مدیرعامل سازمان انتقال خون ازتکمیل بانک داوطلبان سلول‌های بنیادی خبر داد و گفت: در حال حاضر 13 هزار مورد داوطلب اهدای سلول‌های بنیادی و بند ناف در این بانک ثبت شده‌اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی مرور نیوز، علی اکبر پور فتح الله  در نشست خبری خود با موضوع بیان دستاوردهای به مناسبت دهه فجر گفت:  حدود 27 واحد اهدای خون به ازای هر 1000 نفر داریم که سالانه حدود 2 میلیون و 100 هزار واحد خون را در بر می‌گیرد. حال در کشورهای پیشرفته این شاخص 36 واحد به ازای هر 1000 نفر است که البته روند آن رو به کاهش است چرا که دنیا به سمت انتقال خون محافظه کارانه می‌رود.

وی در ادامه به ذخیره 7برابری خون و فرآورده‌های خونی در کشور اشاره کرد و گفت: سال گذشته در زمینه خون و فراورده‌های خونی در مراکز درمانی  مواجه نشدیم و از طرفی در سال جاری هم شاخص مصرف خون در کشور هیچ گاه از 5 تا 7 برابر مصرف روزانه کمتر نبوده است. در واقع باید گفت همیشه 7 برابر مصرف خون و فرآورده‌های خونی ذخیره خون داریم.

به گفته مدیرعامل سازمان انتقال خون، در زمینه سلامت خون نیز برنامه پالایش پلاسمای خون را در دست اجرا داریم که بر اساس آن پلاسمای ایرانی را برای تبدیل به داروهای مشتق از پلاسما به خارج از کشور ارسال می‌کنیم و در آنجا این پلاسما مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

اجرای غربالگری اهداکنندگان بار اولی خون در 10 استان کشور تا پایان سال

وی با بیان اینکه دو سوم ویروس‌های موجود در خون مربوط به اهدا کنندگان بار اولی است، گفت: بر این اساس سازمان بهداشت جهانی برنامه‌ای را ترتیب داده تا با استفاده از آن میزان اهدا کنندگان بار اول را کاهش دهد. ما نیز در کشور این برنامه را به صورت پایلوت از استان کردستان آغاز کردیم و به این صورت عمل می‌کنیم که برای اهدا کنندگان بار اول مراحل آزمایش و غربالگری را انجام می‌دهیم و بعد از چهار ماه این اهدا کنندگان مجددا برای اهدای خون فراخوان می‌شوند. بر این اساس در استان کردستان 7000 اهدا کننده بار اولی داشتیم که بعد از فراخوان 50 درصد آنها برای اهدای خون مراجعه نکردند.

پور فتح الله  گفت: در نظر داریم تا این برنامه را تا پایان سال در 10 استان دیگر اجرا کنیم. البته باید توجه کرد از آنجایی که 50 درصد اهدا کنندگان مجددا برای اهدای خون مراجعه نمی‌کنند در نتیجه هزینه‌های انتقال خون هم به میزان 50 درصد افزایش می‌یابد، اما ما معتقدیم که صرف این هزینه برای حفظ سلامت خون ارزشمند است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه در حال حاضر میزان اهدا کنندگان مستمر ما 52 درصد و میزان اهدا کنندگان با سابقه ما 24 درصد است، گفت: امیدواریم در سال آینده بتوانیم شاخص اهدا کنندگان مستمر را به 90 درصد رسانده و فقط 10 درصد اهدا کننده بار اول داشته باشیم.

 

اهدای خون 17 درصدی زنان تهران در حادثه پلاسکو

پور فتح الله ادامه داد: به عنوان مثال میزان بانوان اهدا کننده خون در کشور کمتر از 5 درصد است اما در 24 ساعت اول بعد از حادثه پلاسکو میزان مراجعه بانوانی که در تهران موفق به اهدای خون شدند به 17 درصد رسید. بنابراین ما از این بستر می‌توانیم تغییر نگرش و تغییر رفتار ایجاد کنیم و این افراد را به جمعیت اهدا کننده خون متصل کنیم.

 

تکمیل بانک داوطلبان سلول‌های بنیادی 

پور فتح الله در بخش دیگری از صحبت‌هایش به ایجاد بانک سلول‌های بنیادی اشاره و اظهار کرد: در کشور ما تا کنون 8000 پیوند مغز استخوان انجام شده که تنها 100 مورد آن غیر خویشاوند است. این در حالیست که در دنیا 50 درصد پیوندهای مغز استخوان از غیر خویشاوند انجام می‌شود. بنابراین بخشی از هموطنان ما به سلول‌های بنیادی سازگار دسترسی ندارند که بر این اساس ما به سرعت بانک داوطلبان سلول‌های بنیادی را تکمیل می‌کنیم؛ به طوریکه در حال حاضر 13 هزار مورد داوطلب اهدای سلول‌های بنیادی و بند ناف در این بانک ثبت شده‌اند. همچنین 17 هزار نفر هم در بیمارستان شریعتی ثبت شدند که به بانک سلول‌های بنیادی متصل می‌شوند و مجموعا ما 30 هزار داوطلب اهدای سلول‌های بنیادی در کشور داریم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون یکی از اقدامات مهم سازمان انتقال خون کشور را حمایت از تولید داخل دانست و گفت: امسال برای اولین بار تمام کیسه‌های مورد نیاز انتقال خون از شرکت‌های داخلی خریداری شد و دو شرکت بزرگ با استانداردهای بین‌المللی و با نگاه به بازارهای منطقه در حوزه تولید کیسه خون فعال شدند. همچنین با همکاری دو شرکت دانش بنیان تجهیزات مرتبط با زنجیره سرد سازمان انتقال خون را تامین کردیم.

 

 استقرار سیستم هموویژلانس در کشور

پورفتح الله  درباره استقرار سیستم هموویژلانس در کشور که به بررسی خون از لحظه اهدا تا تزریق و بررسی عوارض پس از تزریق خون می‌پردازد، گفت: در این زمینه کار بزرگی انجام دادیم و در نشست منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی رتبه اول هموویژلانس را دریافت کردیم.

 

ایجاد صنعت پلاسما در کشور 

وی در پاسخ  درباره ایجاد صنعت پلاسما در کشور گفت: ما جزو معدود کشورهایی هستیم که به دانش تولید پلاسما دسترسی یافته‌ایم و سازمان بهداشت جهانی در این زمینه ایران را به عنوان مدلی در جمع‌آوری پلاسما معرفی کرده است. البته ایجاد صنعت پلاسما کاری است که باید از سوی بخش خصوصی انجام شود. در عین حال با توجه به بستری که اکنون در کشور ایجاد کرده‌ایم، دسترسی به صنعت پلاسما چندان مشکل نیست و بخش خصوصی می‌تواند وارد کار پالایشگاهی شود و پلاسما را تبدیل به خمیر کند تا ما به جای ارسال پلاسما به اروپا، خمیر پلاسما را با حجم کمتر ارسال کنیم. بنابراین به تدریج مراحل بعدی زنجیره صنعت پلاسما نیز تکمیل می‌شود.