سخنگوی قوه قضاییه گفت: در سال ۱۴۰۲ اقدامات قاطعی در مبارزه با مفاسد اقتصادی صورت گرفت و بدون هیچ خط قرمزی سلامت بخشی به فضای اقتصادی انجام می‌شود.

به گزارش مرور نیوز، چهل و ششمین نشست خبری مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه با حضور خبرنگاران و روزنامه نگاران رسانه‌های مختلف امروز برگزار شد.

وی با اشاره به فرارسیدن ماه نزول قرآن، ماه رحمت و برکت گفت: این ماه را به همه ملت‌های مسلمان به ویژه ملت ایران تبریک عرض می‌کنم. این ماه زمان بی نظیری برای زیست اجتماعی معنوی و دستگیری از مردم است.


ستایشی با اشاره به وضعیت غزه بیان داشت: مردم غزه پاره تن جهان اسلام‌اند و غرق در خون است. مردم غزه ۶ ماه تحت شدیدترین تجاوزات وحشیانه رژیم پلید صهیونیستی قرار داشته و ۳۱ هزار نفر شهید شده‌اند و هیچ دادخواهی غیر خدای متعال نداشته‌اند.

وی گفت: از این ماه مستفیض شویم و برای نابودی اسرائیل دعا کنیم.

سخنگوی قوه قضائیه به تعبیر امام (ره) به غده سرطانی بودن رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: این رژیم بر اساس سنت الهی سرنوشتی جز زوال، انحطاط و نابودی ندارد.

ستایشی بیان داشت: امروز آخرین نشست ما در سال ۱۴۰۲ است و جمع بندی رویکردها و برنامه‌های در دستور کار را داریم.

سخنگوی قوه قضائیه خاطر نشان کرد: توسط قوه قضائیه در سال ۱۴۰۲ در بعد اقتصادی اقدامات قاطعی در مبارزه با مفاسد اقتصادی صورت گرفت و از مفاسد جلوگیری شد.

ستایشی تاکید کرد: قوه قضائیه با نگرش ریشه‌ای به مفاسد اقتصادی و زدودن برخی شائبه‌های تبلیغاتی از این مبارزه به شناسایی گلوگاه‌های فسادخیزی که می‌تواند منجر به بروز فساد شود، اهتمام کرد و هشدارهایی به دستگاه‌های مسؤول صادر کرد و در پاره‌ای موارد با ورود قاطع جلوی ایجاد مفاسد را سد کرد.

 

سلامت بخشی بدون خط قرمز به فضای اقتصادی

وی بیان داشت: همچنین در این زمینه قوه قضائیه با شناسایی پرونده‌های کلانی نظیر پرونده واردات چای، اراده خود مبتنی بر جلوگیری از وقوع جرم را به منصه ظهور گذاشت.

ستایشی افزود: پرونده‌های مفاسد اقتصادی کلان و بزرگی در این زمینه مورد رسیدگی قرار گرفت. به سرانجام رسیدن پرونده‌هایی همچون موسوم به گروه رستمی صفا، بازگشت اموال بابک زنجانی، زندانی شدن مالک گروه عظام و یا رد دیون قابل توجه از دیگر مفسدین اقتصادی و بازگرداندن اموال به بیت المال به همراه عدم تحمل نسبت به بروز فساد در هر سطح و جایگاه در برون و درون دستگاه قضائی نشان از عزم قوه قضائیه برای سلامت بخشی بدون خط قرمز به فضای اقتصادی و کسب و کار سالم دارد.

وی با اشاره به عدم ورود قوه قضائیه به منازعات سیاسی، جهت رفع مشکلات مردم در سال ۱۴۰۲ گفت: در بعد امنیتی هم دادگاه منافقین برگزار و کیفر خواست ۷۰۰ صفحه‌ای صادر شد.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: دستگاه قضائی علی‌رغم محق بودن در بسیاری از موضوعات، صبورانه تنها خواست و اراده عموم ملت را دنبال کرده است؛ گرچه پیش‌بینی سال گذشته رئیس عدلیه مبنی بر و افزایش فشارهای سیاسی به دستگاه قضائی در سال ۱۴۰۲ به درستی محقق شده است، اما با اعمال صبوری، عدالت‌ورزی، نقدپذیری و برخورد متین و آرام با موضوعات مختلف انرژی که قاعدتاً باید برای حل مشکلات مردم هزینه شود را با درگیری در میدان منازعات سیاسی تلف نکرده است.

ستایشی گفت: در بعد فرهنگی و اجتماعی هم رویکرد آگاهی بخشی جهت پیشگیری از وقوع جرم صورت گرفت.

وی اعلام کرد: امسال به دلیل تقارن سال نو با ماه رمضان عفو پیش بینی شده و در ایام پیش رو ابعاد آن تشریح خواهد شد. رئیس قوه قضائیه بر این موضوع تاکید داشته و مجموعه در حال نهایی کردن برنامه عفو و بخشودگی و کاهش مجازات برخی محکومان است.