یک متخصص طب ایرانی به بیان توصیه‌هایی برای حفظ سلامتی در روزهای سرد پرداخت.

به گزارش مرور نیوز، مرتضی مجاهدی به بیان توصیه‌هایی برای حفظ سلامتی در روز‌های سرد پرداخت و گفت: فصل زمستان از منظر طب ایرانی فصلی است که در آن بدن مستعد ابتلا به بیماری‌های مفاصل و بیماری‌هایی با غلبه سردی می‌شود، همچنین در این فصل بیماری‌های ویروسی و عفونت‌های تنفسی شیوع بیشتری دارد.

وی ضمن اشاره به اینکه افراد در این فصل باید سعی کنند کمتر در معرض سرما قرار بگیرند، ادامه داد: لازم است در فصل زمستان افراد از پوشش مناسب و لباس گرم به ویژه در منزل استفاده کنند و سعی کنند فضا خانه را خیلی گرم نکنند و با استفاده از پوشاک گرم از خودشان در برابر سرما محافظت کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل ضمن تاکید به پوشش سر در روز‌های سرد و استفاده از کلاه، روسری گرم و هدبند به ویژه در افرادی که دچار سینوزیت هستند افزود: انواع مواد غذایی سرد و تر، آب خنک و نوشیدنی‌هایی سرد مثل دوغ نباید در این فصل استفاده شود و همچنین نباید میوه‌ها و صیفی‌جاتی که از نظر طبیعی مخصوص این فصل نیستند را نظیر گوجه، خیار، هندوانه و .. در زمستان مصرف کنیم.

این متخصص طب ایرانی با بیان اینکه روغن مالی بدن به وسیله روغن‌های گرم در این فصل توصیه می‌شود، توضیح داد: بهتر است در فصل زمستان از مواد غذایی پرکالری و پرانرژی نظیر انواع حلیم‌ها همراه با ادویه‌جات گرم، ارده شیره، حلوا شکری و مواد غذایی که نسبتا پرچرب و شیرین هستند بیشتر استفاده شود.

این پزشک همچنین درباره راهکار‌هایی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های ویروسی شایع در فصل سرما بیان کرد: توصیه می‌شود افراد خواب کافی داشته باشند تا سیستم ایمنی در بالاترین سطح قرار داشته باشد و کمتر دچار بیماری‌های ویروسی شایع در فصل سرما شوند؛ حفظ آرامش نیز به افزایش کیفیت سیستم ایمنی بدن بسیار کمک می‌کند.

وی گفت: بهتر است افراد در فصل زمستان و طی شبانه روز حداقل یک لیمو ترش و یا یکی از مرکبات تازه را مصرف کنند تا با تقویت سیستم ایمنی از ابتلا به بیماری‌های ویروسی شایع در فصل سرما پیشگیری کنند.