مدیرکل زندان‌های استان تهران گفت: ۱۱۶۸ مددجو از ابتدای سال با عفو از زندان‌های استان تهران آزاد شده‌اند.

به گزارش مرور نیوز، سید حشمت الله حیات الغیب مدیرکل زندان‌های استان تهران ضمن تبریک ایام شعبانیه گزارشی از وضعیت قضائی زندانیان زندان‌های تابعه استان تهران ارائه کرد و گفت: ظرفیت اسمی زندان‌های استان ۲۲ هزار نفر بوده و در حال حاضر موجودی کل زندانیان استان ۳۵ هزار و ۴۱۵ نفر است که از این تعداد ۳۲ هزار و ۴۴۰ نفر حاضر به خواب، تعداد هزار و ۱۰۵ نفر در مرخصی و هزار و ۹۶۳ نفر نیز اتباع بیگانه هستند است.

وی افزود: نسبت جمعیت متهمان به محکومان ۱۶ درصد، محکومین ۷۸ درصد و محکومان قرار باز ۶ درصد تشکیل می‌دهد و گفتنی است که در ابتدای سال جاری آمار متهمان ۲۳ درصد بوده است.

حیات الغیب درباره فراوانی گروه جرایم زندان‌های استان تهران بیان کرد: مواد مخدر ۳۳ درصد، سرقت ۳۱ درصد، جرایم علیه اشخاص ۱۰ درصد و سایر جرایم ۲۶ درصد است.

مدیرکل زندان‌های استان تهران درباره آمار ورودی زندانیان به تفکیک نوع قرار گفت: از ابتدای سال تاکنون ۸ هزار و ۳۴۷ قرار کفالت، ۲۳ هزار و ۸۹۷ قرار وثیقه، ۲ هزار و ۳۵۷ قرار بازداشت موقت و ۱۱ هزار و ۹۵۰ محکوم آمار و ورودی زندانیان بوده است.

وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون ماندگاری در زندان سه روز و کمتر ۵ هزار و ۳۸۵ نفر بوده است که از این تعداد ۳ هزار و ۲۲۸ مورد شهرستان‌های تهران و ۲ هزار و۱۵۷ مورد شهر تهران است.

حیات الغیب اظهار کرد: تعداد هزار و ۸۱۰ نفر صرفاً محکومان مالی در زندان‌های استان به سر می‌برند که از این تعداد ۷۸۸ نفر دارای یک محکومیت هستند که در زندان قرار دارند. به طوری که هزار و ۲۳۳ نفر صرفاً رد مال، ۱۴۰ نفر صرفاً مهریه و ۱۶۰ نفر صرفاً دیه عمد و غیرعمد در زندان به سر می‌برند.

وی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۴ هزار و ۵۸۸ مورد درخواست آزادی مشروط به مراجع قضائی ارسال شده که از این تعداد با هزار و ۲۲۱ مورد با این ارفاق قانونی موافقت شده است همچنین از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۱۷۰۸ مورد درخواست انتقال به وطن خویش به مراجع قضائی ارسال شده که از این تعداد با هزار و ۳۴۰ نفر موافقت شده است.

مدیرکل زندان‌های استان تهران گفت: همچنین از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد هزار و ۱۶۸ مورد با عفو از زندان‌های استان آزاد شدند. از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۳۳ هزار و ۴۴۶ مورد از مرخصی بهره‌مند شدند.

وی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۷ هزار و ۹۱۵ مورد بازدید توسط قضات از زندان‌های استان تهران به عمل آمده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد افزایش داشته است. از ابتدای سال جاری تاکنون در دادسراهای شهر تهران ۹۰ درصد دادرسی الکترونیک انجام گرفته در دادگاه‌های شهر تهران ۶۴ درصد دادرسی الکترونیک همچنین در شهرستان‌های استان ۹۲ درصد دادرسی الکترونیکی صورت گرفته است.