گشت‌وگذار در مغازه‌های سنگ قبر فروشی آن هم در یک صبح سرد زمستانی دلچسب نیست سنگینی فضای آرامستان را اینجا هم می‌توان حس کرد.

به گزارش مرور نیوز، در جاده قدیم قم از باقرشهر تا حوالی بهشت زهرا تا چشم کار می‌کند مغازه و کارگاه‌های سنگ فروشی است. 

سنگینی فضای آرامستان را اینجا هم می‌توان حس کرد. به‌خصوص صدای غارغار کردن کلاغ‌های بالای درخت کاج که با فریادشان لابد می‌خواهند به مشتریان بفهمانند نوبت بعدی ممکن است تو باشی!

 

چه سنگی؟
«سنگ مرمر سبز مدل سلطنتی ۵٧٠ میلیون، سنگ مرمر طرح‌دار مدل آرین ٩٠٠ میلیون، کریستال سفید ٧٠ میلیون، گرانیت مشکی ٤٠ میلیون، سنگ سه بعدی و رنگی ٢٠ میلیون به بالا، اعیانی ٣٠ تا ١١٠ میلیون و....» این بخشی از طومار بلند انواع و قیمت سنگ مزار در راسته بازار باقرشهر است. سنگ‌هایی نفیس و قیمتی که برای مجلل کردن خانه ابدی اموات به‌کار برده می‌شود. متاسفانه آفت زندگی لاکچری به شهر مردگان هم رسیده و اموات هم از گزند تجمل‌گرایی دور نمانده‌اند. انگار مردم با رفتن به بهشت زهرا به‌جای عبرت گرفتن از فانی بودن دنیا با مقبره‌های عجیب و غریبی روبرو می‌شوند که درس گرفتن از اموات یادشان می‌رود.

تعداد مغازه‌ها زیاد است واغلب کسبه، سنگ‌های کوچک و بزرگ را با طرح و رنگ‌های مختلف جلوی درچیده‌اند. یکی‌شان مرد می‌انسالی است که از نوجوانی در این کار بوده و به قول خودش مویی در آسیاب سنگ فروشی سپیده کرده است. می‌پرسد: «چه نوع سنگی می‌خواهید؟ چه قیمت؟» و ادامه می‌دهد: «سنگ گرانیت داریم. سفید و سیاه. کیفیت بالایی دارند و ٢٠ سال تضمین می‌شوند. قیمت‌شان هم مناسب است. بین ٨ تا ٢۵ میلیون تومان تمام می‌شود. گرانیت اصفهان داریم. گرانیت تویسرکان و همدان هم داریم. البته سنگ همدان ضخیم‌تر و بهتر است.»

فروشنده بعد از گپ‌وگفت، وقتی متوجه می‌شود مقصود ما خرید سنگ مرمر لاکچری است، برای اینکه بهتر راهنمایی کند از پشت میز بلند می‌شود و سنگ‌ها را یکی‌یکی نشان می‌دهد. قیمتشان را می‌گوید: «به سنگ‌های مرمر طرح‌دار سنگ حرمی هم گفته می‌شود. همه مدل داریم. سبز، آبی، نباتی و سفید. این جور سنگ‌ها را در مقبره‌های خانوادگی از ۵٠ میلیون شروع می‌شود تا ١٢٠ میلیون تومان.»

او از داخل سیستم کامپیوتر خود تعدادی عکس نشان می‌دهد. سنگ مزار‌های کرسی‌دار، باغچه‌دار، چند تکه و. در بین عکس‌ها سنگ مزار‌هایی هم هستند که به مدل اعیانی معروفند و بیشتر به سنگ مقبره سلاطین می‌مانند. یک مدل را انتخاب می‌کنیم. قبر چند پله، مجهز به باغچه با شمشاد‌های سرسبز و دو جا شمعی انتهای مزار و کتیبه‌ای بالای سر. سفارش چنین سنگ مزاری چقدر هزینه دارد؟ فروشنده می‌گوید: «اگر از جنس مرمر باشد ٨٠ تا ١٢٠ میلیون. البته سنگ قبری هم داریم که ۵٠٠ میلیون هزینه داشته است. اگر از من می‌پرسید می‌گویم سنگ مرمر نخرید. چون بعد از چند ماه سنگ‌ها بر اثر گرما و سرما ترک برمی دارند. معمولا سنگ مرمر را برای مقبره‌ها استفاده می‌کنند. حالا هم که شهرداری اعلام کرده سطح سنگ‌ها تخت باشد. به جز قطعه ١٠٠ تا ١١٠ برای باقی مزار‌ها نمی‌توان کتیبه گذاشت.»

مرد فروشنده صحبتش گل می‌اندازد و می‌گوید: «همه جور آدمی باسلیقه‌های جور واجور به اینجا می‌آیند. بعضی‌ها مقرون به صرفه می‌خواهند یا گرانیت می‌برند یا سنگ نانو. البته نانو کیفیت ندارد و، چون مصنوعی است با گرمای هوا خراب می‌شود. بعضی هم مثل شما سنگ اعیانی می‌خواهند.»

 

سه بعدی یا روکش طلا
مغازه کنار دستی، یک کارگاه است. تا دلتان بخواهد سنگ مرمر شب نما و سنگ سه بعدی دارد. صاحب آن درباره این مدل سنگ‌ها توضیح می‌دهد: «بعضی از مرمر‌ها شب رنگ هستند و در تاریکی نور ایجاد می‌کنند. با خدمات پس از نصب ٦٠ تا ٦۵ میلیون است. اگر سنگ سه بعدی بخواهید از ١٨ میلیون شروع می‌شود. عکس مورد دلخواهتان را روی سنگ حک می‌کنیم. رنگی هم می‌شود.»

سنگ با روکش طلا هم در این مغازه پیدا می‌شود. البته جنس آن از برنز است و به اسم طلا فروخته می‌شود. سنگ روکش طلا قیمت بالایی دارد. اما نکته مهم اینجاست که اغلب فروشنده‌ها نمی‌گویند برنز در اثر تماس با آب شور محدوده باقرشهر در مدت زمان کمی کیفیت خود را از دست می‌دهند.