از قدیم گفته‌اند روزانه ۵ زیتون بخورید تا جوان و سالم بمانید اما چه زیتونی و تحت چه شرایطی؟

به گزارش مرور نیوز، زیتون یک عملکرد محافظتی برای قلب و استخوان دارد و مزایای آن بر کسی پوشیده نیست. اما مطالعه اخیر نشان می‌دهد زیتون می‌تواند  تحت تاثیر آلودگی محیطی ناشی از فعالیت‌های صنعتی و ترافیکی قرار گیرد.

بنابراین، زیتون ممکن است توسط فلزات سنگین آلوده شود و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض فلزات سنگین می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.


زیتون را می توان هر روز به مقدار متوسط به عنوان یک میان وعده سالم مصرف کرد. مصرف یک تا دو وعده در روز یعنی حدود ۵ عدد زیتون توصیه می شود.

از سوی دیگر زیتون‌های کنسرو شده به دلیل داشتن نمک زیاد، مخصوصا برای بیماران مبتلا به فشار خون باید با احتیاط به رژیم غذایی اضافه شود.

البته زیتون خوب و سالم به جلوگیری از پیشرفت سرطان کمک می‌کند. چراکه سرشار از مواد شیمیایی گیاهی است، در این میان، هیدروکسی تیروزول اصلی ترین ترکیب فنلی موجود در زیتون است که با پیشگیری از انواع مختلفی از سرطان مرتبط است.

زیتون دارای خواص آنتی اکسیدانی بسیار خوبی است و منبع ویتامین E است. 

ویتامین E در بدن به عنوان یک آنتی اکسیدان مهم عمل می‌کند که به محافظت از سلول‌های ما در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال های آزاد کمک می‌کند. زیتون به محافظت از سیستم قلبی عروقی ما کمک می‌کند و سرشار از چربی غیراشباع است که به کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب کمک می‌کند.


زیتون برای حفظ سلامت روده مفید است. فیبر و چربی غیراشباع موجود در زیتون به عملکرد صحیح روده کمک می‌کند و از یبوست جلوگیری می‌کند. این فیبرها احساس سیری را نیز فراهم می‌کنند. بنابراین، زیتون ممکن است برای کاهش وزن نیز مفید باشد.

زیتون سرشار از آنتی اکسیدان‌های مختلف به عنوان ویتامین E است، بنابراین ممکن است از قلب محافظت کند و از پوکی استخوان و سرطان جلوگیری کند.

زیتون حاوی ترکیب مهم اولئوکانتال برای سلامت شناختی، علاوه بر چربی غیراشباع چندگانه است که برای سلامت مغز و خواص ضد التهابی ضروری است. ترکیبات زیتون همچنین ممکن است به کاهش سطح قند خون و آسیب سلولی کمک کند.