اولین جشنواره «کافه مقصد گردشگری شهری» در باغ موزه قصر برگزار خواهد شد. در روز پایانی این جشنواره نیز اولین کافه تهران که در باغ موزه قصر احیا شده، افتتاح می‌شود.

به گزارش مرور نیوز، رجبعلی خسروآبادی مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران در نشست خبری اولین جشنواره «کافه مقصد گردشگری شهری» که بعدازظهر روز یکشنبه با باغ موزه قصر برگزار شد گفت: پذیرایی بخش اصلی در حوزه سفر و گردشگری است. ما به‌عنوان افرادی که در سازمان متولی گردشگری فعال هستند در حوزه واحدهای پذیرایی مباحث مختلفی داریم از جمله مجتمع های اقامتی بین راه و کافه هم یکی از این مباحث در حوزه شهر و یکی از مقاصد گردشگری به شمار می‌آید چون هر گردشگری که از هر مکان دیدنی بازدید می‌کند برای استراحت توقع دارد که در بهترین جا از جمله کافه‌ها حضور پیدا کند.

وی افزود: بسیاری از افراد تنها به این دلیل به برخی از جاه‌ها مراجعه می‌کنند که از آن مکان خاطره‌ای دارند. انجام این امور برای مردم جذاب است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران تصریح کرد: اکنون با کمک دوستان در حوزه شهرداری پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها تورهای تهرانگردی راه‌اندازی شده است و طرح‌های اولیه و مسیرهای آن به‌عنوان رینگ تاریخی شامل بازدید از میدان مشق، بازار تهران، میدان ارگ و خیابان 30 تیر و مسیر کلانشهر تهران از سعدآباد تا برج‌های تهران در نظر گرفته شده است.

وی به ایجاد کافه لقانطه در فضای باغ موزه قصر اشاره کرد و گفت: در فضاهای کالبدی یکی از مشکلات همیشه این بوده که این فضاها برای احیا به مرمت نیاز دارند و برای اینکه مرمت شوند باید زنده بمانند که این امر هم با حضور مردم محقق می شود. هر اقدامی در هر بنایی مناسب نیست اما هر اقدام جانبی که بتواند به جذابیت آن مجموعه کمک کند خوب است. ایجاد کافه در باغ موزه قصر نیز از این نوع است.

در ادامه حسین هوشیار مدیر باغ موزه قصر گفت: در زندان قصر ما با ایجاد کافه لقانطه بازدید کنندگان را به دیدن بخشی از تهران 100 سال پیش می‌بریم آن هم در مکانی که ناقوس مرگ در آن نواخته می شده است.

وی گفت: کافه به‌عنوان مقصد گردشگری برای عموم شناخته شده و در شش ماهه اخیر طی یک بررسی متوجه شدیم که بهترین فرصت همین کار است که با توجه به معماری خاص کافه اقدام به ایجاد آن کنیم. این هم افزایی باعث شد بهترین اتفاق در بهترین کالبد ممکن بیافتد. حضور نمایشگاه اتومبیل کلاسیک در کنار این کافه به ایجاد برشی از تهران قدیم کمک کرده است. اتفاق خوب دیگر این است که امیدوارم با افتتاح کافه، گردشگری شبانه تهران نیز احیا شود چون منطقه 12 که من زمانی در آنجا مسئولیت داشتم همواره چالش ما این بود که از ساعت 6 بعدازظهر به بعد در آنجا گرد مرگ پاشیده می‌شد ولی این مشکل را الان در باغ موزه قصر نداریم و امیدواریم با توجه به ظرفیت های موجود و بازدیدی که از فضای تهران قدیم می‌شود و وجود کافه بتوانیم ظرفیت‌های لازم را برای جذب گردشگری در شب فراهم کنیم. ما می‌خواهیم مهمترین مقصد گردشگری تهران در سال 96 باشیم.

حمید شاهین‌پور متولی ایجاد کافه لقانطه در باغ موزه قصر گفت: کافه لقانطه بهانه‌ای برای برگزاری جشنواره کافه مقصد گردشگری شهری است. ما در تهران 4 هزار کافه داریم که هنوز صنف ندارند در حالی که اولین قانون برای اصناف توسط بوذجمهری نوشته شده بود آن هم درباره طرز بنای کافه که در روزنامه اطلاعات اعلان رسمی شد. و تازه بعد از آن بود که رستوران‌ها دارای قانون می‌شوند اما اکنون کافه‌ها را تحت صنف آبمیوه و بستنی برده اند در حالی که اکثر کافه‌داران ما از قشر باسواد جامعه هستند.

وی درباره کافه مقصد گردشگری نیز گفت: این جشنواره از 3 اسفند تا 6 اسفندماه از ساعت 14 تا 21 در محل باغ موزه برگزار خواهد شد و حضور عموم مردم در آن و حتی شرکت در نشست‌ها و کلاس‌ها آزاد است. ما نشست‌های تخصصی پیرامون سینما و کافه، شهر و کافه، معماری و ادبیات کافه را با حضور اساتید این حوزه برگزار خواهیم کرد. همچنین داوران از جمله اساتید مطرح هر یک از محورهای این مسابقه هستند. ما نشان فنجان طلایی را به کافه برتر سال نیز اهدا خواهیم کرد. در کنار این برنامه آموزش تخصصی کافه داری و چالش واریستاها؟ را نیز داریم. همچنین در روز 6 اسفند نیز کافه لقانطه به روی عموم مردم باز خواهد شد.