شهردار تهران گفت: بنده از نوکر مردم هم پایین‌ترم و از آبرو و جانم هم برای خدمت به مردم می‌گذرم ولی به رفتارهای سیاسی و دشمنان ضدانقلاب باج نمی‌دهم.

به گزارش مرور نیوز، محمدباقر قالیباف پس از اظهارات اعضای شورای شهر تهران درباره حادثه پلاسکو اظهار داشت:‌قطعا نمی‌توان به تمامی سوالات اعضای شورای شهر در این وقت کوتاهی که باقیمانده پاسخ داد ولی در جلسه‌ای دیگر در این خصوص توضیحاتی را ارائه خواهم داد.

وی با تأکید بر اینکه به کلیات حادثه پلاسکو را اشاره شده است،‌گفت: از لحظه اول وقوع حادثه مستندنگاری این حادثه انجام شده و گروه‌های علمی در حال انجام این مستندسازی هستند و جمع‌بندی آنها نیز در حال انجام است.

شهردار تهران با اشاره به اینکه در مدیریت بحران همه حضور داشتند، گفت: بنده دوره پدافند و بحران را در دانشگاه‌های کشور در مقطع دکترا تدریس کرده‌ام و در حال حاضر بحث این نیست که شهردار تهران باید این تخصص‌ها را داشته باشد.

وی گفت:‌در سن 17 سالگی در زلزله طبس ورود پیدا کردم و در زلزله رودبار جزو اولین گروهی بودم که به محل حادثه رسیدم.

وی یادآور شد: در حادثه بم نیز بنده حضور داشتم و در سه زلزله بزرگ در کشور در حوزه نظری و عملی تجربه کسب کردم.

شهردار تهران گفت:‌ اطلس آتش‌نشانی دو ماه قبل به شورا داده شده است و اطلس زلزله نیز در شهر تهران تهیه و برآوردهای لازم آن انجام شده است.

وی با تأکید بر اینکه اقدامات مدیریت بحران در شهر تهران در مدیریت فعلی بی‌نظیر بوده است،‌گفت: اقداماتی که صورت گرفته است کاملاً روشن است و بعداً‌توضیح خواهیم داد که بعضی از دستگاه‌ها دقیقاً به وظایفشان عمل کرده‌اند یا خیر

شهردار تهران افزود: ما این ادعا را نداریم که تجهیزات ما کامل است قطعا اگر حادثه ساختمان پلاسکو در سه ساختمان دیگر اتفاق می‌افتاد قادر نبودیم هر سه ساختمان را اداره کنیم. اینکه آیا تجهیزات ما جزو مدرن‌ترین تجهیزات است؛ این طور نیست.

قالیباف افزود: ساختمان بلندمرتبه 25 طبقه‌ای که در کوچه 6 متری ساخته شده است تاریخ ساخت آن را مطرح کنید. 290 ساختمان پروانه ساخت ندارند و مشخص شود که این ساختمان‌ها در چه دوره‌ای ساخته شده است.

وی افزود: در شهرستان پردیس چند ساختمان بالای 12 طبقه ساخته شده است؟ 800 برج بالای 12 طبقه در شهرستان پردیس ساخته شده که آتش‌نشانی، بیمارستان و حتی دسترسی مناسب نیز ندارد.

قالیباف گفت: قطعاً اشکالاتی وجود دارد ولی ما مدعی هستیم نسبت به دیگر شهرها کارمان بهتر است.

وی گفت: همه ما در حوزه‌های مختلف از جمله مدیریت بحران تنبل هستیم ولی در تنبل‌ها شاگرد اول هستیم چرا که روزی 17 ساعت کار می‌کنیم.

وی ادامه داد:‌برای نصب دوربین 2 هزار میلیارد اختصاص یافته است ولی برای آتش‌نشانی این بودجه اختصاص نیافته این موضوعی است که مطرح می‌کند و باید گفت تلفات آلودگی هوا بیشتر از پلاسکو است. ما برای زینت دوربین نصب نمی‌کنیم بلکه این دوربین‌ها برای تردد شهروندان از جمله مجروحان شیمیایی،‌کودکان و خانم‌های باردار در سطح شهر است که هوای سالم‌تری را تنفس کنند.

شهردار تهران گفت: ما مسئول این هستیم که همه شهر را اداره کنیم نه اینکه یک بخش آن را. ما باید آلودگی هوا،‌خاک و آب را نیز دنبال کنیم و برای آن برنامه داشته باشیم.

قالیباف در پاسخ به اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر تهران گفت: بعضی از شما در دولتی عضو بودید که در این کشور هواپیمایی با 105 نفر در محدوده اصفهان با مشکل مواجه شد که به صورت معجزه‌آسایی آسیبی به مسافرانش نرسید. این هواپیما در ساعت 8:40 شب نشست و تا ساعت 6:30 صبح روز بعد مدیریت بحران نتوانست جای آن هواپیما را پیدا کند. بنده در مقایسه با آن مدیریت بحران، به مدیریت بحران خودمان افتخار می‌کنیم.

وی گفت:‌در دولت شما که در حال حاضر وزیر آن دوره راه و شهرسازی مقالاتی می‌نویسد در سال 82 در انفجار قطار نیشابور چه مدیریت بحرانی را داشت.

وی یادآور شد: پنبه، بنزین و گوگرد را نگه داشته بود و برخورد قطار موجب آتش‌سوزی شد و با توجه به اینکه این آتش‌سوزی در بیابان بود مدیریت بحران آن زمان موجب شد 320 نفر از آدم‌ها جان خود را از دست بدهند و 24 نفر ا‌ز آتش‌نشان‌ها شهید شدند و بیش از 400 نفر نیز مجروح شدند.

وی گفت: در جاده قم دو سال قبل 43 نفر در آتش سوختند و هیچ اقدام به موقعی صورت نگرفته بود.

قالیباف افزود: امام خمینی (ره) اعلام کردند مسئولان نوکر مردم هستند حتماً همین طور است من از نوکر مردم هم پایین‌ترم و از مردم عذرخواهی می‌کنم که به خاطر اینکه از روز اول برای خدمت به آنها قصد داشتم جانم را فدا کنم ولی شرمنده‌شان هستم که این اتفاق نیفتاده است ولی بنده از جان و آبرو هم برای خدمت به مردم می‌گذارم.

شهردار تهران گفت: برای رفتار سیاسی که وجود دارد به دشمنان و ضدانقلاب باج نمی‌دهم و در این حوزه تا آخر ایستاده‌ام و این وظیفه بنده است.