مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ضمن تاکید بر تاثیر مصرف ماست در تقویت سیستم ایمنی، گفت: ماست منبع غنی کلسیم، فسفر و پتاسیم است.

به گزارش مرور نیوز، احمد اسماعیل زاده، با تاکید بر مصرف لبنیات برای بهبود سلامتی بدن، اظهار کرد: ماست یکی از محبوب ترین غذاهای تخمیری در جهان به خصوص در خانواده‌های ایرانی است و به دلیل مزه و فواید سلامتی از مقبولیت گسترده‌ای در مصرف کنندگان برخوردار است و می‌توان از آن در کنار غذای اصلی و یا به عنوان میان وعده در طول روز استفاده کرد.

وی با بیان اینکه ماست منبع غنی کلسیم، فسفر، پتاسیم، ویتامین A، ویتامین B ۲ و ویتامین B ۱۲، است، افزود: ماست می‌تواند پروتئین‌های با ارزش بیولوژیکی بالا و اسیدهای چرب ضروری را نیز فراهم کند. بنابراین، ماست یک غذای مغذی و یک حامل پروبیوتیک عالی است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: ماست از تخمیر و اسیدی شدن شیر توسط باکتری‌های زنده، معمولاً لاکتوباسیلوس بولگاریکوس و استرپتوکوک ترموفیلوس تولید می‌شوند، این فرآیند منجر به یک محصول لبنی با افزایش ماندگاری می‌شود.

وی تصریح کرد: باید توجه داشت این باکتری‌ها منجر به افزایش فواید مغذی این ماده غذایی شده است، نتایج مطالعات نشان می‌دهد که مصرف ماست عملکرد سیستم ایمنی را از طریق وجود همین باکتری‌ها طی مکانیسم‌هایی در روده بهبود می بخشد، مواد فعال زیستی ماست با تعدیل میکروبیوتای روده، سد روده و ایمونوسیت‌ها در روده و سایر بافت‌ها بر سیستم ایمنی تأثیر می‌گذارند.

اسماعیل زاده اضافه کرد: مطالعات اپیدمیولوژیک نشان می‌دهند که افزایش مصرف ماست با کاهش نشانگرهای زیستی در گردش التهاب مزمن مرتبط است. همچنین نشان می‌دهند مصرف ماست می‌تواند از عفونت جلوگیری کند و بیماری‌های گوارشی را بهبود بخشد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه ماست‌های غنی شده با ویتامین دی در تقویت سیستم ایمنی تأثیرگذار هستند، گفت: ویتامین D به دلیل پتانسیل آن برای پیشگیری از بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوانزا نیز مناسب است، لذا توصیه می‌شود، در کنار وعده‌های غذایی خود ماست مصرف کنید تا به تقویت سیستم ایمنی خود و سلامت دستگاه گوارش کمک کنید.