وقتی مسافران از پایانه خارج می‌شوند تازه اول گرفتاری است تاکسی نیست و برخی از رانندگان کرایه‌های 500 تا 700 هزار تومانی برای مسیرهای نیم ساعته می‌گیرند؛ عضو شورای شهر تهران می‌گوید «نظارت در این زمینه ضعیف است.»

به گزارش مرور نیوز، کجا می‌خواهید بروید؟‌ سعادت‌آباد.کرایه‌اش چقدر است؟ ناقابل ۵۵۰ هزار تومان. چه خبره؟ مگه سرگردنه است کلا ۲۰ دقیقه راهه؟ شما سوار شوید به خاطر گل روی‌تان ۵۰ تومان هم کم می‌کنم. نه صبر می‌کنم؛ خود دانی از ما گفتن بودن ماشین نیست! این‌ها مکالمات مردم در ساعات پایانی روز با رانندگانی است که در فرودگاه مهرآباد در حال مسافرکشی هستند.

شهروندان بعد از رسیدن به  پایانه فرودگاه مهرآباد به سمت باجه تاکسی می‌روند. مسؤول باجه می‌گوید، ساعت پیک است و تاکسی نداریم. از اینجا به بعد داستان رنگ دیگری به خود می‌گیرد تعدادی راننده تاکسی و خطی، مشتریان را دوره کرده و با قیمت‌های دو تا سه برابری آنها را به مقصد می‌رساند؛ به طوری که هزینه تردد از فرودگاه تا مرکز شهر که ۱۰ کیلومتر هم نمی شود، در برخی روزها تا ۴۰۰ هزار تومان هم می رسد، یعنی  بیشتر از پولی که یک کارمند در طول روز دریافت می‌کند.

نرخ کرایه تاکسی‌ها هر ساله در شورای اسلامی شهر تهران تصویب می‌شود و امسال هم ورودی برای تاکسی‌های مهرآباد ۳۵ هزار تومان در نظر گرفته شده و به ازای هر کیلومتر پیمایش هم ۱۴۵۸ تومان باید مسافران پرداخت کنند و در ساعات اوج ترافیک برای تشویق رانندگان تاکسی به سفر تا سقف ۵۰ درصد نرخ کرایه‌ها قابل افزایش شد.

مردم باید برای مسیر کمتر از یکساعت قیمت‌های نجومی پرداخت کنند و اگر چمدان هم سنگین باشد باید ۱۵۰ هزار تومان هم اضافه تر پرداخت کنند. یکی از مسافران می گوید خواستم تاکسی اینترنتی بگیریم، گزینه عجله دارم را هم زدم اما کسی قبول نکرد، وقتی سوار ماشین با ۳ برابر قیمت شدم، دیدم تاکسی اینترنتی است.

مشکل نرخ کرایه تاکسی‌ها مختص به فرودگاه و پایانه‌ها نیست و در تمام شهر وجود دارد به خصوص در روزهای ترافیکی، بارانی، برفی و ...قیمت ها بیشتر و تاکسی ها دربست می شوند.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران مهدی وحدت کار می‌گوید شهروندان پرداخت کرایه تاکسی را بصورت آنلاین و الکترونیکی با نرخ تعیین شده پرداخت کنند و اگر مشکلی بود حتما «به سامانه ۱۳۷ اطلاع دهند»این درحالی است که عضو کمیسیون حمل ونقل ترافیک شورای شهر تهران علی اصغر قائمی به خبرنگار فارس می گوید «اگر تاکسیرانی نظارت کامل کند، وقتی مسافر از ترمینال خارج می‌شود توسط یکسری راننده دوره و مجبور نمی‌شود هر قیمتی را پرداخت کند.»

به گفته کارشناسان، شهرداری تهران موظف شده که سامانه‌ای برای نرخ‌ تاکسی ها تهیه کند و در آن شرایط آب و هوا، ترافیک، ساعات حرکت و ... مشخص شود تا شهروندان بتوانند به صورت شفاف قیمت ها را رصد کنند.