها را شنیده و برای حل مسائل اساسی کشور از این ظرفیت بهره‌برداری و استفاده کند.

ستایشی با اشاره به فسادی که از مدت‌ها قبل مورد رصد و پیگیری مسئولان قضایی و اجرایی قرار داشته است، گفت: منشا این فساد بزرگ، گرچه توسط یک شرکت خصوصی غیردولتی شکل گرفته، اما مشخص شد، همکاری‌های مختلفی با این شرکت در بخش‌های ذی‌مدخل صورت گرفته است و مقدار قابل توجهی ارز و منابع ملی به این موضوع تخصیص یافته است. این ارز‌ها نه تنها در محل خود خرج نشده بلکه موجبات فساد در بخش‌های دیگر را فراهم کرده است.

وی افزود: همه مردم باید بدانند، قوه قضاییه با پیگیری‌های مجدانه و همه جانبه ضدفساد خود و همکاری چندوجهی با دستگاه‌های دولتی و ضابطان قضایی به محض کشف سرنخ‌های این فساد بدون مسامحه وارد شده است و مصمم است این روند را تا انتها و بدون هرگونه تسامح نسبت به استیفای حقوق ملت و وفق موازین قانونی اقدام کرده و از هیچ کوششی فروگذار نکند.

سخنگوی قوه قضاییه بیان کرد: اراده دستگاه قضایی این است که همزمان امر پیشگیری و مقابله با فساد را به صورت همزمان دنبال کرده و اجازه ندهیم این پرونده مهم و ملی پس از سیر مراحل تحقیقات مقدماتی و تحقیقات دچار اطاله رسیدگی شود.

وی گفت: گرچه نقص پدیدار شدن این فساد در تخصیص ارز و منابع ملی امری نگران کننده است، اما اهتمام قوه قضاییه و سایر دستگاه‌های ذی مدخل نسبت به کشف و جلوگیری از ادامه یافتن آن و تعهد نسبت به ریشه‌کنی گلوگاه‌های دیگر، امری مطلوب پسندیده و نشانه از آن است که مقابله با فساد در کشور به صورت سیستمی و همه جانبه صورت خواهد پذیرفت.

ستایشی گفت: قصور و تقصیر و ترک فعل همه دستگاه‌ها اعم از اجرایی و نظارتی بررسی‌های فنی لازم مطابق مقررات انجام خواهد گرفت.

در ادامه اظهارات سخنگوی دستگاه قضا در این نشست خبری و پاسخ‌های وی به خبرنگاران به صورت اجمالی از نظر می‌گذرد.

 
آخرین وضعیت پرونده طبری، زنگنه و هاشمی
ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه گفت: پرونده طبری در اجرای احکام و وی در حال تحمل کیفر است.پرونده زنگنه و هاشمی در دادگاه کیفری یک استان در حال رسیدگی است و فرایند رسیدگی ادامه دارد. 

۶ نفر از متهمان این پرونده به اتهام ارتکاب اختلاس، ارتشا و کلاهبرداری محکوم و پرونده آن‌ها در مرحله تجدیدنظر خواهی است و اگر حکم قطعیت پیدا کند با رعایت موازین قانونی اطلاع‌رسانی می‌شود. 

نسبت به ۸ متهم دیگر پرونده که افراد مورد سوال نیز جزو آن‌ها هستند، پرونده همچنان در مرحله رسیدگی و انجام فرایند دادرسی است.

 
جزئیاتی از آخرین وضعیت پرونده آمیتیس
سخنگوی قوه قضاییه گفت: پرونده آمیتیس، در سال ۱۴۰۰ با شکایت ۲۵۸ نفر مورد رسیدگی قرار گرفته است. مجموعا از وجوه ۱۰ هزار سرمایه گذار بهره برداری کرده است. در همان سال متهم اصلی پرونده در مرحله دادسرا با تودیع وثیقه متناسب و مناسب (۷۴ میلیارد تومان) ازاد می‌شود. متهم اصلی پرونده به ۳ سال و ۹ ماه حبس، رد مال و جزای نقدی به میزان مجموعه محکوم شده است. پس از اطلاع رسانی مالباختگان، شکایتشان را تقدیم مراجع قانونی می‌کنند. تاکنون ۱۰ فقره کیفرخواست برای این شرکت به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور صادر شده و عده‌ای هم به عنوان شکات، شکایتشان را ثبت کردند. پرونده بعد از رفع نقص به شعبه اول مجتمع ویژه رسیدگی جرایم اقتصادی برگشته است.
 
 
آخرین وضعیت پرونده شرکت «لاکسون» در استان ایلام

ستایشی درباره آخرین وضعیت پرونده شرکت لاکسون در استان ایلام گفت: این سکو با تبلیغات گسترده و پرداخت هدایایی مثل گوشی و شمش طلا قریب به ۵۰ هزار نفر را در استان ایلام عضو کرده و یک هزار میلیارد تومان از سرمایه سرمایه‌گذاران را جذب کرده است. قریب ۱۰۰۰ مالباخته تاکنون شکایت کرده اند. ۵ نفر از سرشاخه‌های اصلی و ۳ نفر به اتهام اخلال در نظام اقتصادی با قرار بازداشت موقت به زندان معرفی شدند و ۴ نفر تحت تعقیب قانونی قرار گرفتند. در اثنای رسیدگی به این پرونده، ۴۰ حساب بانکی صادره توقیف شده و ۱۰۰ هزار حساب بانکی در شُرف توقیف است.

 
اقداماتی در جهت خنثی کردن اهداف مجرمانه و ناجوانمردانه رژیم صهیونیستی

ستایشی گفت: رژیم صهیونیستی علاوه بر جنایاتی که در روی زمین علیه مردم غزه و کرانه باختری و در حوزه جنوب لبنان انجام داده، مبادرت به کشتن ده‌ها هزار زن و کودک بی‌گناه و ویران کردن خانه‌های فلسطینی کرده است. مجلس شورای اسلامی در سال ۹۹ قانونی را برای مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی  به تصویب رساند. در اجرای قانون مورد بحث کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه نیز مصداق‌هایی از این قانون که در فضای مجازی قابل وقوع است شناسایی کرد. در ۸ بند به مبادی مربوطه این مصداق‌های محتوای مجرمانه مرتبط با رژیم صهیونیستی تعیین و منعکس و ابلاغ کرد. امیدواریم با پیگیری‌های مجدانه کارگروه مذکور و دقت و هوشیاری و توجه ویژه دستگاه‌ها و شرکت‌های فعال که در این زمینه حوزه مجازی و فناوری اطلاعات در کشور هستند بیش از پیش با اقدامات خصمانه، مجرمانه و ناجوانمردانه رژیم صهیونیستی مقابله و اهداف شوم و مخرب این رژیم را خنثی و بی اثر کنیم.

 
جزییاتی درباره پرونده تخلفات فروش بدون مجوز دارو در پلتفرم‌ها

ستایشی درباره اقدامات دستگاه قضایی درباره تخلفات فروش بدون مجوز دارو در پلتفرم‌ها گفت: گزارش‌هایی از معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و ایران ارسال شده که پرونده گزارش‌ها را به دادسرای انقلاب ویژه رسیدگی به جرائم پزشکی ارسال کردیم.


دو سکوی عمده توزیع دارو مورد تعقیب کیفری قرار گرفتند و متعاقبا پس از اعلام جرم صدور قرار جلب دادرسی مدیران این سکوها و داروخانه هایی که مبادرت به همکاری و فروش بدون نسخه دارو کردند  به اتهام حمل، فروش و نگهداری داروهای قاچاق  قرار جلب دادرسی برایشان  صادر شد و پرونده متضمن کیفرخواست به دادگاه انقلاب ارسال شد.

سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده تخلف واردات چای گفت: قوه قضاییه نسبت به قصور و تقصیر و ترک فعل دستگاه‌های اجرایی و نظارتی ورود کرده و بررسی‌های لازم را مطابق مقررات انجام خواهد داد. برخی از مدیران و افراد ذی‌ربط با قرارهای صادره تامینی در بازداشت هستند؛  روند تحقیقات ادامه خواهد یافت و به محض تکمیل تحقیقات و شرایط قانونی برای اطلاع رسانی بیشتر اطلاعات مناسب را به آگاهی مردم خواهیم رساند.