درپی حادثه دلخراش ساختمان پلاسکو 20 نفر از آتش نشان در زیر آوار گرفتار شدند که با توجه حرارت بالا در ساختمان احتمال زنده ماندن این افرار به صفر رسیدند، اما عوامل امدادی در تلاش هستند تا افرادی که زیر آوار گرفتار شدند را خارج کنند.

به گزارش خبرنگار مرور نیوز؛ پلاسکو همچنان می سوزد و امدادگران در حال فعالیت هستند، به طوری که تلاش آتش نشانان و امدادگران برای پیدا کردن، افراد گرفتار زیر اوار ساختمان پلاسکو همچنان ادامه دارد. نیروهای امداد رسانی در حال تونل زنی در ساختمان هستند، اما متاسفانه بروز دود غلیظ از ساختمان سبب مشکلات در مسیر امداد رسانی شده است.

به احترام درگذشت شهدای سانحه ساختمان پلاسکو، پرچم های تهران سیاهپوش شد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی:مشکل نیروی انسانی و تجهیزات نداریم

شریف‌زاده مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی گفت: دو تونل به طبقات منفی یک و دو زده‌ایم اما هنوز راه ورودی باز نشده است. از دیروز تا کنون بی‌وقفه عملیات نجات و آواربرداری در حال انجام است.طبقات منفی یک و منفی دو مملو از پارچه است هر آواری که بر می‌داریم اکسیژن به کانون آتش می‌رسد و باعث شعله ور شدن آن می‌شود

مشکل نیروی انسانی و تجهیزات نداریم و هم اکنون در 6 نقطه تهران عملیات حریق و نجات در حال انجام است. به عبارتی دیگر در کنار عملیات پلاسکو به اقدامات دیگرمان نیز رسیدگی می‌کنیم.

مدیر تیم های آنست امداد و نجات: نیروهای آتش‌نشانی هنوز مشغول آواربرداری هستند

اسماعیل اسکندری مدیر تیم‌های انست سازمان امداد و نجات درباره وضعیت عملیات گفت:‌ نیروهای آتش‌نشانی هنوز مشغول آواربرداری بوده ولی به دلیل دود غلیظ و خاموش نشدن آتش، عملیات جست‌وجو به نتیجه نرسیده است.عملیات نجات به کندی پیش می‌رود ولی با این وجود همه تیم‌های امدادی آماده‌باش بوده و اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

حجم آوار بسیار زیاد است ولی با این حال با همکاری نیروهای آتش‌نشانی جهت نجات حادثه‌دیدگان و یا خارج کردن اجساد تونل زده شده ولی به دلیل اینکه کار بسیار سخت است و باید حفاری صورت بگیرد، هنوز کسی از زیر آوار خارج نشده است.

شهادت یکی از آتش نشانان به دلیل سوختگی

بهنام میرزاخانی یکی از آتش‌نشانان که در بیمارستان شهید مطهری بستری بود به دلیل شدت جراحات سوختگی به شهادت رسید.

رئیس اورژانس کشور: استقرار تیم سلامت روان در محل حادثه

پیرحسین کولیوند سرپرست مرکز اورژانس کشور گفت: دو تیم حمایت روانی در محل حادثه و در محلی که خانواده‌های آتش‌نشانان حضور دارند، مستقر شده است.

گفتنی است؛  ٩ تیم سلامت روان اورژانس تهران با همراهی ٢٥ روانشناس و روانپزشک در محل حادثه ساختمان پلاسکو و مسیرهای منتهی به ساختمان مستقر هستند.

استقرار تیم پزشکی قانونی  در محل حادثه

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران: تیم پزشکی قانونی از روز گذشته به منظور شناسایی و احراز هویت جانباختگان احتمالی حادثه آتش سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو در کهریزک مستقر است.

رئیس پزشکی قانونی کل کشور: هنوز هیچ جسدی برای شناسایی فرستاده نشده است

احمد شجاعی رئیس پزشکی قانونی کل کشور: هنوز هیچ جسدی برای شناسایی و بررسی به پزشکی قانونی فرستاده نشده ولی نیروهای ما آمادگی کامل داشته و اقدامات لازم جهت تشخیص و شناسایی سریع اجساد را انجام می دهند

حضور وزیر کشور: احتمال هرگونه انفجار مجدد در محل وجود دارد

وزیر کشور با حضور در محل حادثه ساختمان پلاسکو گفت: از نظر نیرو و تجهیزات هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد و به دلیل وجود آتش های خفته در زیر آوار، احتمال انفجار و آتش سوزی در محل وجود دارد لذا از مردم تقاضا داریم از حضور در محل حادثه خودداری کنند.

به گفته وزیر کشور،عملیات آوار برداری ساختمان پلاسکو پیشرفت خوبی داشته است حجم کار بسیار زیاد است.

رئیس ستاد بحران: 20 نفر از آتش نشانان در ساختمان جان خود را از دست دادند/احتمال حضور 5 کارگر و کسبه و 2 خبرنگار

رئیس ستاد بحران: هیچ پیکری از ساختمان خارج نشده است. 20 نفر از آتش نشانان در ساختمان جان خود را از دست داده اند، احتمال می رود 5 نفر از کارگران یا کسبه و همچنین 2 خبرنگار در ساختمان محبوس شده باشند

 فرمانده نیروی انتظامی: هیچ مورد امنیتی نداشتیم/صدور دستورالعمل‌هایی برای حضور شهروندان و تردد وسایل نقلیه

سردار اشتری فرمانده نیروی انتظامی نیز گفت: اقدامات ترافیکی و انتظامی خوبی تاکنون صورت گرفته است.دستورالعمل‌هایی برای حضور شهروندان و تردد وسایل نقلیه صادر شده است. سرعت آواربرداری نسبت به روز گذشته افزایش پیدا کرده است. هیچ مورد امنیتی از حادثه پلاسکو گزارش نشده است. شهروندان حتی المقدور از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.

به گفته سردار اشتری،خانواده ها می توانند جهت دادن اطلاعات عزیزانشان که در محل حادثه بودند و تاکنون خبری از آنها نشده به کلانتری بهارستان مراجعه کنند.

معاون عملیات سازمان آتش نشانی: 30 درصد آورار برداری انجام شده است/ اطلاعات جدیدی برای پیدا کردن افراد زیر آوار پیدا کردیم

داوری معاون عملیات سازمان آتش نشانی مستقر در محل حادثه گفت: عملیات آواربرداری به سختی پیش می‌رود. اطلاعات جدیدی برای پیدا کردن افراد زیر آوار پیدا کردیم. استفاده از کانال فاضلاب برای رسیدن به زیر آوار ساختمان پلاسکو از گزینه‌های اصلی امدادرسانی است. آواربرداری در ضلع شرقی ساختمان پلاسکو با سرعت بیشتری انجام می‌شود. ۲۵ تا ۳۰ درصد آواربرداری انجام شده است.

جانشین فرمانده کل ارتش: آماده باش تمامی یگان‌ها و پادگان‌های ارتش در تهران

امیرپوردستان در حاشیه بازدید از ساختمان پلاسکو گفت: ارتش از ابتدای این حادثه مراتب آمادگی خود را اعلام کرد. دژبان مرکز ارتش آمادگی دارد تا به نیروهای ناجا کمک کند. ارتش ظرفیت انسانی زیاد و خطرپذیری دارد و با وجود تجهیزات مهندسی و بالگرد می‌تواند در این حوادث کمک کند. در واقع تمامی یگان‌ها و پادگان‌های ارتش در تهران آماده باش هستند. یک پادگان در تهران مرکز تجهیزات مهندسی مانند لودر و کمپرسی‌ها شده تا در صورت نیاز کمک کنند. یک پایگاه بالگردی هم در آبیک آماده کمک است. ۱۲ بیمارستان ارتش در تهران نیز آماده کمک رسانی هستند.

سخنگوی آتش نشانی:عملیات متوقف نشده است

ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی درباره برخی اخبار پیرامون متوقف شدن عملیات در برخی ساعات گفت: عملیات امداد و نجات متوقف نشده است بلکه تاکتیک‌های عملیات تغییر کرده است.

سرپرست دادسرای جنایی تهران: تاکنون جسدی از زیر آوار کشف نشده است

سرپرست دادسرای جنایی تهران: تاکنون هیچ جسدی از زیر آوار ساختمان پلاسکو کشف نشده است و خانواده افراد مفقود شده به اداره یازدهم پلیس آگاهی مراجعه کنند.

سخنگوی اورژانس:کسی از آوار بیرون آورده نشده است

حسن عباسی، سخنگوی اورژانس تهران: هنوز آواربرداری در جریان است و هیچ مصدوم یا فردی از زیر آوار بیرون آورده نشده  است، لطفا به شایعات توجه نکنید.

مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات: برق منطقه مجددا وصل شد/ قطع یک هزارو 300 خط از خود ساختمان

مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات در باره قطعی برق در محدوده پلاسکو گفت: در مجموع حدود ۳ هزارو۵۰۰ خط به دلیل قطعی برق با اختلال مواجه شده بودند که از ساعات اولیه صبح امروز امور مربوط به وصل مجدد آنها انجام شد. در حال حاضر تنها ۱۳۰۰ خطی که مربوط به واحدهای خود ساختمان پلاسکو می‌شود، قطع است.

سخنگوی سازمان آتش نشانی: احتمال زنده ماندن افراد وجود ندارد

ملکی سخنگوی سازمان اتش نشانی درباره وضعیت عملیات گفت:  حرارت زیر آوار بالاست و احتمال زنده ماندن افراد وجود ندارد. راه دسترسی به ساختمان از فاضلاب که برخی از کسبه ها پیشنهاد داده بودند هم نتیجه بخش نبود.

مدیر روابط عمومی شهرداری تهران: تمام ساختمان های اطراف پلاسکو تخلیه هستند

گیل ابادی مدیر روابط عمومی شهرداری تهران نیز گفت:  تمام ساختمان های اطراف پلاسکو تخلیه هستند و در صورت نیاز با دستور قضایی ساختمان تخلیه می شوندو این موضوع توسط نظام مهندسی در حال بررسی است.