وزیر علوم با بیان اینکه گسترش پژوهش‌های مربوط به زنان می‌بایست مدنظر واقع شود، گفت: برای بهبود وضعیت زنان در حوزه علم و فناوری، انجام پژوهش‌های علمی ضروری است.

به گزارش مرور نیوز به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، محمد فرهادی وزیر علوم در نشست مشاوران روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در امور زنان و خانواده با بیان اینکه ارتقای وضعیت زنان و خانواده یکی از دغدغه‌های اساسی نظام جمهوری اسلامی است اظهار داشت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان یکی از نهادهای علمی اثرگذار بر ساختار فکری، اجرایی و برنامه‌ریزی، می‌بایست سهم بیشتر و مؤثرتری در ارتقای نقش سازنده زنان در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی داشته باشد.

وی افزود: بند 46 سیاست­‌های کلی برنامه ششم توسعه، ابلاغی مقام معظم رهبری(مدظله‌­العالی) به «تقویت نهاد خانواده و جایگاه زن در آن و استیفای حقوق شرعی و قانونی بانوان در همه عرصه­‌ها و توجه به نقش سازنده آنان» اختصاص یافته است که این امر، مؤید توجه نظام جمهوری اسلامی ایران به مسائل زنان و نقش آنان در فرآیند توسعه است.

وزیر علوم با بیان اینکه بیش از نیمی از جامعه را زنان تشکیل می‌دهند، افزود: در نهادهای بین‌المللی که بحث توسعه و برنامه‌های مدت مطرح است، سهم 50درصدی زنان در امر توسعه، بهره‌وری و سازندگی کشورها مورد توجه قرار گرفته است، مثلا یکی از اساسی‌ترین برنامه‌های جامعه ژاپن با جمعیت 120میلیونی، مشارکت زنان در امر مدیریت، سازندگی و توسعه است، همچنین این کشور تصمیم دارد که در سال 2030 (جامعه 5 نقطه صفر) داشته باشد و بسیاری از فعالیت‌ها را به ربات‌ها بسپارد و هم اکنون در حال تدوین قوانین و مقررات لازم برای حضور ربات‌ها هستند.

فرهادی خاطرنشان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی به حضور زنان در جامعه توجه ویژه‌ای شده است به طوری که 54 درصد دانشجویان در مقطع کارشناسی را دختران تشکیل می‌دهند و با توجه به این دیدگاه، مشاور در امور زنان و خانواده این وزارتخانه انتخاب شد و به دنبال آن از دانشگاه‌ها خواسته شد مشاور خود را در امور زنان و خانواده انتخاب و معرفی کنند.

وی تصریح کرد:‌ حوزه زنان در وزارت علوم ضمن داشتن ویژگی­‌های مشترک با سایر نهادهای اجرایی، دارای تمایزهای ویژه­ای نیز هست که می‌توان به گروه­‌های هدف متفاوت از جمله دانشجویان دختر، اعضای هیئت علمی زن و کارکنان زن در دانشگاه‌ها، ستاد اشاره کرد که هر کدام از این گروه‌های نیازمند توجه خاص هستند.

وزیر علوم با اشاره به اقدام خوبی که به همت خیرین انجام شده گفت: بنیاد 15 خرداد، در طرح نهضت ساخت خوابگاه در دانشگاه‌ها برای خواهران 26 خوابگاه طراحی کرده که ساخت و ساز نیمی از آن‌ها آغاز و تا سال آینده به اتمام خواهد رسید.

وی عنوان کرد: بر اساس آمارها و گزارش­‌های رسیده، اگرچه در نسبت دانشجویان مرد و زن به تعادل جنسیتی بر مبنای استحقاق در مقاطع مختلف نزدیک شده‌ایم، اما تا رسیدن به نقطه مطلوب در احراز مسئولیت‌ها با توجه به شایستگی­‌ها­ فارغ از جنسیت، فاصله داریم.

فرهادی با اشاره به اینکه 16 درصد از اعضای هیئت علمی را زنان تشکیل می‌دهند افزود:‌ در بخش اعضای هیئت علمی دانشگاه­‌ها به نظر می‌رسد که روند حضور بانوان به عنوان عضو هیئت علمی رو به افزایش است. این موضوع در مورد مشارکت اعضای هیئت علمی زن در مناصب تصمیم­‌گیری، مدیریتی و برنامه‌ریزی نیز باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد:‌ در همین راستا به هیئت مرکزی جذب اعضای هیئت‌ علمی تأکید شده است که بدون توجه به جنسیت، جذب افراد صورت گیرد.

وزیر علوم با بیان اینکه گسترش پژوهش‌های مربوط به زنان می­بایست مدنظر واقع شود تصریح کرد: به نظر می­‌رسد که برای بهبود وضعیت زنان در حوزه علم و فناوری، انجام پژوهش­‌های علمی ضروری است. این وظیفه مشاوران است که بر اساس نیازسنجی، پژوهش­‌های مرتبط با حوزه فعالیت خود را توسعه دهند.

وی افزود: یکی دیگر از دغدغه­‌های ما در حوزه زنان، «خانواده» است. به نظر می­‌رسد ایفای نقش‌ ­های چندگانه فشارهای مضاعفی را به زنان شاغل وارد کرده و این ممکن است تهدیدی برای سلامت خانواده باشد.

فرهادی افزود: با توجه به اینکه شما مشاوران از بدنه اعضای هیئت علمی دانشگاه­‌ها انتخاب شده­‌اید، یقین دارم می­‌توانید با دانش و تجربه کافی، تحلیل دقیق و علمی از وضعیت موجود زنان در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی ارائه دهید و برنامه­‌های خود را در جهت ارتقای وضعیت موجود تدوین کنید. اطمینان داشته باشید که وزارت علوم و شخص بنده از چنین فعالیت­‌هایی حمایت خواهیم کرد.