خیلی از جوانان اشتیاق به اهدای خون دارند، اما وزن کم خصوصا در میان برخی از دختران جوان، سبب می‌شود که قادر به اهدای خون نباشند.

به گزارش مرور نیوز، روابط عمومی سازمان انتقال خون ، سرپرست دفتر جذب و نگهداری اهداکنندگان گفت: طبق دستورالعمل‌ها و استاندار‌های اهدای خون کسانی که داری وزنی پایین‌تر از ۵۰ کیلوگرم باشند حتی با وجود اینکه از صحت و سلامت کافی برخوردارند نمی‌توانند اهدای خون را تجربه کنند.

هادی نوری با تاکید بر اهمیت رعایت دستور العمل‌های پذیرش اهدا کنندگان، در سلامت خون و سلامت اهدا کنندگان و دریافت‌کنندگان آن، گفت: روند اهدای خون به این ترتیب است که داوطلب اهدای خون پس از پذیرش، توسط پزشک اهدا معاینه می‌شود و بر اساس استاندارد‌های بین المللی وضعیت سلامتی وی از جمله نبض، فشار خون، درجه حرارت و وزن داوطلب مورد سنجش قرار می‌گیرد.

وی افزود: یک داوطلب اهدای خون تنها در صورتی که همه‌ی شاخص‌های سلامتی و اهدای خون او در محدوده مجاز قرار داشته باشد، برای اهدای خون پذیرش می‌شود.

سرپرست دفتر جذب و نگهداری اهدا کنندگان سازمان انتقال خون با اشاره به میزان خون اهدایی گفت: هر واحد خون کامل در حدود ۴۵ ±۴۵۰ میلی لیتر است که متناسب با حداقل وزن استاندارد تعریف شده برای یک اهدا کننده در نظر گرفته شده است تا از خطر‌های احتمالی ناشی از واکنش کاهش حجم خون متعاقب اهدای خون جلوگیری گردد.

وی تاکید کرد: با رعایت این ملاحظات، فردی با وزن ۵۰ کیلوگرم تقریبا دارای ۳ هزار و ۷۵۰ میلی لیتر خون است و و اهدای ۴۰۵ تا ۴۹۵ میلی لیتر معادل ۱۰ تا ۱۳ درصد حجم خون اهداکننده است.

نوری با اشاره به حجم مشخص محلول‌های ضد انعقاد و نگهدارنده در کیسه‌های خون گفت: به دلیل بر هم خوردن این تناسب، دریافت میزان کمتر خون به جز در موارد خاص امکان پذیر نیست.

وی از علاقمندان به اهدای خون که به دلیل وزن پایین امکان اهدای خون نداشته اند درخواست کرد تا با پیوستن به جمع دوستداران اهدای خون، در خانواده بزرگ انتقال خون بمانند.

وی تاکید کرد: این عزیزان می‌توانند با افزایش دانش و آگاهی خود در زمینه اهدای خون و اهمیت آن در محافل مختلف با نشر اطلاعات صحیح دیگران را ترغیب به انجام این عمل انسان دوستانه نموده، در راه کمک به بیماران نیازمند نقش آفرینی کنند.