فعالیت مخرب کوره‌های آجرپزی در محدوده شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان به دلیل مصرف سوخت مازوت از یک سو و برداشت بی رویه خاک حاصلخیز منطقه از سوی دیگر سال هاست که زنگ خطر یک فاجعه زیست محیطی را در بیخ گوش اصفهان به صدا درآورده است.

به گزارش مرور نیوز،حدود 200 کوره آجرپزی فعال مجاز و غیرمجاز در داخل محدوده شعاع 50 کیلومتری شهر اصفهان بوده و اغلب در محدوده و حریم شهرهای « دولت آباد»، «سین» و «گز» در شهرستان های بُرخوار و شاهین شهر و میمه واقع است.

کوره های آجرپزی، جزو متهمان اصلی آلودگی هوای اصفهان به شمار می روند به نحوی که تحقیقات انجام شده در سال 1399 نشان می دهد که کوره های  آجرپزی واقع در شعاع 50 کیلومتری شهر اصفهان در تولید و انتشار ذرات خطرناک کمتر از 2.5 میکرون در شرایط عادی سهم 6.5 درصدی دارند و در شرایط وارونگی طبیعی دما، این سهم به 14 درصدا فزایش می یابد.

اگرچه این کوره ها منافع سرشاری برای عده ای دارد و خاک ارزشمند را آجر می کنند و می فروشند ولی برداشت بی رویه خاک حاصلخیز و تخریب اراضی کشاورزی و همچنین انتشار انواع آلاینده های خطرناک و ریزگردها توسط این واحدها، خسارت های غیر قابل جبرانی به محیط زیست وارد کرده که شهر اصفهان هم از پیامدهای آن، مصون نبوده است.

برای خیلی ها فعالیت های مخرب زیست محیطی آجرپزی ها در منطقه «سین» شهرستان برخوار که فاصله 15 کیلومتری شمال شهر اصفهان قراردارند، قابل تصور نیست در حالی که اینجا می توان عمق فاجعه زیست محیطی را در بیخ گوش شهر اصفهان دید.

بر پایه «قانون هوای پاک» مصوبه سال 1396 واحدهای آلاینده باید به خارج از شعاع 50 کیلومتری شهر اصفهان منتقل شوند ولی تعلل ها و ترک فعل ها برای جا به جایی این کوره ها خسارت های زیادی به دنبال داشته است.

عضو شورای شهر «سین» گفت: بیش از 70 کوره فعال در منطقه ای به وسعت 6 کیلومتر مربع در شمال غرب و غرب شهر سین قرار دارند که بیشتر آنها مجوز ندارند.

احمد قربانی با بیان این که مکان این کوره ها در حریم شهر و دقیقا در مسیر جهت وزش باد به سمت شهر سین و مناطق مسکونی است افزود: برخی از این کوره ها در فاصله 500 متری مناطق مسکونی این شهر مستقراند و مردم شهر «سین» سالهاست که در مسیر انواع ریزگردها و آلاینده های ناشی از فعالیت های کوره های آجرپزی قرار گرفته اند.

وی گفت: بر اساس مصوبه سال 1399 کارگروه کاهش آلودگی هوای استان اصفهان، این کوره ها تا سال 1404 باید به خارج از شعاع 50 کیلومتری شهر اصفهان منتقل شوند اما تاکنون هیچ اقدام جدی در این زمینه نشده است.