مدیرعامل سازمان انتقال خون با ذکر دستاورد‌های این سازمان، گفت: تامین ذخایر کیسه و کیت خون از حدود سه هفته، به شش ماه رسید و موفق شدیم ذخایر خون و فرآورده آن را از سه روز به ۸ روز افزایش دهیم.

به گزارش مرور نیوز، مصطفی جمالی در نشست خبری صبح امروز (دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲) با مروری بر وضعیت پیشین سازمان در مقایسه با وضعیت فعلی گفت: پس از تحویل گرفتن پست مدیریت سازمان انتقال خون ، تامین ذخایر کیسه و کیت از دو سه هفته، به شش ماه رسید و موفق شدیم ذخایر خون و فراورده را از سه روز به ۸ روز افزایش دهیم.

وی با اشاره به رساندن شاخص توزیع بیمارستانی به ۱۰۰ درصد، از ایثار مردم و تلاش همکاران سازمان تقدیر و تشکر کرد و گفت: ما تامین خون و فراورده‌های آن به اندازه کافی و با بهترین کیفیت، عدالت و بهره وری، توجه به پدافند غیر عامل و استفاده از فناوری‌های نوین و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان را در دستور کار خود قرار دادیم.

جمالی تاکید کرد: وجود ذخایر مناسب، مدیریت سوانحی، چون حادثه تروریستی کرمان را میسر می‌کند. چنان که در این حادثه از خون o- استفاده شد، چون فرصت برای نجات جان مجروحان محدود بود و زمانی برای تهیه خون هم گروه نبود، اما ذخایر موجود سبب شد هیچ مجروحی دچار آسیب ناشی از نبود فراورده‌های خون نشود و در این حادثه شبکه ملی خون رسانی نقش به سزایی داشت.

وی در بخش دیگری از سخنانش به دستاورد‌های فنی، چون استقرار روش بافی کوت اشاره کرد و گفت: این دستاورد دیگری است که می‌تواند منجر به بهره‌وری شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: این روش افزایش ۳۰ درصدی استحصال پلاسما و افزایش طول عمرپلاکت از ۳ روز به ۷ روز را در پی دارد و در استان قزوین به صورت پایلوت موفق به انجام آن شدیم شد و برنامه داریم این روش را که پیشرفته‌تر و بهره‌وری بالاتری دارد در کشور توسعه دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش خبر از افزایش تولید پلاسما از ۱۸۰ هزار لیتر پلاسما در سال ۱۴۰۱ به ۲۵۰ هزار لیتر در سال جاری داد و ابراز امیدواری کرد که سال آینده تولید پلاسما به ۳۰۰ هزار لیتر برسد و این کار صرفه جویی ارزی بالایی برای کشور دارد.

جمالی همچنین از همکاری با اورژانس برای تشکیل بانک خون پیش بیمارستانی در قالب یک تفاهم نامه خبر داد که این کار می‌تواند برای مجروحان صانحه دیده نجات بخش باشد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با اشاره با جایگاه و افتخار بین‌المللی سازمان انتقال خون گفت: کسب جایزه برترین سازمان انتقال خون آسیا از نظر سلامت خون توسط سازمان انتقال خون ایران در هفدهمین کنگره سالانه انجمن آسیایی طب انتقال خون از جمله این افتخارات است.

وی افزود: در گزارش سازمان جهانی بهداشت، سلامت خون و اهدای خون ایران با انتقال خون کشور‌های توسعه یافته مقایسه شده و در َآن سطح است. مثلا شاخص فراورده گیری در آمریکا ۹۷ و در ایران ۹۸ است شاخص اهدای خون در کشورمان به ۲۶ در هزار رسیده و در آمریکا ۱۹ است.

وی افزود: ایران کشور مرجع آموزشی پژوهشی منطقه از نظر سازمان جهانی بهداشت است و در بحث خون‌های نادر اولین کشور اسلامی عضو انجمن بین المللی خون‌های نادر است و نجات جان یک مادر باردار در عمان با اهدای خون نادر یک بانوی شمالی از ایران، از دستاورد‌های نجات بخش سازمان به شمار می‌رود و سعی داریم ذخایر این بانک را بالا ببریم.

وی با اشاره به اجلاس G۵ با حضور کشور‌های منطقه و سمینار بانک‌های خون بیمارستانی، و کارگاه بین المللی مجازی با عنوان "مصرف بهینه پلاسما" بر نقش آموزشی پژوهشی و علمی سازمان انتقال خون و موسسه عالی آموزشی پژوهشی طب انتقال خون تاکید کرد.

جمالی با اشاره به اهمیت بعد اجتماعی سازمان انتقال خون تشکیل معاونت اجتماعی در سازمان و صدها میلیارد آورده آن با کمک خیرین و توسعه ایجاد شده را از این دستاورد‌ها خواند.

زمین ۳۰ هزار متری در پرند که قرار است با کمک خیرین ساخته شود نیاز پدافند غیر عامل در استان تهران را رفع می‌کند. زیرا شرایط ایجاب می‌کرد تمام ذخایر خون استان در یک نقطه متمرکز نباشد و مرکزی جایگزین نیز در زمان وقوع حوادث و سوانح وجود داشته باشد. ساخت سردخانه‌های ثابت و سیار با ظرفیت‌های بالا در کشور، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در ساخت تجهیزات سازمان انتقال خون، خودکفایی در یخچال و فریزر و تخت‌های اهدای خون، همکاری با سازمان انرژی اتمی برای تامین یک فناوری پیشرفته از دستاورد‌های دیگر سازمان انتقال خون است که در این جلسه به آن اشاره شد.

انتقال خون به سیستم پیشرفته تطابق سازگاری در پیوند سلول‌های بنیادی خونساز مجهز می‌شود

گفتنی است؛ مدیر عامل سازمان انتقال خون در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اچ ال‌ای پروتئینی در سطح گلبول‌های سفید است که اگر وقتی پیوند سلول‌های بنیادی انجام می‌شود این پروتئین دهنده و گیرنده تطابق نداشته باشد، پیوند امکان پذیر نیست.

مصطفی جمالی گفت: در بانک سلول‌های بنیادی این مشخصات ثبت می‌شود و با اچ ال‌ای بیمار متقاضی تطابق داده می‌شود که هرچه این بانک قوی‌تر باشد احتمال یافتن اهدا کننده مناسب بیشتر می‌شود.

وی تاکید کرد: الان روشی که در دنیا برای تطابق سازگاری استفاده می‌شود NGS یا ‎ (Next Generation Sequencing است که سازمان انتقال خون نیز با وجود تحریم با تلاش بسیار توانست این تکنولوژی را برای تطابق اچ ال‌ای سلول‌های بنیادی و سازگاری بافتی به کار گیرد.

جمالی گفت: هم اکنون بانک اچ ال‌ای ایران حدوداً دارای ۳۵ هزار داده است که رقم بسیار پایینی است.

وی افزود: با مذاکرات انجام شده، تست نت و این روش پیشرفته غربالگری اچ ال‌ای و غربالگری آنتی بادی از سوی مجلس شورای اسلامی به سازمان انتقال خون تکلیف شده است لاجرم به آن در برنامه توسعه هفتم بودجه تخصیص خواهد یافت که منجر به توسعه این فرایند‌ها در سازمان انتقال خون می‌شود.