ممکن است برخی از ما از نحوه شستشوی یک لباس خاص مطمئن نباشیم و یا فراموش کنیم که برخی لباس‌ها را بشوییم. اما باید بدانید که همه لباس‌ها در صورت استفاده و حتی جذب گردو خاک در اثر قرار گرفتن طولانی‌مدت در یک مکان نیاز به شستشو دارند.

به گزارش مرور نیوز، وقتی صحبت از شستشوی هفتگی لباس ها می شود، معمولا به یاد لباس های مشابهی همچون لباس هایی که روزانه می پوشیم، لباس های باشگاه و انواع ملحفه‌ می افتیم.

اما آیا تا به حال به این فکر کرده اید که معمولا شستشوی چه لباسی را فراموش می کنیم؟ در ادامه فهرستی از لوازم و لباس هایی که اغلب ما شستشوی آنها را فراموش می کنیم، مطالعه می کنید.

۱- پتوهای سنگین

پتوهای سنگین یکی از بهترین لوازم برای گرم نگه داشتن بدن در ماه های سرد سال هستند که به ایجاد حس آرامش و خواب بهتر شبانه در این شب ها کمک می کنند. این پتوها نیز مانند سایر اقلام رختخواب، هر چند وقت یک بار نیاز به شستشو دارند، خصوصا در صورتی که مستقیما رویمان انداخته باشیم و با بدن و لباس هایمان تماس داشته باشند. با این حال، به دلیل وزن بالا بسیاری از افراد از شستشوی این پتوها صرف نظر می کنند.

دستورالعمل های شستشو بسته به نوع پتو می توانند متفاوت باشند. بنابراین مهم است که پیش از شستشو، برچسب مراقبتی محصول را بررسی کنید. حتی اگر بتوانید پتوی سنگین خود را به طور کامل داخل ماشین لباسشویی جای دهید، باز هم باید مطمئن شوید که وزن پتو از حداکثر ظرفیت بار ماشین لباسشویی تجاوز نکند.

در غیر این صورت ممکن است ماشین لباسشویی شما آسیب ببیند. اگر از نحوه شستشوی پتو مطمئن نیستند و یا وزن پتوی شما بیش از حداکثر ظرفیت ماشین لباسشوییتان است، توصیه می کنیم آن را برای شستشو به خشکشویی ببرید. بنیاد ملی خواب توصیه می کند که اگر هر روز از پتوی خود استفاده می کنید، باید آن را هر چند هفته یک بار بشویید.

۲- پالتوهای زمستانی

شستشوی کت های زمستانی کاری است که به راحتی نادیده گرفته می شود. در حالی که این کار علاوه بر تمیزی به حفظ ظاهر لباس نیز کمک می کند. توصیه می کنیم حداقل پیش از اتمام فصل و قرار دادن پالتو در کمد لباس ها برای فصل بعد، حتما آن را بشویید.

همیشه در ابتدا برچسب مراقبتی لباس را بررسی کنید. پافرها، کاپشن های پارکا و داون را اغلب می توان با استفاده از ماشین لباسشویی شستشو داد. توصیه می کنیم برای جلوگیری از آسیب رسیدن به لباس یک چرخه شستشوی ملایم با آب سرد و مواد شوینده غیر زیستی را اجرا کنید.

برخی از انواع خزهای مصنوعی را نیز می توانید با استفاده از ماشین لباسشویی بشویید. اما توصیه می کنیم حتما آنها را با استفاده از آب سرد و چرخه ملایم ماشین لباسشویی و مواد شوینده مخصوص لباس های پشمی بشویید.

اگر برچسب مراقبتی شستشو با استفاده از خشکشویی را توصیه می کند، پیشنهاد می کنیم برای جلوگیری از آسیب رسیدن به لباستان، آن را به خشکشویی ببرید.

۳- پرده

پرده ها اغلب در معرض نشت و لکه قرار نمی گیرند، اما از آنجایی که در جلوی پنجره نصب می شوند، پس از مدتی گرد و غبار زیادی را به خود جذب می کنند و حتی ممکن است رنگشان تغییر کند.

برای از بین بردن گردوغبار موجود بر روی پرده آنها را در هوای آزاد تکان دهید. برخی از پرده ها با تکان دادن تمیز می شوند. اما برخی دیگر نیاز به شستشو دارند. می توانید پرده ها را با توجه به جنس، با استفاده از دست یا برنامه مخصوص شستشوی پرده ماشین لباسشویی بشویید.

۴- ملحفه بالش و تشک

به یاد بیاورید که در هر شبانه روز چقدر از زمان خود را در رختخواب می گذرانید؟ آثار تعریق، آب دهان، روغن هایی که به موهایتان می زنید و حتی باقی مانده کرم ها و لوازم آرایشی ممکن است به سرعت به تشک و بالش شما راه پیدا کنند. همین مساله شستشوی منظم رختخواب را به مساله ای ضروری تبدیل می کند.

اکثر بالش های میکروفایبر، پر و پشم را می توان مستقیما با استفاده از ماشین لباسشویی شست. با این حال، همیشه دستورالعمل های برچسب مراقبتی را بررسی کنید. بهترین روش برای شستشوی بالش های مموری فوم نیز شستشوی دستی است. برای شستشوی روتختی و ملحفه تشک می توان از ماشین لباسشویی استفاده کرد و در صورتی که وزن روتختی از ظرفیت ماشین لباسشویی شما تجاوز می کند، می توانید آن را به خشکشویی ببرید.

۵- ساک ورزشی

کیف باشگاه شما که لباس های عرق کرده، حوله های مرطوب و لباس های شنای خیس را حمل می کند، قطعا پس از مدتی مملو از مقادیر زیادی رطوبت و باکتری و بدبو خواهد شد و نیاز به تمیز کردن دارد.

بیشتر ساک های ورزشی یک برچسب مراقبتی دارند که می توان برای اطلاع از نحوه شستشو به آنها مراجعه کرد. اگر ساک شما قابل شستشو با ماشین لباسشویی است، آن را به سمت بیرون برگردانید و دسته را درون یک کیسه شستشوی لباس قرار دهید. می توانید در فاصله زمانی بین شستشو نیز از دستمال‌های ضدعفونی‌کننده برای جلوگیری از آلوده شدن ساک باشگاه خود استفاده کنید.

۶- دمپایی

دمپایی‌ یکی از چیزهایی است که اغلب ما فراموش می کنیم آن را بشوییم. چه دمپایی خود را با جوراب بپوشید و یا پای برهنه، در هر صورت عرق می تواند به آن منتقل شود و باعث ایجاد باکتری و بوی نامطبوع شود.

اگر دمپایی شما قابل شستشو در ماشین لباسشویی است، می توانید برای جلوگیری از آسیب دیدن ماشین لباسشویی، آن را درون یک کیسه شستشوی لباس قرار داده و درون ماشین لباسشویی بیندازید. شما می توانید با پاشیدن مقداری بی‌کربنات درون دمپایی از بوگرفتن آن جلوگیری کنید.

۷- تشک و پتوی برقی

تشک ها و پتوهای برقی حاوی اجزای الکتریکی هستند و شستشوی آنها ممکن است دشوار به نظر برسد. اما این لوازم نیز مانند هر پتو و تشکی پس از مدتی نیاز به شستشو دارند و خوشبختانه شستشوی آنها آنقدرها هم که فکرش را می کنید، پیچیده نیست.

بیشتر پتوهای برقی را می توان با استفاده از ماشین لباسشویی تمیز کرد. اگر چه توصیه می کنیم همیشه پیش از شستشو برچسب مراقبتی آن را بررسی کنید. این کار مستلزم برداشتن همه کابل‌ها و کنترلرها است. پیش از استفاده مجدد حتما از خشک بودن کامل پتو و تشک اطمینان حاصل کنید.