در حالی که برخی از مسوولان شهری می گویند تا چند سال دیگر بهشت زهرا ظرفیت دفن دارد اما رئیس این سازمان نظر دیگری دارد.

به گزارش مرور نیوز، « بهشت زهرا (س) حداکثر تا ۱۲ ماه دیگر قابلیت دفن دارد و تنها گورستان تهران پُر می شود،» این را جواد تاجیک مدیر عامل سازمان بهشت زهرا شهر تهران می گوید.

سال هاست که هشدار تکمیل ظرفیت بهشت زهرا از سوی مسوولان شهری داده شده است این در حالی است که تا این لحظه تکلیف ساخت گورستان جدید تهرانی ها مشخص نشده است.


بهشت زهرا رسماً در سال ۱۳۴۹ آغاز به کار کرد. ابتدا این گورستان ۳۱۴ هکتار وسعت داشت و در سال ۱۳۷۶ بخش شمالی به مساحت ۱۱۰ هکتار و در سال ۱۳۸۷ بخش شرقی به مساحت ۱۶۰ هکتار خریداری و به آن اضافه شد اما در این سال ها (با توجه به افزایش آمار مرگ و میر در کرونا) قطعات جدید هم تکمیل شد. شورای پنجم، لایحه ای در خصوص احداث گورستان جدید داشت اما به نتیجه نرسید و چندی پیش هم گفته شد رایزنی با یکی از سازمان ها برای ساخت گورستان در اطراف بی بی شهربانو صورت گرفته که این موضوع هم رد شد.

مکان یابی برای ساخت گورستان در شمال شرق، شرق و غرب تهران انجام شده و مسوولان شهری می گویند بزودی مکان جدید اعلام می شود.

معضل کمبود گورستان فقط مخصوص پایتخت ایران نیست؛ در هنگ کنگ هم معضل دفن اموات وجود دارد و بعضا باید منتظر نوبت دفن باشند؛ البته آنها هم به دنبال راهی برای رفع مشکل هستند.

در حالی که معاون خدمات شهری شهرداری تهران حسین نظری در اردیبهشت سال جاری گفته بود که قطعا گورستان جدید در تهران ساخته می شود و« بهشت زهرا ۳ تا ۴ سال دیگر ظرفیت دارد.» مدیر عامل بهشت زهرا شهرداری تهران امروز هشدار پُر شدن ظرفیت بهشت زهرا را تا پایان سال ۱۴۰۳ داد.

به گفته کارشناسان شهری، تهران با بیش از ۹ میلیون جمعیت ثابت نیازمند ساخت چندین گورستان در اطراف پایتخت است و باید در انتخاب گورستان‌های جدید به موضوع رفت و آمد به آرامستان‌ها توجه شود تا همه مجبور نشوند برای دفن متوفیان خود به بهشت‌زهرا(در جنوب تهران) مراجعه کنند و حتما باید در کنار گورستان ها مترو ساخته شود و سیستم حمل ونقل عمومی در نظر گرفته شود.