رئیس واحد علوم‌وتحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی از راه‌اندازی راکتور تحت بحران و مرکز تحقیقاتی و کاربردی پرتو پزشکی در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش مرور نیوز، دکتر علی عباسپور در بیست‌وسومین کنفرانس هسته‌ای ایران با تاکید بر اینکه علوم انرژی هسته‌ای در زمینه‌های پزشکی کاربردهای زیادی دارد، گفت: بنابراین باید متخصصان خوبی را در طراحی، ساخت، کنترل راکتورها، پرتو پزشکی و مانند آنها تربیت کرده تا گام موثری در پیشرفت هرچه بیشتر علمی کشور این حوزه برداریم.

وی ادامه داد: در این راستا واحد علوم و تحقیقات با دارا بودن آزمایشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، فضای آموزشی و تحقیقاتی، اساتید برجسته تاکنون عملکرد مناسبی داشته است و تلاش می‌کنیم تا بیش از پیش در این زمینه با فراهم کردن امکانات گام‌های مثبت بیشتری برداریم.

رئیس واحد علوم و تحقیقات با بیان اینکه در حال حاضر این واحد از 16 استاد تمام وقت در گروه مهندسی هسته‌ای بهره می‌برد، خاطر نشان کرد: از جمله فعالیت‌های آتی واحد علوم و تحقیقات برای تربیت هرچه بهتر نیروی متخصص در زمینه علوم انرژی هسته‌ای علاوه بر افزایش اعضای هیأت علمی متخصص، می‌توان به راه‌اندازی راکتور تحت بحران و مرکز تحقیقاتی و کاربردی پرتو پزشکی در آینده‌ای نزدیک اشاره کرد.

عباسپور با بیان اینکه واحد علوم و تحقیقات یکی از واحدهای پیشرو در زمینه تربیت متخصصان و تحقیقات انرژی هسته‌ای است، اظهار کرد: واحد علوم و تحقیقات نه تنها در مقاطع تحصیلات تکمیلی اقدام به آموزش و تربیت دانشجویان در زمینه علوم هسته‌ای می‌کند، بلکه در مقطع کارشناسی نیز با دارا بودن رشته‌های مهندسی راکتور و پرتو پزشکی متخصصان مورد نیاز کشور را تربیت خواهد کرد.

وی افزود: معتقدم از آنجایی که برای تربیت فارغ التحصیلان و متخصصان برجسته در هر علمی، باید از مقاطع پایه شروع کرد، در علم هسته‌ای نیز با تلاش گروه مهندسی هسته‌ای موفق شدیم در اواسط دهه 80 و با اخذ مجوزهای لازم، مقطع کارشناسی مهندسی هسته‌ای را در واحد علوم و تحقیقات راه‌اندازی کنیم.

عباسپور با اشاره به حذف رشته پرتو پزشکی در مقطع کارشناسی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: وزارت علوم بر اساس طرح تجمیع و یکسان‌سازی رشته‌ها در مقطع کارشناسی، اکثر گرایش‌ها را حذف کرده است که رشته پرتو پزشکی نیز از آن جمله است. از آنجایی که معتقدیم این رشته به واسطه به روز بودن و کاربردی بودن آن از جمله ضروریات در هر کشوری است، در حال رایزنی با وزارت علوم برای اخذ دوباره مجوزهای آن هستیم که در این راستا کمک انجمن مهندسی هسته‌ای می‌تواند موثر باشد.