معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور از برطرف شدن نواقص قانون حمایت از معلولان و نهایی شدن آن در مجلس شورای اسلامی خبر داد.

حسین نحوی نژاد در گفتگو با خبرنگار اجتماعی مرور نیوز در مورد بررسی قانون حمایت از معلولان گفت: قانون فعلی حمایت از معلولان در  سال 83 مصوب شده است و این قانون برای اولین بار حسن‌هایی داشت که برخی واژگان معلولان را وارد ادبیات سیاسی و اجتماعی کشور کرد. مناسب سازی فضاها، پرداخت یارانه، اشتغال معلولان و حق پخش برنامه ای در صداوسیما هفته‌ای دو ساعت از جمله آنها بود.

وی افزود: مشکل قانون فعلی این است که محل های اعتباری آن مشخص نیست و به همین دلیل گروه‌ها و دسته‌های مختلف از زیر بار مسئولیت در این مورد شانه خالی می‌کنند و این کارها را انجام نمی دهند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت:  دو سال بر روی این مسئله کار شد تا بتوانیم این قانون را تغییر دهیم و اصلاح کنیم. در این مورد از نظرات مردم، مدیران و مسئولان استفاده کردیم و در 15 شهریورسال 94 پذیرفته شد که این موارد اضافه شود و مواد این لایحه از ۲۶ به ۳۱ ماده افزایش یافت و مجدد به مجلس فرستاده شد. دولت برای خود و سازمان مدیریت و برنامه ریزی تکلیف قائل شد درحالیکه در قانون فعلی دولت تکلیف واضحی ندارد.

نحوی نژاد ادامه داد: قانون جدید حمایت از معلولان به هیات رئیسه مجلس تقدیم شد و در اختیار کمیسیونی ویژه متشکل از اجتماعی و بهداشت و درمان قرار گرفت که اصلاحات جدید را تصویب کردند.

وی در این مورد افزود: اعضای کمیسیون به دلیل تسریع در کارها از اصل 85 قانون اساسی استفاده کردند و این لایحه به شورای نگهبان ارسال شد که این شورا در ابتدای امسال این قانون را رد کرد و باردیگر به کمیسیون ارجاع شد. استدلال شورای نگهبان این بود که برای قانونی جدید که تبدیل به قانون دائمی خواهد شد نباید عجله کرد و ابهاماتی در مسائل و منابع مالی وجود داشت.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: این موارد در کمیسیون ویژه مجلس قابل حل بود اما به زمان پایان کار مجلس نهم کشیده شد و در مجلس دهم لایحه توسط نمایندگان، وزارت رفاه، سازمان بهزیستی و NGOهای معلولان پیگیری شده است و به زودی به شورای نگهبان ارسال شده و در سراسر کشور اجرایی می شود.