این سئوال رایجی است که والدین نسبت به درخواست فرزندان خود دال بر این که تلفن همراه شان را در اختیارشان بگذارند، چه واکنشی باید داشته باشند.

به گزارش مرور نیوز، این روزها شرایط تفریح، آموزش و سرگرمی به‌گونه‌ای پیش رفته که کودکان ناخودآگاه به سمت گوشی ‌های والدین کشیده می‌شوند و والدین نیز بدون درنظرگرفتن ملاحظات مختلف، گوشی خود را به کودکشان می‌سپارند.

به گفته دکتر رقیه صادق‌زاده، روان‌شناس کودک و نوجوان، معضل دسترسی کودکان به تلفن همراه مادران مسئله چالش برانگیزی است که می‌تواند پیامدهای جبران‌ناپذیری داشته باشد.

صادق‌زاده می‌گوید دادن تلفن همراه مادران به کودکان باعث ازبین‌رفتن حریم شخصی می‌شود: «با دادن تلفن همراه مادر به دست فرزندش ازیک‌طرف، مادر حریم شخصی‌اش را از دست می‌دهد و از طرف دیگر، باعث می‌شود تا کودک برای حریم شخصی والدین خود ارزشی قائل نشود.»

این روان‌شناس ادامه می‌دهد: «والدین باید مفهوم حریم شخصی را برای کودکشان جا بیندازند و اگرچه خودشان غیرمستقیم باید بر کودکشان نظارت داشته باشند؛ اما در عمل نیز باید به حریم شخصی کودکشان احترام بگذارند. به همین منظور، در صورت استفاده از تلفن همراه مشترک این مسئله باید برای کودک تفهیم شود که کودک حق باز کردن پیام‌های تلفن همراه والدش را ندارد و بالطبع، اگر کودک یا نوجوان گروهی با دوستانش دارد، والد نباید به آنها ورود کند.»

صادق‌زاده دادن تلفن همراه به کودکان را دارای پیامدهای مثبت و منفی مختلفی می‌داند و می‌گوید: «اگرچه تلفن همراه می‌تواند سواد فناوری کودکان را افزایش دهد؛ اما باید توجه کنید که وقت‌گذرانی بیش از حد پای گوشی یا تبلت یا دسترسی داشتن کنترل نشده کودکان به این تجهیزات ممکن است باعث مشکلات رشد در آن‌ها شود؛ لذا زمان محدود کار با این دستگاه‌ها به‌ویژه برای کودکان  بسیار مهم است.»

او اختلال خواب، مشکلات توجه و سلامت روان و چاقی را از پیامدهای منفی رعایت‌نکردن شرایط اصولی کار با تلفن همراه در کودکان عنوان می‌کند و می‌گوید: «استفاده بیش از حد از تلفن همراه می‌تواند منجر به سبک زندگی بی‌تحرک شود که با مشکلات سلامت جسمانی و به طور غیرمستقیم با مشکلات سلامت روان همراه است. همچنین استفاده از تلفن همراه قبل از خواب می‌تواند با الگوهای خواب تداخل داشته باشد که این مسئله تأثیر مخربی بر سلامت روان خواهد داشت».

صادق‌زاده در پاسخ به این سؤال که " آیا والدین به‌طورکلی باید فرزندشان را از استفاده از موبایل منع کنند؟" می‌گوید: «ممنوعیت کامل کودکان از کار با گوشی شاید رویکرد مناسبی نباشد، بلکه استفاده‌کردن متعادل و آگاهانه از این تجهیزات اهمیت بیشتری دارد.»