فارغ‌التحصیلان رشته «تذهیب و تشعیر» می‌توانند به عنوان طراح نقوش مختلف در بازار کار و در زمینه تهیه تابلوهای تذهیب و تشعیر فعالیت کنند.

به گزارش مرور نیوز،‌ رشته «تذهیب و تشعیر» در زمینه هنر از گروه هنر قرار دارد.

*معرفی رشته

رشته تذهیب و تشعیر یکی از رشته‌های زمینه هنر در شاخه کاردانش است. این رشته ترکیبی ار هنر تذهیب و هنر تشعیر است که در مجموع از پنج مهارت تشکیل شده است.

این مهارت‌ها شامل «طراحی نقوش اسلیمی و ختایی»، «طراحی نقوش هندسی»، «طراحی نقوش جانوری»، « طراحی نقوش فرنگی» و «تذهیب و تشعیر» است.

*سطح آموزشی مهارت‌ها

تذهیب را می‌توان مجموعه‌ای از نقش‌های بدیع و زیبا دانست که نقاشان و مذهبان برای هر چه زیباتر کردن کتاب‌های مذهبی، علمی، فرهنگی، تاریخی، دیوان اشعار، جُنگ‌های هنری و قطعه‌های زیبای خط به کار می‌برند.

هدف از تشکیل این رشته تربیت استادان تذهیب است که این مجموعه‌های زیبا را در جای جای کتاب‌ها به کار بگیرند تا صفحه‌های زرین ادبیات جاودان و متون مذهبی سرزمین خود را زیبایی دیداری ببخشند.

بدین ترتیب است که کناره‌ها و اطراف صفحه‌ها، با طرح‌هایی از شاخه‌ها و بندهای اسلیمی، ساقه، گل‌ها و برگ‌های ختایی، شاخه‌های اسلیمی و گل‌های ختایی و یا بندهای اسلیمی و ختایی و... مزین می‌شوند.

هنرجویانی که در این رشته تحصیل می‌کنند به توانمندی‌های زیر می‌رسند:

1 کار تذهیب به صورت نقوش گل و برگ پیچان بر قوس‌هایی دایره‌ای به رنگ طلایی

2 افزودن نقوش حیوانی به منظور تفهیم بیشتر مطالب کتب علمی و ادبی که با تشعیر همراه خواهد بود.

3 یک هنرمند مذهب که قادر خواهند بود در قالب‌ها و فضاهای مختلف نقاشی ایرانی، تذهیب و تشعیر را اجرا کنند.

4 توانایی طراحی نقوش هندسی و ایرانی

5 توانایی طراحی نقوش اسلیمی و ختایی

6 توانایی کاغذسازی

7 توانایی کار تشعیر

* آینده تحصیلی و شغلی

فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند به صورت فردی یا گروهی و یا خود اشتغالی به بازار کار راه یافته و در موارد زیر به انجام فعالیت اقتصادی بپردازند:

1 فعالیت به عنوان یک مذهب کار قابل در بازار کار

2 فعالیت به عنوان طراح نقوش مختلف در بازار کار

3 فعالیت در زمینه تهیه تابلوهای تذهیب و تشعیر

4 فعالیت در کارگاه‌های خصوصی

5 اشتغال در مراکز صنایع دستی کشور و میراث فرهنگی

6 اشتغال در مراکز هنری، ارشاد اسلامی، اداره تبلیغات اسلامی و...

7 فعالیت در زمینه آموزش رشته مورد نظر در مراکز آموزشگاهی

هدف از طراحی رشته‌های کاردانش تأمین نیاز بازار کار و نیروی کار ماهر است و فارغ‌التحصیلان این رشته مستقیماً می‌توانند وارد بازار کار شوند، اما اگر دانش‌آموختگان این رشته تمایل به ادامه تحصیل داشته باشند، پس از اخذ دیپلم حرفه‌ای می‌توانند برای ادامه تحصیل در مقاطع کاردانی و کارشناسی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی عالی و علمی و کاربردی در رشته‌های نقاشی ایرانی، نگارگری، صنایع دستی، قلم‌زنی، چوب، هنرهای تجسمی، گرافیک، نقاشی، نقاشی دیواری، عکاسی، صنایع فرش، ملیله‌سازی، خوشنویسی و زینت‌آلات در مقاطع بالای تحصیلی ادامه تحصیل بدهند.

* ساعت آموزش

رشته «تذهیب و تشعیر» دارای 108 ساعت آموزش است که شامل 42 ساعت دروس عمومی، 57 ساعت شایستگی‌های فنی و 9 ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.

استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «طراحی نقوش ختایی و اسلیمی متشکل از یک واحد نظری و 2 واحد عملی»، «طراحی نقوش هندسی متشکل از یک واحد نظری و 2 واحد عملی»، «طراحی نقوش جانوری متشکل از یک واحد نظری و 2 واحد عملی»، «طراحی نقوش فرنگی متشکل از یک واحد نظری و 3 واحد عملی»، «پاپیه ماشه متشکل از 2 واحد نظری و 6 واحد عملی»، «تذهیب و تشعیر متشکل از 6 واحد نظری و 18 واحد عملی» و «کارورزی متشکل از 4 واحد عملی» است.