مدیر عامل سازمان آتش نشانی شهر تهران با اشاره به اینکه در این فصل سال میزان کوهنوردی بالاست، گفت:شهروندان نکات ایمنی را رعایت کنند تا کم تر دچار مشکل شوند.

به گزارش مرور نیوز، در کنار رودخانه ها ، مسیر سیلاب ها، لبه دره ها و پرتگاه ها و در مسیر راه چادر نزنید و درصورت برخورد با حیوانات وحشی از آنان فاصله بگیرید و با بچه ها و لانه های آنها کاری نداشته باشید.
همچنین در کوه نوردی ترجیحاً از غذاهای سبک ، سالم و مقوی استفاده کنید و از خوردن غذاهای آماده پرچرب خودداری کنید و حتما نوشیدنی گرم به همراه داشته باشید؛ حتماً زباله های خود را در محل های مشخص شده قرار داده و یا به ارتفاعات پایین باز گردانید و هر چیزی که پیدا کردید در جای خود بگذارید. زیرا هر کدام از آنها می تواند نشانه ای برای گروه های دیگر باشد.

با ۱۲۵ تماس بگیرید/در زمان حادثه با تماس های بی مورد، تلفن همراه خود را مشغول نکنید

در هنگام بروز مشکلات با چه شماره ای باید تماس گرفت؟
بهتراست با ۱۲۵ تماس بگیرند. همچنین درصورت گم شدن، اگر نام محل را نمی دانید، موقعیت خود را با ذکر برخی علائم خاص منطقه مانند رود، جنگل، دره و... اعلام کنید تا در کمک رسانی تسریع شود. در زمان حادثه با تماس های بی مورد، تلفن همراه خود را مشغول نکنید تا نجاتگران بتوا نند با شما در ارتباط باشند.

باز هم تاکید می کنم شهروندان در ساعات پایانی شب نباید تنهایی به کوه بروند و باید به صورت تیمی حرکت کرد، تردد در ساعات نیمه شب و بامداد در کوه از نظر ایمنی هیچ توجیهی ندارد؛ اینکه بخواهیم نصف شب در کوهستان باشیم بدون امکانات و تجهیزات کار بسیار خطرناکی است و کوهستان چالش های خود را دارد البته این را هم بگویم که بیشتر حوادث کوهستان در ارتفاعات بیش از ۲۰۰۰ متر رخ می‌دهد و افراد به هیچ وجه به صورت انفرادی اقدام به صعود نکنند و حتما با افراد زبده و چند نفره به ارتفاعات بروند تا درصورت بروز مشکل بتوانند به یکدیگر کمک کرده و از تیم‌های امدادی کمک بگیرند.

گروه های امداد و نجات ویژه کوهستان در ایستگاه ۶۴ ولنجک و ایستگاه ۷۴ شهران مستقر هستند

گروه امداد و نجات کوهستان سازمان آتش نشانی چه خدماتی ارائه می کنند و ظرف چه بازه زمانی به محل حادثه می رسند؟ در این باره توضیح دهید.

گروه های امداد و نجات ویژه کوهستان سازمان آتش نشانی تهران که از اسفند ماه سال ۱۳۸۴ با احساس نیاز مدیران سازمان راه اندازی شده در ایستگاه ۶۴ ولنجک و ایستگاه ۷۴ شهران مستقر شده است تا کنون به صدها حادثه مختلف در کوهستان اعزام و هزاران نفر را از خطر مرگ نجات داده اند و حتی بعضی از این عملیات ها چندین روز بطول انجامیده است.

عملیات در شب های زمستان و در میان حجم زیادی از برف و یخ /روزهای پنجشنبه و جمعه هر هفته گروه بصورت شبانه روزی در ارتفاعات مستقر هستند

بویژه عملیات در شب های زمستان و در میان حجم زیادی از برف و یخ و سرما بسیار سخت و طاقت فرساست و بارها آتش نشانان، خود نیز با مشکلاتی مواجه شده اند اما عشق به خدمت به هموطنان تحمل این سختی ها را برای آنان سهل و آسان می کند.