یکی از اساتید سبک زندگی اسلامی، کنار گذاشتن منیت، افزایش گفتگو‌های درون خانوادگی، تکیه بر نقاط مثبت طرف مقابل، حفظ حرمت یکدیگر، محبت و عشق‌ورزی را از مهم‌ترین راهکار‌های رسیدن به زندگی موفق دانست.

به گزارش مرور نیوز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا تراشیون، یکی از مهم‌ترین آرزو‌های هر زن و مرد را ترسیم خانواده مالامال از آرامش مبتنی بر دوستی و محبت دانست و با بیان اینکه انسان برای رسیدن به یک هدف باید برنامه داشته باشد، اظهار کرد: اگر شاخص‌های سیره اهل‌بیت (ع) را در دستور کار زندگی مشترکمان قرار دهیم و بدان عمل کنیم، خانواده ما خانواده ترازی خواهد شد.

وی با بیان اینکه انسان باید در زندگی مشترک منیت را کنار بگذارد، یادآور شد: انسان باید خودش را کمتر در زندگی ببیند، هر جایی که زن و شوهر به دنبال اثبات خود باشند، با آسیب‌ها و چالش‌هایی مواجه خواهند شد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به روایت نبوی «مَن کانَ عِندَهُ صَبِیٌّ فَلیَتَصابَّ لَهُ» با بیان اینکه پیامبر (ص) با آن جایگاه والا وقتی با حسنین بازی می‌کردند، کودکی می‌کردند، خاطرنشان کرد: خانواده خوشبخت و موفق خانواده‌ای است که اعضای آن فقط خودشان را نبینند و شرایط طرف مقابل را هم ببینند.

 وی با تأکید بر اینکه پافشاری بر روی غرور و منیت طرف مقابل را از درک لذت‌های شیرین زندگی دور می‌سازد، خاطرنشان کرد: گفتگو به‌عنوان مهم‌ترین ابزار تبادل ارتباطی انسان یکی از مهم‌ترین نکاتی است که می‌تواند زندگی زن و مرد را به سمت موفقیت سوق دهد؛ اگر در خانه‌ای زن و شوهر میل به گفتگو نداشته باشند، یعنی خانه و خانواده گرفتار آسیب شده است، زن و شوهر باید فرصت‌هایی را برای صحبت و گفتگو قرار دهند.

 این کارشناس امور خانواده ضمن تأکید بر اینکه انسان‌ها با حرف‌زدن سبک می‌شوند، تصریح کرد: در گفتگو و کلام باید فرصت دهیم تا طرف مقابل با بیان عیب‌ها از آن‌ها عبور کند؛ در ارتباط کلامی ممکن است چالش‌هایی میان زن و شوهر وجود داشته باشد، صبر و حوصله مهم‌ترین پایه زندگی مشترک است و به انسان کمک می‌کند تا متوجه واقعیت زندگی شود.

 تراشیون بر اهمیت بیان نکات مثبت در محور‌های گفتگو تصریح کرد و با بیان اینکه انسان‌های خدایی نگاهشان به دیگران لزوماً منفی نیست، خاطرنشان کرد: متأسفانه گاهی اوقات حاضریم زندگی مشکل‌دار داشته باشیم، ولی پیش مشاور نرویم.

 وی عنوان کرد: اگر یک نفر ۶ ماه رفتار پرخاشگرانه یا لجبازانه و یا حتی میل و انگیزه کار در محیط خانه را نداشته باشد، باید در مسیر درمان قرار گیرد و به مشاور امین، متدین که راه درمان را به انسان نشان می‌دهد، مراجعه کند، وقتی همسر و فرزندمان از دست ما در عذاب باشند در دنیا و آخرت خیر نخواهیم دید.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت حق‌پذیری را یکی از بهترین ویژگی‌های انسان‌ها توصیف نمود و با بیان این که نباید کاری کنیم فرد درون و افکارش را بیان نکند، اظهار داشت: شکل‌گیری گفتگوی یک‌ساعته فارغ از بحث و دعوا یکی از مهم‌ترین معیار‌های سنجش خانواده موفق است.

 وی خانواده را شناسنامه تک‌تک اعضای خانواده دانست و با تأکید بر این که باید هوای خانواده همدیگر را داشته باشیم، خاطرنشان کرد: محبت زن و شوهر بر مبنای رفتار‌های خوبی است که در حق یکدیگر و خانواده هم می‌کنند و هر اندازه خوبی‌ها بیشتر شوند محبت در محیط خانه و خانواده اوج خواهد گرفت.

 تراشیون در بخش پایانی سخنان خود محبت و عشق‌ورزی را از دیگر شاخصه‌های زندگی موفق در بین زن و شوهر دانست و ابراز داشت: محبت زن و شوهر نسبت به یکدیگر یکی از پرتکرارترین موضوعات در روایات اسلامی است.