رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس با بیان این که برای اولین بار در کشور مرکز رشد علوم انسانی و هنر در دانشگاه تاسیس شد، گفت: درصدد هستیم زمینه استقرار شرکت‌های بزرگ را در پارک فراهم کنیم.

به گزارش مرور نیوز، دکتر فتح‌الله امی، رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس در نشست شورای دانشگاه که به مناسبت گرامیداشت هفته منابع طبیعی و روز درختکاری در محل پارک برگزار شد، ضمن خوشامدگویی به اعضای شورا،‌ به ارائه گزارشی از عملکرد یکساله پارک و مرکز رشد آن پرداخت.

وی اظهار کرد: 5 درصد از واحدهای فناور مرکز رشد از علوم انسانی هستند که ما برای اولین بار در کشور، مرکز رشد علوم انسانی و هنر را تاسیس کردیم. در حال حاضر 21 درصد واحدهای فناور از دانشکده پزشکی، 15 درصد از کشاورزی و 13 درصد از علوم پایه هستند و تا کنون واحد یا شرکتی از مرکز رشد وارد پارک نشده و ایده خود را به محصول تبدیل نکرده است که امیدواریم با روندی که پیش رو داریم، بتوانیم این مسیر را ادامه دهیم و 104 واحد فناور بتوانند به شرکتهای رشد یافته برسند و در پارک مستقر شوند.

امی خاطرنشان کرد: تاکنون بالغ بر 6000 نهال در پارک فناوری کاشته شده که به روش قطره‌ای آبیاری می‌شوند و ما از آب قنات و چاه موجود در پارک برای این منظور استفاده می‌کنیم.

وی تصریح کرد: در 20 سال آینده دانشگاه‌هایی می‌توانند به حیات خود ادامه دهند که فناور باشند و دانشگاه‌هایی که در این زمینه موفق بودند، توانستند به رده‌های بالای رتبه‌بندی دانشگاهی برسند.

رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس با بیان این که تا راه به بازارهای بین المللی پیدا نکنیم، کشورمان اقتصاد پویایی نخواهد داشت، تاکید کرد: حضور شرکت‌های بزرگ در پارک، بسیار حائز اهمیت است و ما درصدد هستیم زمینه استقرار شرکت‌های بزرگ را در پارک فراهم کنیم.

امی افزود: در حال حاضر 45 در صد از واحدهای ما از دانشگاه تربیت مدرس هستند و امیدواریم در دوره سوم، این رقم به بالای 70 درصد افزایش یابد.

وی گفت: ما در زمینه روابط بین‌الملل نیز فعال بودیم و پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس به عضویت اتحادیه پارک‌های جهانی درآمد و مذاکراتی با پارک‌های سایر کشورها داشتیم.

وی افزود: بیشترین فعالیت ما در پارک علم وفناوری در عرصه عمرانی بوده است و کمترین هزینه را در زمینه اجرایی داشته‌ایم. 21 درصد از هزینه صرف امور جاری خود پارک شده و 20 درصد نیز از واحدهای فناوری حمایت کردیم.

رییس پارک علم‌وفناوری دانشگاه تربیت مدرس یادآور شد: نقشه جامع پارک در سال 86 به اتمام رسید، اما به دلیل دستور مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه در ارتفاع بالاتر از 1400 متر نباید ساختمانی ساخته شود، نمی‌توانیم طرح جامع را اعمال کنیم و آن را تغییر دادیم و قرار است در این منطقه باغ گیاه‌شناسی را ایجاد کنیم. همچنین محل دیگری نزدیک فرودگاه مهرآباد در نظر گرفته‌ایم تا برای استقرار واحدهای فناور و ساختمان چند مستاجره از آن استفاده شود.

دکتر احمدی، رییس دانشگاه تربیت مدرس نیز با اشاره به فعالیت‌های مطلوب پارک علم و فناوری دانشگاه اظهار کرد: فعالیت پارک علم و فناوری مدرس در دوران اخیر بسیار چشمگیر بوده و با افق روشن مسیر را پیش می‌برند و امیدواریم به عنوان پارک موثر در توسعه فناوری شهر و استان تهران و کشور بتواند نقش موثر خود را با اتکا به دانشگاه تربیت مدرس و سرمایه‌های علمی و فناورانه دانشگاه به خوبی پیدا کند.

وی اظهار امیدواری کرد: همه بخش‌های دانشگاه ارتباط سازنده و خوبی با پارک برقرار کنند تا بتوانند از دانش فارغ‌التحصیلان خود استفاده کرده و خدمت بزرگی نیز به کشور انجام دهند.

احمدی در ادامه با بیان اخبار اخیر دانشگاه به برگزاری مراسم تشییع و خاکسپاری شهید گمنام در دانشکده کشاورزی، کسب رتبه سوم موسسات پژوهشی برتر در حوزه فناوری نانو در یازدهمین جشنواره فناوری نانو از سوی دانشگاه تربیت مدرس، امضای قرارداد پژوهشی میان دانشگاه و شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، درخشش دکتر علی مرسلی عضو هیات علمی دانشکده علوم پایه دانشگاه در میان برترین‌های یازدهمین جشنواره فناوری نانو، دریافت نخستین جایزه استاد ابوالحسن نجفی از سوی دکتر آبتین گلکار عضو هیات علمی گروه زبان روسی، موفقیت اصغر فرهادی دانش‌آموخته دانشگاه در کسب دومین جایزه اسکار و نیز انتخاب زینب حزباوی دانشجوی مقطع دکتری رشته علوم و مهندسی آبخیزداری دانشگاه به عنوان دانشجوی نمونه کشوری اشاره کرد.

وی همچنین در خصوص برگزاری نشست هیات امنای دانشگاه و برخی از مصوبات آن مطالبی را عنوان کرد.

رییس دانشگاه تربیت مدرس به برگزاری جلسات مختلف با مقامات ارشد مرتبط با حادثه پلاسکو اشاره و تصریح کرد: جلسات مختلف با شهردار تهران، ‌وزیر کار و معاونان وی، رییس بنیاد مستضعفان و حدود 30 موسسه مرتبط با این موضوع برگزار شد و امیدواریم بتوانیم نقش مفید و موثر دانشگاه را در این زمینه به صورت کامل و موفقیت آمیز ایفا کنیم.

در ادامه اعضای شورا درخصوص مسائل مختلف دانشگاه از جمله تدفین شهید گمنام در دانشکده کشاورزی، کسب جایزه اسکار دانش آموخته دانشگاه، بودجه دانشکده‌ها و .. مطالبی را عنوان کردند.

بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس، در پایان نشست شورای دانشگاه، ‌رییس، معاونان و رؤسای دانشکده‌ها و پژوهشکده‌ها، ‌نهال‌هایی را در حاشیه بلوار شرقی پارک کاشتند.